FAHQUMT (Fully Automatic, High Quality, Unrestricted Machine Translation)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Advertisements

Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Kvalitativ metode i markedsforskning
UNIVERSITETET I OSLO © TEKSTLABORATORIET Fefor 2003 Navnegjenkjenning for norsk med Constraint Grammar (CG) Andra Björk Jónsdóttir og Kristin Hagen Tekstlaboratoriet.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Gjennomgående ferdigheter
Demensutredning hos innvandrere
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
i overgangen fra barnehage til skole
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
INMA Performance Awards
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Familieråd En for alle, alle for en
Bruk av tolk i pasientsamtaler
Skreddersøm av info til hver enkelt bruker
Matematikk - partall og oddetall Opplegget er hentet fra Maximum 8.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Forelesning eksamensrettet skrivekurs
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Kreativitet Opplæring
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Foreldremøte i Eikehauge Side. Foreldremøte i Eikehauge Side.
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Grammatikkens plass i andrespråksopplæringa
PRAKSISMØTE.
Barnehagenorsk – møte for veiledere
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Hva er en god ordbok?.
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Demensutredning hos innvandrere
Samtaletrekk B – Samarbeid
Borregaard og hensynssonen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Lingvistisk kompetanse IKT – språktrening på nettet
Institusjonelle omgivelser
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

FAHQUMT (Fully Automatic, High Quality, Unrestricted Machine Translation)

FAHQUMT (Fully Automatic, High Quality, Unrestricted Machine Translation)

Større europeiske MT-prosjekter: Eurotra (80-tallet) Verbmobil (90-tallet)

LOGON-prosjektet Demo av oversettelse:

Tre hovedtyper av evaluering: 1Evaluering ved systemutvikleren 2Omkostningsevaluering 3Lingvistisk bruker-evaluering

Oppgaver ved lingvistisk bruker-evaluering av maskinoversettelsessystemer: 1.lage en oversikt over spr å klige fenomener som prosesseres tilfredsstillende og spr å klige fenomener som ikke prosesseres tilfredsstillende; 2.avgj ø re presist hvilke fenomener som ikke prosesseres overhodet; 3.forklare gode s å vel som d å rlige oversettelser, og gode s å vel som d å rlige grammatiske analyser; 4.avgj ø re egenskapene til og innholdet i systemets lingvistiske komponenter (leksikon, syntaktiske regler, morfologiske regler,...); 5.avgj ø re systemets prosesseringsmodell, alts å hvordan systemets komponenter er strukturert og samvirker; 6.forst å den lingvistiske modellen som ligger under systemets komponenter.

Fremgangsm å ten – en hypotetisk-deduktiv prosess: 1.Konstruer testsetninger og la systemet oversette dem. 2.Velg eksempeltekster og la systemet oversette dem. 3.Klassifiser og tolk resultatene av oversettelsene. 4.Formuler hypoteser om systemets moduler og virkem å te for å forklare utilfredsstillende oversettelser. 5.Test hypotesene ved å dedusere nye konsekvenser av dem i form av ytterligere testsetninger, og la systemet oversette disse. Fortsett fra 3.