”FRA PROGRAM TIL PRAKSIS”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

Salg og forsyningskjeder
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Programvare for nisje SMS
Agendapunkter UKE - aktuelt Drifts- vs. Vedlikehold Lisenser
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Hvordan berede grunnen for de gode………

1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Styrearbeid i Norwegian
E-handel.
Strategisk ledelse og IKT
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innovative offentlige anskaffelser
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
BIT-Møbel.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Elektronisk forretningsdrift
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Verdiskaping, innovasjon og vekst av og med IKT Eirik Lae Solberg, statssekretær Moderniseringsdepartementet.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Traineeprogram for RDA-bedrifter i Nordland. Utviklet i et samarbeid mellom; Innovasjonsprogram SaltenInnovasjonsprogram Salten Abelia-bedriftene i Nordland.
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
12. mai 2016 Allmøte USIT.
utfordringer i en ny region
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

”FRA PROGRAM TIL PRAKSIS” VeRDI for SMBèr I Møre og Romsdal Ragna Brenne Bjerkeset, Bedriftsrådgiver Triangel AS

Målsetning med forelesningen; Gi innsikt i; HVORDAN offentlig program kan settes ut i praksis - 3 prosjekter HVORFOR vi jobba som vi gjorde HVA bedriftene som deltok fikk i utbytte

Bakgrunn - Ragna; Jeg jobber med å; Sette mennesker og teknologi i system Lede utviklingsprosesser- og prosjekter Forretningsutvikling Få VeRDI-programmet ut i praktisk nytte Og er/har; Sivilagr. NLH, Prosjektledelse BI VeRDI- og FRAM konsulent sommerkurs e-business HiMolde 2000 jobberfaring fra PRIOR, TINE og 3 år som bedriftsrådgiver

eEuropa eNorge VeRDI e- SMBèr

Næringslivet Mål (2001): eNorge-planen Næringslivets konkurranseevne sikres ved økt satsingen på nyskaping, kompetanseheving og FoU. Norge skal være i forkant i utviklingen av e-handel og forretningsdrift. Økt kompetanse om bruk av IKT og e-handel. Effektiv konkurranse om høykapasitets tjenester til rimelige priser tilrettelegges, slik at investeringer foretas og sikrer forbrukernes interesser. Elektronisk kommunikasjon skal bli like sikker og sidestilles med papirbasert kommunikasjon.

Overordnede politiske mål (mai 2002) eNorge 2005 Overordnede politiske mål (mai 2002) Verdiskapning i næringslivet. Informasjonsteknologi økt innovasjon og konkurransekraft Effektivitet og kvalitet i offentlig sektor. Økt effektivitet og nye/bedre tilbud Deltakelse og identitet Alle skal kunne utnytte IKT-muligheter, utvikle vår identitet.

Tilstandsrapport (januar 2003) eNorge 2005 Tilstandsrapport (januar 2003) PÅ GOD VEI; Tilgang på elektronisk infrastruktur, unntatt bredbånd. Modernisering av regelverk - de fleste formelle hindringer for e-kommunikasjon fjernet Internasjonalt ledende i utviklingen innen SMS BÅDE OG; Næringslivet god tilgang til teknologi, utnytter ikke mulighetene for elektronisk forretningsdrift godt nok. Sikkerhet en voksende utfordring, særlig små bedr. Få offentlige virksomheter har begynt å høste gevinster

Tilstandsrapport (januar 2003) eNorge 2005 Tilstandsrapport (januar 2003) ET STYKKE IGJEN; For dårlig bredåndsdekning og høy priser Lavere investeringer i IT-forskning enn våre naboland Betydelig koordineringsbehov i.f.t. offentlig signatur. Lite i bruk Sårbare kommunikasjonsnettverk i Norge Det offentlige tilbudet ikke i takt med etterspørselen Uønsket innhold en utfordring (masse-e-post, barns nettbruk..)

VeRDI (I) Programmets målsetning Styrke SMB`ers konkurransekraft og lønnsomhet gjennom bevisstgjøring og stimulering til bruk av ”e” Små og mellomstore bedrifter Bransjer og verdikjeder Kvinner Distrikter Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her. Kanskje en fordel å la de feste seg lit tbedre i SG først? Nå kan vi ta bort ”AC’s vurdering” Vi må jobbe litt mer med den nasjonale målsettingen

VeRDI (II) Bakgrunn og Hovedinnhold Initiativ fra Handels og Servicenæringen (HSH) Bevisstgjøring og motivasjon. Tilbud til alle E-strategiprosesser Kunnskapstilførsel og kompetansebygging (best practice) Fellestiltak og infrastruktur

VeRDI (IV) Metodikk

E-strategi metodikk Fase 1  

E-strategi metodikk Fase 2  

E-strategi metodikk Fase 3 Resultat etter fase 3:   Resultat etter fase 3: Et strategidokument med kartlegging av status, beskrivelse av arbeidet med å utvikle e- strategi og en handlingsplan for videre arbeid.

E-strategi metodikk Fase 4  

EN TANKEVEKKER UNDERVEIS….. Den virkelige faren er ikke at datamaskiner begynner å tenke som mennesker, men at mennesker begynner å tenke som datamaskiner Sidney J. Harris Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her. Kanskje en fordel å la de feste seg lit tbedre i SG først? Nå kan vi ta bort ”AC’s vurdering” Vi må jobbe litt mer med den nasjonale målsettingen

Pilotprosjekt Aker Aukra, LIV, MJ - fra business til e-business Strategiprosjekt; forankring i bedriftsledelsen - og mellom deltakerbedriftene involvere nøkkelmedarbeidere Pilot i VeRDI; teste ut Verktøykassa, metodikken og infomateriell Tre faser - tidsperiode 3 måneder

Triangel tok initativet fordi... VeRDI samstemmer med våre forretningsområder Vi skal være regionens ledende konsulentmiljø på e-handel ...

”Klyngetanken”…. Høgskolen i Molde Lønsethagen Molde Jarnvare- Industrivarer AS Molde Jarnvare- forretning AS Aukra Industrier AS

VeRDI - e-Strategi Hvorfor strategisk innfallsvinkel ?

Mål for prosjektet Strategisk forankring og handlingsplan for implementering av konkrete e-løsninger (dok.forenkling, innkjøp, lagerlogistikk, e-tilleggstjenester) Samkjøring med pågående ERP-prosjekter og strategisk arbeid i deltakerbedriftene Utvikle moderne løsninger for å styrke lokale leverandører; tenke globalt - handle lokalt!! Forsterke samarbeidet Høgskole og næringsliv

Hva starta vi med? Bedrifter med ulikt ståsted To konkurrenter med felles kunde Manglende ERP-løsninger (spesielt Aker Aukra) Fysiske lagerutfordringer på AA Innkjøpsportalen ShipYardeXchange (SYX) - utviklingsarbeidet påbegynt

Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her. Kanskje en fordel å la de feste seg lit tbedre i SG først? Nå kan vi ta bort ”AC’s vurdering” Vi må jobbe litt mer med den nasjonale målsettingen

Prosjektgjennomføring…. FASE 1 Situasjons- beskrivelse FASE 2 Utvikle strategi FASE 3 Beskrive tiltak FASE 4 Gjennom- føring Kartlegging Situasjons -analyse Forstå og beskrive markedsmessige, konkurransemessige og bedriftsinterne trender og forutsetninger for valg av e-strategi Grunnlag for valg av e-strategi

Prosjektgjennomføring…. FASE 1 Situasjons- beskrivelse FASE 2 Utvikle strategi FASE 3 Beskrive tiltak FASE 4 Gjennom- føring Kartlegging Situasjons -analyse Utvikle en e-strategi, tiltak og handlingsplaner som utnytter mulighetene Internett og e-handel representerer (kreativ fase)

Prosjektgjennomføring…. FASE 1 Situasjons- beskrivelse FASE 2 Utvikle strategi FASE 3 Beskrive tiltak FASE 4 Gjennom- føring Kartlegging Situasjons -analyse Handlingsplan i 3 steg; Steg 1= effektivisere manuelle løsninger Steg 2 = Delvis elektronisk samhandling Steg 3 = Elektronisk handel og forr.drift

Prosjektresultat (juni 01) 3- stegs Handlingsplan Steg 1 = Effektivisering av manuelle funksjoner Gjennom avtale og konkrete manuelle tiltak mellom AI, LIV og MJ skal "klyngen" forenkle og effektivisere innkjøps-, lager-, ordre og distribusjonsløsninger m.h.p. Ikke-strategiske varer (forbruksmateriell)

Prosjektresultat (II) 3- stegs Handlingsplan Steg 2 = Delvis elektronisk samhandling Gjennomføring av nødvendige organisasjons- messige tilpasninger og endring i arbeidsrutiner for å gjøre de enkelte bedriftene i klyngen "e-businessready”. Iverksette elektroniske implementeringstiltak for å effektivisere informasjons- og dokumentflyten før, under og etter en handel.

Prosjektresultat (III) 3- stegs Handlingsplan Steg 3 = elektronisk forretninsdrift Innføre bruk av elektroniske bestillings - og oppfølgings- systemer der leverandørene (MJ og LIV) ajourholder avtalte essensielle kundetilpassede data knyttet til produktgruppen "forbruksmateriell"etter en handel.

Status april 02 Steg 1avslutta INTERN ”RYDDING”; Aker Yards Aukra valgte IFS som ERP-system (forprosjekt) LIV oppgradert ”BRAVO”-løsning som ERP. Molde Jarnvareforretning videreutviklet sin OLFI-løsning BRANSJESAMARBEID; To-box løsning (lager) på plass

Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her. Kanskje en fordel å la de feste seg lit tbedre i SG først? Nå kan vi ta bort ”AC’s vurdering” Vi må jobbe litt mer med den nasjonale målsettingen

Status feb 03 Aker Yards Aukra; Innkjøp av ikke-strategiske varer via portalen www.norne.no Strekkodebest. XML - fil pr. mail manuelt inn i leverandørenes systemer (prioriterte lev.) Månedsfaktura ferdig kontert tilbake Strategiske innkjøp via SYX Steg 2 avslutta og 3 begynt Gjenstående; Automatisk innlesning av faktura i IFS (AA) Automatisert varebestilling hos leverandør

Hva lærte vi ? Samhandling i klynge; utelukkende positivt! Plusseffekter - Bygge relasjoner - Ny konkurransesituasjon MEN; Utfordrende - bedrifter med ulikt ståsted! Strategiprosesser - forankring viktig. Men tidkrevende ! Viktig å ha orden på egne forretningsprosesser, god datakvalitet og egnede datastrukturer Artikkelnummerhåndtering en utfordring Verktøykassa nyttig. Lightversjon ? Bygge steg for steg

HVA sier deltakerbedriftene? Det er bedre med ti små seire enn èn STOR nedtur STRATEGIEN VAR VELLYKKET! VI HAR NÅDD VÅRE MÅL!

Den som tror han er ferdig utlært er ikke Utlært, men FERDIG!! Ukjent FLERE TANKEVEKKERE….. Den som tror han er ferdig utlært er ikke Utlært, men FERDIG!! Ukjent Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her. Kanskje en fordel å la de feste seg lit tbedre i SG først? Nå kan vi ta bort ”AC’s vurdering” Vi må jobbe litt mer med den nasjonale målsettingen

”e-FISK” 2001 - 2002

Ønsket løsning Dagens løsning Sjøvik AS Ønsket løsning Dagens løsning 12 Linebåter Manuell rapportering /registrering Fartøy STAR SIS Excel Database STAR Svega Sea Products Word-dok. rapporter Utfordringer: Fangstrapportering Felles database for fartøydrift + analyseverktøy Svega Sea Products DL Utdrag til kunde/ samarbeidspartner Database-utdrag (eks.) Salg

Fiskeri e-klynge STAR SIS Outsourching? IFS Andre ERP - system KUNDE: Sjøvik AS STAR SIS Outsourching? Integrasjon ** LEVERANDØRER * Peterson Emballasje * Mørenot * Kunde x IFS Andre ERP - system ** El. utveksling av forespørsel, innkjøpsordre, ordrebekreftelse, faktura, fakturadokument og prognostisering i et omforent format

Skisse over rutiner/systemløsning for ordre-/bestilling i Star SIS, Sjøvik AS Quotation Fax/mailsvar TO = Tender Request Fax - mail PO PO = Purchase order Registrering av mottat fax Material requestion TR Opp f ø l g i ng

1 2 3 4 INNKJØPSSTRUKTUR OG E-SAMHANDLING SJØVIK AS Innkjøps-struktur Nivå Nivå for e- samhandling Fangst, Fartøydrift (Mng.ment) Innkjøp, Prod./ foredling Markeds-føring / salg Utgående logistikk / distr. Service og støtte Tilfeldige innkjøp uten avtale 1 Informasjon (enveis) Tradisjonell innkjøpsavtale 2 Kommunikasjon (toveis) Avtale om e-handel via SIS Commerce 3 Handel Rammeavtale til grunn for helintegrert samhandling 4 Integrasjon av virksomheter 1 2 3 4 Triangel RBB 150202

DEN SISTE TANKEVEKKEREN….. Datamaskiner er ubrukelige - de kan bare gi oss svar. Pablo Picasso Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her. Kanskje en fordel å la de feste seg lit tbedre i SG først? Nå kan vi ta bort ”AC’s vurdering” Vi må jobbe litt mer med den nasjonale målsettingen

Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her. Kanskje en fordel å la de feste seg lit tbedre i SG først? Nå kan vi ta bort ”AC’s vurdering” Vi må jobbe litt mer med den nasjonale målsettingen

”e –entreprenør”

Bedriftens hovedaktiviteter Typer e-handels-/ internettløsninger Verdikjeden Konkurrent Leverandør Kunde Bedriften Leverandør Kunde Verdikjeden Primæraktiviteter Støtteaktiviteter Bedriftens hovedaktiviteter Typer e-handels-/ internettløsninger

Dokumentasjonsvisjon Problemstilling: Samordning Mål: samme versjon i sann tid Entreprenør Arkitekt Tilbud Byggeplass Tekniske spesif . Godkjenning Fagkonsulent Tegning ( RiB , VVS, EL) All info/ dokumentasjon vedr. prosjektet Kommune Leverandør Prosjekt - leder (f.eks. Holte prosj . senter)

E-entreprenør; Vare – og infoflyt 30.05.02 Trinn 1/2 ODA/NOBB Norsk Varedatabase Anbud ENTREPRENØR LEVERANDØR Kjedeløsning; Økonomi Logistikk/ordre faktura Transaksjonsutveksling * Foresp.-tilbu-ordre-odrebekr.-levering-faktura-fakturakontroll Hjemmekontor Administrasjon Vareleveranseoversikt; (Bestilling, Levert, Avvik) Vareleveranser Pakkseddel (= faktura) - Avviksmelding (SMS/telf./?) Byggeplass(er) * Trinn 1: Mail som kommunikasjonsform. Trinn 2: Et felles skjermbilde for entrepr. og lev. implementert i begges IKT-systemer. Internett/XML (?) som kommunikasjosnbærer.

E-entreprenør; Vare – og infoflyt 30.05.02 Trinn 1/2 ODA/NOBB Norsk Varedatabase 1.Anbud ENTREPRENØR LEVERANDØR Kjedeløsning; Økonomi Logistikk/ordre faktura 2. Forespørsel 3. Negativt svar Administrasjon 4. Tilbud Hjemmekontor 5. Ordre 6. Ordre bekreftelse 7. Leveranse/ Pakkseddel/Avvik 8. Betaling Byggeplass(er)

Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her Er i tvil om vi skal slå sammen de 4 strategiene til 2 allerede her. Kanskje en fordel å la de feste seg lit tbedre i SG først? Nå kan vi ta bort ”AC’s vurdering” Vi må jobbe litt mer med den nasjonale målsettingen

”e-bedrift” Fase 1: Fase 2: Fase 3: KONSULENTSTØTTE Kartlegge ”e- stå” Dagens infoflyt Prioritere områder å ta fatt i (e –potensiale) Fase 2: Faglig ”e – input” Aktuelle løsninger Kreativ fase - beskrive konseptskisse = ”ønskebilde” Fase 3: Vise systemløsninger og bedrifts/bransjeløsninger Beskrive tiltak/prosjekter; * felles for flere i en kjede * bedriftsinterne KONSULENTSTØTTE 1 fagsamling 2 arb.møter à 2-3 t. 1 fagsamling 2 arb.møter à 2-3 t. 1 fagsamling 2- 3 arb.møter à 2-3 t. DOKUMENTASJON

Fagsamling 3 – ”e-bedrift” 18.02.02 Begrepsforklaringer knyttet til PKI v/ Terje Skytterholm, Triangel As Kryptering Digitale signaturer TTP-tjenester Smartkort Offenlige og private nøkler PKI`s betydning for utviklingen av elektronisk handel og forretningsdrift v/ Agnes Beate Steen-fosse, eForum og gruppeleder PKI-Forum hvilke fordeler gir PKI Hva kan PKI brukes til - på SMB-bedriftnivå Betraktninger om ”Kost/Nytte” på SMB-nivå Best practise/caser (SMB-nivå) Status fra arbeidet i PKI-forum Juridisk status for elektroniske dokument Status i prosjektet - erfaringsutveksling Konkrete utfordringer/erfaringer hos den enkelte deltakerbedriften, v/bedrift + konsulent Handlingsplaner – Veien videre

Moens Bilverksted AS (Bilombygg) Under- leverandører (Kolberg, Caspary Maskin) Hjelpemiddelsentralen (Rikstrygdeverket) Innsalg Nye prosjekt Statusinformasjon ”Påslagsprinsipper” TILBUD ORDRE INNKJØP LAGER- STYRING BIL- OMBYGGING OVER- LEVERING ETTER- KALKYLE Vare- plassering (fysisk og elektronisk) Lagerstyring (max/min- nivå) Organisering av arbeidet Timeføring pr bil og oppg. Forbrukt tid DB på forbrukt utstyr Daglig forbruk Etter faktisk ordre Forespørsel fra HMS Økt fakturerings- grad Triangel AS RBB 201201

Takk for meg... Ragna Brenne Bjerkeset Bedriftsrådgiver Triangel AS www.triangel.no ragna.brenne.bjerkeset@triangel.no