MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot
MaHa Bakgrunn Forsøk – prosjekt i 4 fylker Stortingsmelding nr. 30 ( ) OECD rapport om rådgiving –Kvalitet på tjenesten –kompetansekrav
MaHa Overordnet mål for prosjektet: Styrke yrkes- og utdanningsrådgivningen gjennom forsøk med delt rådgivnings- tjeneste slik at elever i grunnopplæringen skal settes bedre i stand til å foreta bevisste utdanningsvalg uten at den sosialpedagogiske rådgivningstjenesten svekkes
MaHa Fokus på yrkes- og utdanningsveiledning – både internasjonalt og nasjonalt, fra politikere, foreldre, elever og arbeidsliv Sees i sammenheng med Satsing mot frafall og feilvalg
MaHa Stortingsmelding nr. 16 ( ) ”…og ingen sto igjen” - tiltak for å fremme delt rådgivning Endring i opplæringsloven – beskrive formålet med sos.ped. Rådgivning og yrkes- og utdanningsrådgivning Vurdere nasjonal mal for individuell utviklingsplan Lage veiledende kriterier for kompetansekrav
MaHa ”En god rådgivningstjeneste vil redusere sannsynlighet for frafall og feilvalg. Utdanning- og yrkesrådgivning er spesielt viktig for elever med foreldre som av ulike grunner har lite kjennskap til utdannings- systemet og mulighetene videre. Sosialpedagogisk rådgivning er spesielt viktig for de elevene som p.g.a. Problemer hjemme eller i nærmiljøet har vansker med fullt utbytte av undervisningen” (s.82)
MaHa Evaluering av SINTEF 2001 Den mest vellykkede modellen er der skolene har delt hovedansvar med en viss mulighet for overlapping Rådgiver har et koordineringsansvar og virksomheten er integrert i hele skolesystemet Gjennomgang av ansvars- og arbeidsområder – trekke inn kontaktlærerne
MaHa Prosess i Hordaland Etablert et prosjekt m/arbeidsgruppe som besto av rådgivere fra grunn- og videregående skoler samt OT/PPT. Ledet av opplæringsavdelingen Politisk sak etter høring i juni 2006
MaHa Vedtak oktober 2006 : Rådgjevingstenesta i Hordaland blir delt i to hovudområde; sosialpedagogisk rettleiing og utdannings- og yrkesrettleiing Hordaland fylkeskommune etablerer eit program for kompetanseutvikling for rådgjevargruppa Nytilsette rådgjevarar frå hausten 2008 vert pålagte å gjennomføre vidareutdanning innan tre år Utprøving av samarbeidstiltak grunnskole og vidaregåande skole vert sett i gang hausten 2006
MaHa I Hordaland er hovedansvar fordelt mellom rådgivere, på små skoler fordelt mellom rådgivere og elevinspektør. Kontaktlærer skal ha viktig funksjon I juni 2007 – kartlegging av fordeling av oppgaver – 15 skoler har svart
MaHa Kompetanseutviklingsprogram etablert Etterutdanning – 4 – 5 samlinger pr. år for rådgivere i hele grunnutdanningen -Videreutdanning – to moduler Etablert i samarbeid med Høyskolen i Bergen – to kull er i gang
MaHa Senter for yrkesrettleiing er etablert Partnerskap for karriereveiledning skal styrkes Prosjektet gjennomført 2007 Permanent etablering fra 2008 Utdanningsdirektoratet har etablert en koordineringsansvarlig i hvert fylke, men denne er knyttet til videregående opplæring
MaHa Oktober 2007 Fokus på sosialpedagogiske rådgivning Midler til kompetanseheving på dette området fra 2008 – innkalt til møte Frist for plan