Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Prosjektorganisering
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Elementer i en forretningsplan
Strategi 3 KONSERNSTRATEGI
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Anvendelse av verktøyene
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Organisering av IKT området
Definere og velge hovedmål og delmål
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
HVA ER ORGANISASJONSSTRUKTUR?
Segmentering og målgruppetenkning
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kompetanse som viktigste innsatsfaktor 24. januar 2013 Per A. Sørlie Administrerende direktør.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Det strukturelle perspektivet
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Organisering, erfaringer og utfordringer
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Organisering, erfaringer og utfordringer
3. Organisasjonsstruktur
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering 5. forelesning 9. mai 2001

Ressurser, porteføljevalg og styring Generelle Spesifikke Porteføljebredde Bred Smal Porteføljeskift Hyppig Sjelden Inngrep Vertikale Horisontale Autonomi Høy Begrenset HK-Størrelse Lite Stort Kontrollsystemer Finansielle Finansielle+ Operative Insentivsystemer Sterke, lokale Svake, globale

Parenting advantage Hvilke krav bør stilles til konsernledelsen? At den er konkurransedyktig Hva vil det si at en konsernledelse er konkurransedyktig? At den gjør forretningsområdene mer verdt innenfor konsernet enn de ville ha vært om de sto alene, og mer verdt innenfor konsernet enn de ville ha vært innenfor alternative konsern

EFFEKTIV ORGANISERING Tre krav til en moderne organisasjon Kundeorientering Kostnadseffektivitet Fleksibilitet og læringsevne Dogmet om at alle bedrifter må velge mellom kostnadslederskap og differensiering, gjelder ikke lenger - i den grad det noengang har vært gyldig

STRATEGISYSTEMET Strategisystemet i en organisasjon består av fire generiske elementer: MÅL MIDLER ANALYSER HANDLING

STRATEGISYSTEMET Strategisk analyse Visjon, misjon, ambisjon - aktiviteter - konkurranseomgivelser - konkurransefortrinn - Mobilitetsbarrierer - ressurser/kompetanse Visjon, misjon, ambisjon Strategiske valg - Konsernstrategi - Forretningsstrategi - Handlingsplaner Virkeliggjøring Strukturer og systemer - Makrostruktur - beslutningsmyndighet - belønningssystemer - måle-/infosystemer - økonomi/regnskapsystemer Ressursmobilisering - kompetanse - teknologi - fysiske ressurser - nettverk/relasjoner Implementering - operativ gjennomføring - ledelse - arbeidsform - kommunikasjon

Virkeliggjøring av strategier og valg av organisasjonsdesign De fleste organisatoriske virkemidler har flere effekter De fleste strategier og mål kan realiseres med flere enn ett organisatorisk virkemiddel Det er samspillet mellom virkeliggjøringfaktorene - strukturer, ressurser og prosesser - som avgjør i hvilken grad organisasjoner vil nå sine mål

MARKEDSORIENTERT ORGANISASJONSUTFORMING Et helhetlig konsept for utforming av store organisasjoner, hvor man forsøker å kombinere det beste fra to tilsynelatende motstridende organisasjonsmodeller; den produksjonsorienterte og den salgsorienterte Komponenter i teorien: Organisasjonens makrostruktur; dvs. avdelingsoppbygging Fordeling av beslutningsmyndighet Styring av avdelinger og personalet Organisering og styring av det interne leveransesystemet Organisering av arbeidsoppgaver

MAKROSTRUKTUR Kriterier for utforming av makrostruktur i organisasjoner; enheter organisert rundt likeartede funksjoner/aktiviteter markeder innsatsfaktorer, f.eks. råvareleverandører teknologi/energi/kompetanse

MAKROSTRUKTUR: Funksjoner Funksjonsbasert avdelingsoppbygging, f.eks. produksjon salg/markedsføring Potensielle gevinster skalafordeler spesialisering standardisering markedsmakt

MAKROSTRUKTUR: Markedssegmenter Markedsbasert avdelingsoppbygging, f.eks kundegrupper (f.eks privat/bedrift) geografi (f.eks by/distrikt eller Europa/Asia) produkt (f.eks. mobil/fastnett eller karosseri/motor) Potensielle gevinster: forbedret tilpasning av produkter og betjening av kunder til kundenes ønsker (speilbildeprinsippet) prosesseffektivitet

MAKROSTRUKTUR: Markedssegmenter (forts.) Kriterier i segmenteringen: kundenes preferanser substituerbarhet komplementaritet ressurser og aktiviteter som inngår i betjeningen av preferansene Overordnet prinsipp: Minimere variasjoner i preferanser og kundebetjening innad i et markedssegment og maksimere variasjonen mellom segmentene

PRODUKSJONSORIENTERING Kjennetegn Funksjonsoppbygget Sentralisert beslutningsmyndighet Spesialiserte arbeidsoppgaver Man oppnår: Stordriftsfordeler Standardisering Spisskompetanse FUNKSJONSOPPBYGGING Samordningsproblemer mellom enhetene (jfr. differensering/integrering) Tenkning og kultur; avdelingsegoisme, yrkesstolthet, Skyggelegging av lønnsomhet SENTRALISERT BESLUTNINGSMYNDIGHET Info-problemer (overload); lokal kompetanse underutnyttes, ledelsen overbelastes. Lang tid, dårlige beslutninger. Merk: Gjelder i mindre grad størknede besl. (problemet der er mangel på fleksibilitet) Demotivering Ansvarspulverisering SPESIALISERING Ignorering av kundeopplevd kvalitet Rigid personellutnyttelse Mitt bord-kultur Motstand mot forandring

SALGSORIENTERING Kjennetegn Man oppnår Markedsbasert avdelingsoppbygging Desentralisert beslutningsmyndighet Varierte arbeidsoppgaver Man oppnår Synliggjøring av kundenes behov Rask reaksjon på kundenes ønsker Helhetlig kundebehandling ARGUMENTER FOR DESENTRALISERING Kompetanseargument fleksibilitet og tid Nyskapning, aktivt søke alternative løsninger, være kreativ motivasjon og ansvar - empowerment + lederopplæring + frigjør tid og oppmerksomhet i toppledelsen ULEMPER Utnytter ikke stordriftsfordeler Risikerer sub-optimalisering (Av desentralisering) Markedssvikt (for lite FoU) Flere feil og større tidstap (kan ting for dårlig)

MARKEDSORIENTERING En markedsorientert bedrift kombinerer det beste fra produksjons- og salgsorientering. Det gjøres ved å utforme bedriften som en markedsmatrise resultatstyring av enheter med helhetlig økonomisk ansvar organisere arbeidsoppgavene i team 1. Utnytter stordriftsfordeler i foretak organisert rundt virksomhetsområder 2. Styre desentrale enheter på resultat, men utvikle regler og prosedyrer for områder med standardiseringsgevinster 3. Spesialisert TEAM med felles ansvar for kundeopplevd kvalitet

MARKEDSMATRISEN (1) TO HOVEDKOMPONENTER: 1. Avdelingsoppbygging er både markeds- og funksjonsbasert M-enheter etter speilbildeprinsippet Aktiviteter med stordriftsfordeler skilles ut i egne f-enheter Stabsfunksjoner i egne enheter kun hvis det foreligger stordrifts- eller standardiseringsgevinster Ad stabsenhetene: Stordrift i støtteaktiviteter som IT, eiendomsmasse, regnskap- og andre styringssystemer Standardisering kan kreve egne stabsenheter til å utvikle regler, prioriteringer, prosedyrer, arbeidsinstrukser, resultatmål osv (jmf. Mintzbergs amøbe)

MARKEDSMATRISEN (2) 2. Leveransene mellom enhetene tar form av kjøp og salg - internt leveransemarked Funksjons- og stabsenhetene er interne leverandører til markedsenhetene Intern handel gjør at interne leverandører får informasjon om eksterne kunders ønsker og krav Intern handel skaper press og gjør at interne leverandører blir motivert til å handle på markedets premisser Kombinasjonen av resultatansvar og internt leveransesystem krever intern prising. Hvis ikke vil ikke enhetenes resultater være meningsfulle; de vil ikke gi økonomisk informasjon.

INNOVASJON OG LÆRING For å ivareta kravet om innovasjon og læring, bør en organisasjon ha en utviklingsorganisasjon som supplerer driftsorganisasjonen Utviklingsorganisasjonen styres av en dialog- og kreativitetslogikk I organisasjoner hvor innovasjon, fleksibilitet og problemløsing er spesielt viktig, vil gjerne utviklings- og driftsorganisasjonen være sammensmeltet

Verdiskapingslogikk påvirker valg av organisasjonsdesign kjede Nettverk Verksted