8. Kommunikasjonsvirkemidler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Målgrupper og segmentering
De profesjonelle markedene
Kapitel 17: Taktikk og operative tiltak
Markedsføring i det 21. århundre:
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Alfhild - leder Østlandet
12. Oppsummering.
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
71/2 Massekommunikasjon i praksis
Produktvalg Læringsmål:
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
9. Samarbeid mellom reklamebyrå og annonsør
Markedsføring i det 21. århundre:
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
3 Jeg og mitt.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Forelesning i mikroøkonomi.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Valgfag på Kastellet skole
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gruppeundervisning /
Øving 2 – Markedsplanen I
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Bilde inn Kommunikasjonsstrategier. Kommunikasjon Overføring av en meddelelse fra en sender gjennom en kanal til en mottaker. Kommunikasjonen kan skje.
Markedsføring.
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

8. Kommunikasjonsvirkemidler Sales Promotion og andre kommunikasjonsvirkemidler

Sammenhengen Bedriftsstrategien De 3 generiske konkurransestrategier 1. Kostnadsleder 2. Differensiering 3. Fokus (M. Porter) Produkt Pris Personell Plass Markedsstrategien (The marketing mix) (Kotler) Påvirkning

Kommunikasjonsvirkemidler Virkemidler for påvirkning Reklame Betalte budskap fra næringsdrivende med tilbud av varer og tjenester rettet mot forbrukere, næringslivet og offentlige institusjoner. Budskapet bæres frem gjennom medier som aviser, ukeblad, plakater, kino, radio, Tv, DM og elektroniske medier (CD-rom, internet)

Kommunikasjonsvirkemidler... Public Relations (PR) Informasjonsvirksomhet i den hensikt å skape et positivt inntrykk av bedriften/produktet i markedet. Intervjuer, artikler i avis, radio og TV. En stadig dreining mot betalt PR lobbying reklamebyrå informasjonsbyrå

Kommunikasjonsvirkemidler... Sales Promotion In store marketing, sisteleddsmarkedsføring Salgsfremmende tiltak i forretning/utsalgssted, rettet mot forbruker. Butikkreklame; tilbud, tilgift, konkurranser, plakater, sjokkselgere, demonstrasjoner osv. Egne reklamebyråer/spesialenheter Space management

Kommunikasjonsvirkemidler... Trade Promotions Tiltak rettet mot handelsleddene (grossist, butikk) for å få produktene inn i butikken, med best mulig eksponering og motivasjon for aktiv salgsinnsats. Felles markedsføring (med butikk) eller markedsstøtte Et uttrykk for handelsleddenes (særlig kjedenes) makt Ref, de 4 store (Hakon, Rema, Norgesgruppen, Forbrukersamv)

Kommunikasjonsvirkemidler... Personlig salg Personlig kommunikasjon mellom selger og konsument Den mest effektive formen for markedsføring....og den dyreste! Sponsing Profilering av bedriften ovenfor samfunnet og kjøpergruppene med langsiktig goodwill som resultat Når har man effekt av sponsing?

Kommunikasjonsvirkemidler... Når anvendes de ulike virkemidler utfra effekten Boards Dags- presse Fag- presse TV Kino DM CD-Rom Internet Selger Kjennskap Kunnskap Vurdering Preferanse

Trender Tiden Utdanning Knapp faktor for forbruker Påvirker konsum av reklame, valg av produkter, innkjøpssted, innkjøpssted mm Utdanning Stadig bedre utdanning, arbeiderklassen er borte! Ideologiene oppløses Livsstilsbegrepet vanskeliggjøres

Trender... Usikkerhet Fusjoner og oppkjøp Spesialisering Store politiske omveltninger Nye økonomier Fusjoner og oppkjøp Konsentrasjon av makt (store enheter) Spesialisering alternativ til de store Flytting av makten Produsent Distributør Leverandør Konsument ? Tilbake til produsent? (Internett ??)

Trender... Internasjonalisering (Economy of scale) Internasjonale aktører Internasjonale produkter Internasjonal markedsføring (eks. Gilette) In Store Marketing (sales promotion) Volum og hurtige resultater er viktigere enn langsiktig suksess? Direktereklame Dialogmarkedsføring Kortsiktig merkevarebygging

Reklame på bedriftsvaremarkedet Markeder der bedrifter selger/markedsfører varer/tjenester til andre bedrifter “Business to business” “Det profesjonelle markedet” Omfatter også salg til distributører mot forbrukermarkedet Produsent - Distributør - Detaljist - Konsument

Sentrale kjennetegn ved bedriftsvaremarkedet Relasjoner mellom kjøper og selger Avledet etterspørsel den forventede etterspørselen i konsumentmarkedet skaper etterspørselen i bedriftsvaremarkedet markedsføring times utfra tidspunktet for etterspørsel i sluttmarkedet. Behov Handler for å dekke definerte behov i bedriften

Sentrale kjennetegn... Beslutninger Gjøres av personer som har dette som jobb Rasjonelle overveielser legges til grunn Mye grundigere overveielser og informasjonsinnhentig før kjøpet Hva påvirker de “rasjonelle” beslutningene Smak, behag Konjunkturutsiktene Innkjøpers plass i bedriftens organisasjon Relasjoner mellom kjøper og selger Andre individuelle egenskapet hos kjøper

Typer av kjøpsbeslutninger Enkle gjenkjøp Kjente varer/tjenester Kjente kriterier Etablerte forbindelser Modifisert gjenkjøp Kjente varer/tjenester men nye spesifikasjoner Nye kriterier, mer arbeid Muligheter for nye aktører (konkurrenter)

Typer av kjøpsbeslutninger... Innkjøp av helt nye varer og tjenester Omfattende informasjonsprosesser krever mye av kjøper og selger Svært åpent for konkurranse

Kommunikasjonsmiksen Alle elementer i kommunikasjonsmiksen kan/blir benyttet på bedriftsmarkedet Salgsinnsats og informasjon står sterkest Reklamen har en sentral stilling DM Brosjyrer/kataloger ... Medievalg Direktereklame (fra enkle brev til dialog) Fagpresse Dagspresse