Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Inntak og søknad om spesialundervisning
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Henvisning til PP-tjenesten
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Tilsyn med svømmeundervisningen
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning
Vurdering og klage på standpunkt
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

PP- samling 6. og 7. februar 2014 Fylkesmannens time Jon Kristian Sørmo og Birte K. Træthaug

Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer Sakkyndig vurdering er et saksforberedende dokument Vurderingsforskriften – forskrift til opplæringsloven § 3-11 PP- tjenesten Ansvarlig for sakkyndig vurdering Ansvarlig for IOP og det faktiske tilbudet Skolen Ansvarlig for vedtak Skoleeier

Plikt til å vurdere utbytte av opplæringen før vedtak om spesialundervisning. Kunnskapsdepartementet har utarbeidet rundskriv F-04-13 Opplæringsloven § 5-4 – plikt til å vurdere utbytte av opplæringen før vedtak om spesialundervisning «Skolen skal ha vurdert og eventuelt prøvd ut tiltak innanfor det ordinære opplæringstilbodet med sikte på å gi eleven tilfredsstillande utbytte før det blir gjort sakkunnig vurdering.»

Vurderer hvilke opplæringsmål eleven kan nå Plikt til å vurdere utbytte av opplæringen før vedtak om spesialundervisning Spesialundervisning? Undervisning mot andre mål enn de ordinære læreplanmålene De samme læreplanmålene men etter andre metoder og annen organisering. PP- tjenesten – Vurderer og tilrår hvilke opplæringsmål eleven skal jobbe mot Vurderer hvilke opplæringsmål eleven kan nå Skolen Ansvarlig for at alle elever får sin rett til opplæring oppfylt – dette innebærer et systemansvar Skoleeier

Sakkyndig vurdering Opplæringsloven § 5-3: «Før kommunen eller fylkeskommunen gjer vedtak om spesialundervisning etter § 5-1 eller vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter § 5-7, skal det liggje føre ei sakkunnig vurdering av dei særlege behova til eleven. Vurderinga skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og kva for opplæringstilbod som bør givast.» Den sakkunnige vurderinga skal blant anna greie ut og ta standpunkt til: Eleven sitt utbytte av det ordinære opplæringstilbodet Lærevansker hjå eleven og andre særlege forhold som er viktige for opplæringa Realistiske opplæringsmål for eleven Om en kan hjelpe på de vanskane eleven har innanfor det ordinære opplæringstilbodet Kva for opplæring som gir et forsvarleg opplæringstilbod.» Kommunen skal grunngi dersom vedtaket avviker frå den sakkyndige vurderingen.

Sakkyndig vurdering Vurderingstemaet: Vurderingen skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og hva for opplæringstilbud som bør gis. Må sees i sammenheng med § 5-1  og vilkårene der. Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning. To hovedelementer i sakkyndig vurdering Utredning Tilrådning Hovedelementene til sammen er en del av saksforberedelsen for avgjørelsen om eleven har rett på spesialundervisning etter § 5-1 Derfor, best mulig faglig grunnlag Hvis mangelfull eller misvisende faglig grunnlag kan det føre til at enkeltvedtaket om spesialundervisning blir kjent ugyldig. (jfr. fvl. § 17 og § 34)

Forsvarlig utbytte Årsvurdering Sakkyndig vurdering IOP Enkeltvedtak

Språk, litteratur og kultur Læreplanmål etter 4. trinn beskrive ordklasser og deres funksjon forklare hvordan man gjennom språkbruk kan krenke andre beskrive eget talemål og sammenligne med andres samtale om innhold og form i sammensatte tekster gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-program samtale om sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk gi uttrykk for egne tanker om språk, personer og handling i tekster fra ulike tider og kulturer

Sakkyndig vurdering som saksforberedende dokument Spesialundervisning – forvaltning av rettigheter - vedtak om elevens rettigheter. Sakkyndig vurdering fra PPT - saksforberedende Realistiske opplæringsmål er et sentralt punkt i sakkyndig vurdering. Vedtaksinstansen kan sende SV i retur dersom ikke er klart nok for å fatte vedtak. PP- tjenesten – Vurderer og tilrår realistiske opplæringsmål. Må innhente informasjon om dette fra skolen. Skolen v/rektor Fatter vedtak tilstrekkelig grunnlag er nødvendig. Skoleeier Ansvarlig for elevenes rett til opplæring – et systemansvar

Forskrift til opplæringsloven § 3-11 -Underveisvurdering- Underveisvurdering er et viktig grunnlag for planlegging og tilpasning av opplæringstilbudet. Hjelpemiddel når lærerne skal legge til rette for tilpasset opplæring. Lærerne må se ansvaret etter opplæringsloven § 5-4 i sammenheng med § 3-11 i forskriften Får eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen?

Spesialundervisning – et system med mange aktører Forenklet modell – mange utfordringer. Problemløseren PP- tjenesten Skolen Skoleeier