Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hvordan er et atom bygd opp?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Klasseregler.
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
- Hovedrolle eller birolle
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Om å skrive om litterære tekster
Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Tillitsvalgt på arbeidsplassen
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Eksamenstips.
Bokpresentasjon Bergen
Muntlige presentasjoner
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Lag leddsetninger med som
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Hva er en foreldrekontakt?
I dag snakker vi om psykiske problem:
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Velkommen til innkommende president sin time.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Og.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Opprettholdende faktorområder
Drop-In metoden i skolen
Modellkommunene Hva er unikt?
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Tidsressurspotten Skoleåret
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kapittel 38 Petters familie.
O PPGAVE 2, SIDE 102 – 103 I ARBEIDSBOKEN Sett inn bestemt eller ubestemt form av substantivet.
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
PRAKTISKE OPPGAVER.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Praktiske oppgaver

Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben

Arbeide hver for seg Du som tillitsvalgt har fått henvendelse fra noen i klubben som ønsker å vite mer om Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk. De som har henvendt seg er nysgjerrige og begeistret for at Utdanningsforbundet har satt fokus på dette arbeidet. Lag en kort innledningen med utgangspunkt i følgende spørsmål fra klubbmedlemmene: Hvorfor trenger førskolelærere/lærere en egen etikk? Hva er det viktigste i Lærerprofesjonens etiske plattform? Hvorfor er dette arbeidet viktig for Utdanningsforbundet?

To og to To og to fra gruppene går sammen Dere holder innledningen dere har laget for hverandre.

Gruppene samles og hver gruppe deles igjen i to Gruppe 1 – samler og noterer de gode og viktige argumentene Gruppe 2 – forbereder kritiske spørsmål som skal stilles tillitsvalgte på klubbmøte. En i gruppen får i oppgave å stille disse spørsmålene i neste økt.

Gruppen samles igjen En i gruppe 2 stiller ett og ett kritisk spørsmål. Bortsett fra den som stiller de kritiske spørsmålene bidrar alle til å svare. Det velges en som er ordstyrer (Tidsbruk ca ?)

2 M 4 Profesjon og Yrkesutøvelse praktisk oppgave 2 Klubben ønsker at du som tillitsvalgt skal ta opp med rektor at dere ønsker at skolen skal prioritere å arbeide med profesjonsetikk. Rektor er i utgangspunktet positiv og ønsker å vite mer om hva det innebærer og hvorfor klubben ønsker å prioritere dette arbeidet. Saken skal opp på neste medbestemmelsesmøte: Hvorfor mener klubben at skolen skal prioritere arbeid med profesjonsetikk? Hva mener klubben er det viktigste i den Lærerprofesjonens etiske plattform? Er det en spesiell grunn til at nettopp denne skolen skal prioritere dette arbeidet? Hver og en bruker ? minutter på å sette opp stikkord for å besvare spørsmålene fra rektor.

Gruppene samles og hver gruppe deles igjen i to Gruppe 1 – samler og noterer de gode og viktige argumentene Gruppe 2 –forbereder noen kritiske spørsmål som rektor stiller tillitsvalgte i medbestemmelsesmøtet (selv om rektor i utgangspunktet var positiv, har hun blitt mer betenkt i ettertid) En i gruppen får i oppgave å stille disse spørsmålene i neste økt. (Tidsbruk ca ? minutter)

Gruppen samles igjen En i gruppe 2 stiller ett og ett kritisk spørsmål. Bortsett fra den som stiller de kritiske spørsmålene bidrar alle til å svare. Det velges en som er ordstyrer (Tidsbruk ca ?)

Oppgave 2 Profesjonsetikk i møte med arbeidsgiver

Klubben ønsker at du som tillitsvalgt skal ta opp med rektor at dere ønsker at skolen skal prioritere å arbeide med profesjonsetikk. Rektor er i utgangspunktet positiv og ønsker å vite mer om hva det innebærer og hvorfor klubben ønsker å prioritere dette arbeidet. Saken skal opp på neste medbestemmelsesmøte: Hvorfor mener klubben at skolen skal prioritere arbeid med profesjonsetikk? Hva mener klubben er det viktigste i den Lærerprofesjonens etiske plattform? Er det en spesiell grunn til at nettopp denne skolen skal prioritere dette arbeidet? Arbeide hver for seg

Gruppene samles og hver gruppe deles igjen i to Gruppe 1 – samler og noterer de gode og viktige argumentene Gruppe 2 –forbereder noen kritiske spørsmål som rektor stiller tillitsvalgte i medbestemmelsesmøtet (selv om rektor i utgangspunktet var positiv, har hun blitt mer betenkt i ettertid) En i gruppen får i oppgave å stille disse spørsmålene i neste økt. (Tidsbruk ca ? minutter)

Gruppen samles igjen En i gruppe 2 stiller ett og ett kritisk spørsmål. Bortsett fra den som stiller de kritiske spørsmålene bidrar alle til å svare. Det velges en som er ordstyrer

Oppgave 3 Rollespill/forumteater

Silje er ei forsiktig jente i 5 klasse. I den siste tiden har hun blitt mer og mer tilbaketrukket, både hjemme og på skolen. Hjemme sitter hun mye på rommet, har sluttet på håndball og sier at hun vil være i fred. På skolen går hun mye for seg selv og sier at hun aller helst vil arbeide alene når det er gruppearbeid. Mor er overbevist om at hun blir mobbet på skolen, far mener at ”alle må få lov til å trekke seg tilbake innimellom”, noe han selv sier at han ofte gjorde gjennom skoletiden i perioder. Kontaktlæreren har prøvd å få kontakt med Silje, men det er en krevende klasse med mye uro, så Siljes utfordringer har ikke kommet i første rekke på prioriteringslisten den siste måneden. Mor har bedt skolen om møte.

Deltakere MorSiljeFarKontakt- lærer Sosial-lærer ”Klassemiljøet er dårlig og skolen tar ikke Siljes pro- blemer på alvor”. Irritert, høyrøstet, sosionom- utdannet ”Dette møtet er ikke noe gøy- kan de ikke bare la meg være i fred. De skjønner ikke noe allikevel”. Stille, fysisk sterk, trist ”Det ordner seg nok skal du se” Forsiktig, konfliktsky med gode intensjoner ”Jeg har mange års erfaring som lærer, og stort sett så har jeg full oversikt og kontroll” Verbal, oppfatter seg som en dyktig lærer, verbal, direkte ”Dialog, dialog, dialog” 60 studiepoeng i spes.ped., konfliktsky, mild frem- toning