Oversikt over ’Klassisk’ CMC-teori Carsten Jopp Sek.sem. 02.11.05.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Advertisements

Konstruktivisme vs Realisme
Bildets retorikk Gjennomgang av Roland Barthes artikkel om Bildets retorikk (”Rhétorique de l’image”. Communications 4, 1964)
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Hvorfor studere kommunikasjon?
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Utvikler lærerstudentene digital kompetanse? Og hva er det egentlig!?
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
PETS Trøndelag og Nordmøre Best Western Stav Hotell april 2011 HOVEDMENY Hjem Opplæring Mål Mål og status Websider 2280 Smart på web Tips Sosial.
Generelle tiltak og forebygging
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
: del 1 (terningkast 6) Webportal til termbasene våre og de vi forvalter –navn, størrelse, kontaktperson (alias e-post adr.), lenke.
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
PETS Nord-Norge og Svalbard SAS Radisson Blue Hotel Bodø Fredag 10. juni 2011 HOVEDMENY  Hjem  Opplæring  Mål  Mål og status  Websider 2280  Smart.
Kort om |. Ved å bruke spesielle substanser for innfarging som reflekterer spesifike bølgelengder av lys kan man påvirke yttertemperaturen på et materiale.
God intern kommunikasjon vær trygg
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Å skrive akademisk Formelle krav.
Lek og Læring i barnehagen

Stilistikk 3 en del av den klassiske retorikken:.
Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon,
Hafjellseminaret våren 2012
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Musikk og ny mediebruk / Oppsummering av kurset. Musikk og ny mediebruk Mobil musikk Mobil musikk Nye distribusjonsformer Nye distribusjonsformer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Introduksjon til øving 3
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Avstemningsresultat, forelesninger etter påske
Utskrift av presentasjonen:

Oversikt over ’Klassisk’ CMC-teori Carsten Jopp Sek.sem

Helt i starten CMC = computer-mediated communication hovedsaklig tekstbasert kommunikasjon fra 80-tallet CMC vs. CMD (computer-mediated discourse) S. Herring

Helt i starten Elizabeth Reids "seminal paper”: Electropolis (1991) Sherry Turkle

Helt i starten Perspektiver lingvistiske muntlighet vs. skriftlighet CMC-materiale = korpus for språkforsking (sosial-)psykologiske identitet sosiologiske gruppedanning, -strukturer

Helt i starten kommunikasjonsforsking estetiske estetisk konstruksjon / "cybertext" "the embodied language of cyberspace"

CMC-teorier Nicola Döring "Sozialpsychologie des Internet. Die Bedeutung des Internet für Kommunikationsprozesse, Identitäten, soziale Beziehungen und Gruppen. (2003) Syn på teknologiens rolle medie-/tekno-deterministiske teorier kulturalistiske økologisk-/resiproke "Medie-økologisk rammemodell" (Döring)

CMC-teorier 3 Hoved-teorigrupper 1. Teorier for medievalg 2. Teorier som fokuserer på mediekjennetegn 3. Teorier for medialt kommunikasjonsatferd

CMC-teorier 1. Teorier for medievalg rasjonalt medievalg normativt medievalg interpersonalt medievalg

CMC-teorier 2. Teorier som fokuserer på mediekjennetegn Kanalreduksjon "Cues-filtered-out" Digitalisering

CMC-teorier 3. Teorier for medialt kommunikasjonsatferd Sosialt informasjonsbearbeiding Simulering og imaginasjon Sosiale identitet og de-individuasjon Nettkultur Nett-språk

Medieøkologisk rammemodell

CMC-teorier Medieøkologisk rammemodell (Döring) Integrerer... medierelaterte faktorer personrelaterte faktorer interpersonale/situative faktorer Teorier for medievalg omkring mediekjennetegn for medialt kom.atferd

Medieøkologisk rammemodell betoner... ambivalens polyvalens