Informasjonskompetente BI-studentar? Idunn Bøyum, BI Biblioteket – BI Trondheim 11.11.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Vurdering for læring.
Noen utfordringer for skolene
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2010 Presentasjon for søkere.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2008 Informasjonsmøte mandag 11. februar 2008.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Peder Inge Furseth Tilbud for BIs bachelor- og siv.-øk.-studenter om studier ved University of California, Berkeley (UCB) Invitasjon til BI-studenter,
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Avdeling for ingeniørutdanning
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Miniseminar om etter- og videreutdanning
Interaksjonsskisser BI.no. SEKSJONSSIDER (inkl. Bibliotek) “widescreen”-løsning.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
EVU BI1. 2 Visjon: ledende europeisk handelshøyskole Verdier: forskningsbasert, næringslivsrettet, internasjonal Virksomhetsidé: nasjonal og internasjonal.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Arbeidstidsavtalen.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2006 Informasjonsmøte mandag 6. mars 2006.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kvalifikasjonsrammeverket
Gjennomføring av tilsynet
Master i Serviceledelse i Beijing
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonskompetente BI-studentar? Idunn Bøyum, BI Biblioteket – BI Trondheim

Nøkkeltal, undervisning og rettleiing studieåret 07/08 Totalt –118 økter –215 timar (242 bibliotekartimar, inkluderer 27 ”assistenttimar)” –Ca 4500 studentar deltek på våre underevisningsaktivitetar –Undervisningsgruppe på t hjelp frå andre avd Nokre tal frå aktivitetar 14 Søkeverkstadar 113 studentar deltok. Bestill en bibliotekar (ser ut til å auke i 2008) 11 undervisningsøkter på BIs øvrige studiestadar (Kongsvinger, Ålesund, Bergen, Drammen (4 økter), Vestfold, Stavanger (2 økter), Telemark. Master of science. 8 grupper a 4 t med 344 deltakarar Studiestrategikurset 11 kurs, Nydalen, Drammen og Stavanger. 280 studentar deltok på 3. økt (510 påmeldte)

Prinsipp for bibliotekets undervisningstilbod All undervisning skal foregå i samband med faglige aktivitetar, dvs fag, kurs, oppgåver.. –Obligatorisk på master of science –Bachelor: Tyngst aktivitet på 3. år Timeplanfesta, helst integrert i andre kurs. (”Gjesteførelesar”) –Påmelding der vi har kurs, ikkje ”stikk innom” Riktig tid (motivasjonsfaktor). Lite bruk av ”Drop in”-kurs Faglege får 1-1 opplæring

Progresjon i undervisninga - OSLO Prinsipp 1. år Studiestrategikurset – Referanseteknikk – enkel søketeknikk - Frivillig 3. år Bacheloroppgåva 1-3 timar forelesning (søketeknikk/referanseteknikk og kildebruk) 4. år (1. år master) Research methods 5 timar inkl eksamen Review-artiklar, siteringar med mer. Pensum 5. år – Søkeverkstad? 1. År Casekonkurransen – “ Det fins eit bibliotek /web-side” 3. år Søkeverkstad ”Hjelp til oppgåve” 2 år. Metode og dataanalyse – sekundærdata 2. år Siv.øk: Organisasjonsatferd – Søketeknikk, referanseteknikk –oppgåver og forelesning E-læringsmodul Bruk av kilder

Pedagogisk oppdrag Gode døme - bachelor 2. bachelor Organisasjonsatferd - siviløkonomstudiet –Samarbeid med Anders Dysvik –Bakgrunn: Forelesning i Metode og dataanalyse h07 – 2 t –Skal skrive prosjektoppgåve –Forelesning 1 t. Oppgåveløysing 2 t i pc-rom –”obligatorisk”. Svært ressurskrevjande. (8-10 bibliotekartimar) 3. bachelor Markedskommunikasjon og varehandel –Samarbeid med førsteamanuensis Kjell Bygnes og Arnfinn Nordhus –Seminarrekke om det å skrive oppgåve –Seminar 2: finne litteratur, presentere litteraturen –Forelesning, etterfulgt av søkeverkstadar og tilbod om ”Bestill en bibliotekar” –Studentar frå desse faga er storforbrukarar av våre veiledningstenester

Undervisning på Master Master og management – vaksenstudenten (i stor grad nordmenn) –Vel 3-4 ulike program som leier til ein erfaringsbasert mastergrad –Studentane kan velge fagsamansetning –Obligatorisk metodefag – biblioteket bidrar (2 timer teori) –Ulik tilnærming til dei ulike faga (Kontakt mellom bibliotek og fag) Tett kontakt med administrative og evt faglege Planlegging. Fast og forutsigbar, til uforutsigbar –Stor skilnad i tilbodet. Frå dei som er svært opptekne av at studentane skal få vår undervisning og legger til rette for det til dei som set av 3 kvarter i eit auditorie… Blanding av forelesningar og kurs (tal på studentar og tid til disp avgjer) MBA –2 timers introduksjon til bibliotekressursane. Inkluderer oppgåveløysing. –Internasjonal studentgruppe

Undervisning pr nivå beskriver kva tilbod vi gir på det enkelte studietrinnet DØME: Executive/Corporate: Målgrupper: Alle deltakere på Executive-program. Avh. av fagansvarlig hvem vi når. Mål: Studentene skal ha blitt introdusert til BIs bibliotektjenester, fagrelevante søkeressurser, grunnleggende søketeknikk og referanseteknikk. Aktiviteter: –MBA/EMBA: (3 kurs pr år): 3 timer forelesning med egenaktivitet i pc-rom. Ved studiestart –Master of Management: 1-2 timer, forelesing, noen ganger med egenaktivitet i pc-rom. (Tilbud sendes alle fagansvarlige) –Executive Master in Energy management: Forelesning 1 time. –Bachelor of Management: 1-2 timer, forelesing, noen ganger med egenaktivitet i pc-rom. –Bedriftsinterne program – som MM og BoM –Nettstudier: (Sporadisk?)

Eksterne rammebetingelser ”Kvalifikasjonsrammeverket” Forslag til nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning – avgitt april 07.Forslag til nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Utdrag Bachelor (Syklus 1): Ferdigheter…. -Kunne søke, behandle og vurdere informasjon kritisk -Beherske relevante faglige verktøy og teknikker.. -……….. S BI har i sitt høyringsvar slutta seg til innhaldet i denne rapporten

Undervisningskatalog Skal beskrive undervisningstilbudet, progresjon mm MålgruppeInnholdVarighet Introduksjon INye studenter. BachKort om Biblioteket10-20 min Informasjonssøking og kildebruk INye studenter, BA, MMPresentasjon og bruk av BI kjernebaser + evt øvelser 1 t Informasjonssøking og kildebruk II 3. klasse Bach, nye master Presentasjon av kjernebasene + evt spesialbaser. Øvelse i informasjonsøking, 1-2 t Kildebruk og referanseteknikkAllePraktiske øvelser i referansetandarden 1 t Siteringer, oversiktsartikler4. klasse Msc, PhDAvansert informasjonsøking.4 t Sekundærdata. (F&M)BachPresentasjon av Forbruker og mediaundersøkelsen 2 t EndnoteMsc, PhDReferansehåndtering Bruk av Endnote 1 t Søkeverksted3. kl BachSøk i baser relevant for egen BA- oppgave 2 t

Informasjonssøking og Kildebruk II Undervisningstype: Forelesning m oppgaveløsning (Kan også tilbys som forelesning der studentgruppene er veldig store) Læringsutbytte: Studenten skal kunne velge database, søke og finne informasjon på tema relevant for oppgaven de skal skrive. Han skal lære å søke i Bibsys, Business Source Complete, Atekst, Proff Forvalt + evt spesialdatabaser i tilknytning til studieretning, eller spesialisering. Han skal forstå og prøve grunnleggende søketeknikk. Studenten skal kjenne BIs referansestandard og bruke denne riktig. Innhold: Om bibliotekets informasjonsressurser. Kort demonstrasjon av aktuelle baser. Spesialtilpasning av søkeeksempler i forhold til fagområdet. Oppgaver de skal løse. Lage referanseliste Målgruppe: 3. årsstudenter + MM, Crash-kurs Msc Varighet: 2 x45 min Arena: PC-klasserom Språk: Norsk og engelsk

Utfordringar 2008/09 BIs endring i studiemodell på Bachelor. ”From Teaching to learning outcomes” –Ingen endring i pedagogisk plattform. –Pr dato er det mest fokus på 1. år. Pensum og lite fokus på det å finne litteratur sjølv. –Viktig med kunnskap i referanseeteknikk og kildebruk. –Mest arbeid på oss når dei starter med opplegg for 3. klasse (2010/11 ) Auka press på engelsk undervisning. (3 av 5 har delteke på kurs) Definere læringsutbytte for vår undervisning. –Utgje undervisningskatalog (jmf UBB) –MÅL: Styrke integreringa i fag, uavhengig av samarbeid med forelesar Auka studenttal på bachelor i Oslo Styrking av våre 5 studiestadar

På veg til biblioteket