En beskrivelse av lærernes arbeidstidssituasjon TIDSTYVENE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Læring av grunnleggende ferdigheter!
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VURDERING.
1.
Hovedavtalen (HA) Roller: rektor / AT /Klubbstyre / klubb
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Landsorganisasjonen i Norge
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Individuell vurdering
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Tidstyvene - hvor kommer de fra og hvorfor blir de? DFDS 2011Kjersti Sørlie Rimer.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Lokal arbeidstidsavtale
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Skolebasert kompetanseutvikling
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Utdanningssystemet sitt årshjul
Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

En beskrivelse av lærernes arbeidstidssituasjon TIDSTYVENE

Lene Engdahls2 Tidstyvene Fafo-rapport 2009:23 av Bård Jordfall, Torgeir Nyen og Aarup Seip.

Tidstyv: Aktiviteter som man bruker for mye tid på i forhold til hva som er hensiktsmessig for å nå målene for virksomheten. Aktiviteter som stjeler tid fra arbeid som i større grad kunne ha bidratt til elevenes læring. Lene Engdahls3

Tidstyvene ”Underveisvurderingen kan være skriftlig eller muntlig. Dokumentering av at de har fått tilbakemelding kan gjøres ved å hake av på et papir. Vi legger det i et skap og har ikke bruk for det til annet enn dokumentering av at eleven faktisk har fått tilbakemelding hvis det skulle bli spørsmål om det. Det viktigste må være innholdet i underveisvurderingen.” ” Det interessante er jo den faglige samtalen du har med eleven. Det er jo det som er interessant. Skriftlig standardisert dokumentasjon har ofte svært liten verdi ut over karakteren.” Lene Engdahls4

Har man god nok tid til arbeidsoppgavene? Et flertall av lærene mener dagens arbeidstidsavtale gir dem for liten egentid og for mye fellestid/bunden tid. (Åtte av ti lærere i vgs). Lene Engdahls5

Lene Engdahls6

Lene Engdahls7

Lene Engdahls8

Lene Engdahls9

Lene Engdahls10

Kraftig økning i tidspress fra 2006 til Mindre autonomi. Langt flere mener jobb påvirker hjemmesfære (e-post, telefon, mail henvendelser). Dårligere tid Flere arbeidsoppgaver Flere ville gjøre arbeidsoppgavene annerledes dersom de hadde hatt mulighet til det, til tross for reform. Lene Engdahls11 Årsaker

Motsetning profesjonsfrihet – kontroll og styringsmekanismer Desentraliserte styringsforhold Økt vekt på hierarkisk styring Tilgang på informasjon om internasjonale undersøkelser (TIMMS, PISA). Økt krav til dokumentasjon: svekket tillit kompetansen og profesjonaliteten i lærerens arbeid. Nye læreplaner, der lærene selv må velge lærestoff og litteratur (den vide lærerollen som Kunnskapsløftet skisserer). Lene Engdahls12

Andre faktorer: Økt krav til tilstedeværelse, der 80% av lærerne i vgs opplever at de har for mye bunden tid/fellestid og for liten individuell tid. Ni av ti mener det er positivt med kollegialt samarbeid. Ledernes ansvar for å tilrettelegge informasjonsstrøm. Vilje til vurdering/tilbakemelding om elevenes læring, men krav til hvordan tilbakemelding skal gis oppleves ofte som byråkratiske og lite læringsfremmende. Bedre tilgang på støttetjenester, for eksempel kopiering og PPT. Lene Engdahls13

Til syvende og sist: Møter, dokumentasjon og testing de største tidstyvene. Lene Engdahls14

For å frigjøre tid til kjerneoppgavene kreves: Klargjøring av nødvendig styringsinformasjon til skoleeier og på nasjonalt nivå. Koordinering av krav til dette, læringsretting og oppfølging av disse kravene. God lokal ledelse for filtrering og læringsretting av de eksterne kravene og styring av informasjonsstrømmen. Lene Engdahls15

Løsing på skoleeiernivå: Fjerne unødvendige pålegg om skriftlig dokumentasjon i vurderingsarbeidet. Fjerne eventuelt unødvendig testing. Knytte dokumentasjon og testing tettere til elevenes læring/og eller synliggjøre dette for lærerne. Bedre koordinering mellom testing på lokalt og sentralt nivå, med hensyn til summen av arbeidsbelastning for lærerne. Tilrettelegging og ressursbruk av støttetjenester som PPT; BUP, m.m. Sikre teknisk infrastruktur. Lene Engdahls16

Forslag til tidsbesparelser: Arbeid med lokale læreplaner på et nivå over skolene i faggrupper. Fortolking av vurderingsforskriften, tydeligere signaler fra nasjonale utdanningsmyndigheter om hvordan forskriften skal forstås. Gjennomgang av ”på toppen av” oppgavene, slik at læreren igjen får tid til det de mener er viktigst: Kjerneoppgavene. (Tilbakemelding til elevene, individuelt forarbeide). Lene Engdahls17