Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 8. Annonsen

2 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses over tid, leseren kommer tilbake (til samme nummer) •Leserne –Tar seg tid til å reflektere –Tillater kompliserte (reklame)budskap - sammenliknet med f.eks. TV og radio –Har et personlig (interesse)forhold til mediet og informasjon oppleves å ha et høyere nivå av relevans og troverdighet enn andre medier. –Leser bladet i stor grad for å finne informasjon og i mindre grad for å bli underholdt.

3 3 Magasin/fagpresse •Reklamehensyn –Reklamen bør orienteres mot lesernes interesser –Magasinet er på mange måter et ide-medium mer enn et nyhetsmedium –Leserundersøkelser viser at annonser som gir tips og ideer i slike magasiner har en vesentlig bedre ”score” enn andre annonser. –God reproduksjon –Lang trykketid

4 4 Aviser •Omfang/struktur –Lokale –Rettet mot handel, reklamen er fokusert mot lokal handel mer enn merkevarebygging –Lite segmentert •Konsum –Store deler av den voksne befolkningen leser avisen –Vi bruker ca. 30 min. på avisen •Leserne –I de fleste medier er man bekymret ommottakerne ”ser” din annonse. I avisen er det nesten motsatt; leserne er interessert, søker etter og scanner annonsene. Leserne har valgt å lese avisen - og din annonse. –Dette er riktignok ikke det samme som at annonsen din blir lest. Leserne leser egentlig ikke avisen, de scanner den. Mange inntrykk konkurrerer om leserens fulle oppmerksomhet.

5 5 Magasin/fagpresse •Reklamehensyn –Reklamen kan være lang, fordi dette er i kontekst med selve mediet. –Avisen er et nyhetsmedium. Nyhetene er avisens eksistensgrunnlag. Avisen er informativ mer enn underholdende. Nyheter har kortlevetid, gårsdagen nyheter er gammel - dette reflekterer annonsen innhold, annonsene har kort levetid. Gårsdagen annonse, som gårsdagens artikler - er gammelt nytt! –Pris annonser er effektivt -mange bruker avisen til å orientere seg før de gjør innkjøp –Happening annonser har også god effekt - sesong, ferie, spesielle evenementer –Tekstutforming bør være direkte - som artikkelen. Grafisk utforming må være enkel for å nå gjennom i konkurransen om oppmerksomheten. –Dine annonser konkurrerer med mange andre –Dårlig reproduksjon –Kort trykketid


Laste ned ppt "1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google