Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Rett på sak.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
12 Reflekterende lesing.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Resonnerende tekst.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
«Lese og løse oppgaver»
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
som eksamensbesvarelse
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Introduksjon til øving 3
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Møte med instituttledere
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til publikasjon
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer

Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner – bli din egen prosjektleder) Tenk struktur (4-deling fungerer for de fleste typer oppgaver) Pass på språket – vitenskapelig skriving er en egen genre

Men hvorfor er det så vanskelig å komme i gang? ”Jeg hadde tenkt å begynne på oppgaven i forrige uke, men så hadde ikke biblioteket fått inn en viktig artikkel som jeg hadde bestilt. Dessuten oppdaget jeg en bok jeg måtte lese først”.

Begynn å skrive tidlig! Hvorfor er dette et godt råd? Fordi: Det er et erfaringsbasert råd. På spørsmål til studenter om hva de ville ha gjort annerledes dersom de skulle skrive en prosjektoppgave om igjen, er standardsvaret: ”Jeg ville ha startet skrivingen mye tidligere” Det er mest produktivt å veksle mellom å lese og skrive, samle inn data, analysere og reflektere De fleste tenker faktisk best ”med tastaturet” – gjennom skriving blir tankene klarere

Innholdsmessige retningslinjer Prosjektoppgaven skal utgjøre et selvstendig (forsknings) arbeid. Dette vil vanligvis innebære: 1.At den skal ta utgangspunkt i et problemområde som tematisk faller innenfor et fagfelt som dekkes i det programmet du følger 2.At den skal baseres på en eller flere av følgende former for bearbeiding av et materiale: Innsamling og analyse av foreliggende materiale (tekster, regnskapsdata, statistikk, surveydata) Innsamling og analyse av egne observasjons-, intervju-, eller surveydata Re-analyse av foreliggende materiale fra andre relevante undersøkelser

Kvalitetskrav Vurderingen av oppgaveen bygger på det helhetsinntrykk en får som leser. Følgende kriterier bør likevel nevnes som betydningsfulle i bedømmelsen: 1.At det tas utgangspunkt i en faglig interessant problemstilling. 2.At eventuelle empiriske analyser er veldokumenterte og hviler på et forsvarlig datagrunnlag. Det blir lagt vekt på at det gjøres skikkelig rede for dataene som presenteres. 3.At drøftingen av materialet knyttes til interessante og innsiktsgivende teorier og begreper, og at begreper brukes på en konsisitent måte 4.At det håndtverksmessige er godt utført; oversiktlig struktur, kildehenvisninger i henhold til BI-norm, skriftlig formuleringsevne m.v. NB! Litteraturhenvisninger og fotnoter er to forskjellige ting. Noter skal bare brukes til tilleggsopplysninger som ikke er en naturlig del av teksten. Noter bør generelt begrenses.

Vitenskapelig folkeskikk Overholde forskningsetiske retningslinjer: Rett bruk av data Forholdet til dem som studeres Unngå plagiering, d.v.s. ”Å fremstille andres forskningsarbeid på måter som er egnet til å forlede andre til å tro at det er ens eget verk”

Sentrale krav til forskningsetikk Forskningsetikken stiller krav til: Forskeren selv Forskerens forhold til dem det forskes på Forskerens bevissthet rundt konsekvenser av egen forskning

Forskeren selv Ærlighet: grundig og metodisk, fravær av fusk: ikke fabrikkere/forfalske, ikke tilbakeholde Redelig: ikke plagiere, ikke oppgi misvisende medforfatterliste Objektiv: formidle uten ”skjønnmaling”, ikke la ønsker eller press farge resultatene

Hensynet til personer Krav om informert og fritt samtykke Hensynet til tredjepart Krav om konfidensialitet Krav til lagring av opplysninger som kan identifisere enkeltpersoner, NB! her har kravene blitt skjerpet. De aller fleste prosjekter der personopplysninger innhentes er meldepliktige til personvernombudet for forskning/NSD Krav om å begrense gjenbruk Bevisst temaer av etisk problematisk karakter Bevisst bruk av metoder av etisk problematisk karakter (”placebo”)

Konsekvenser av egen forskning For personer involvert (eks ansatte) For organisasjonen