Tønsberg - oppvekstkommunen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Overgangsprosjektet NY GIV
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Universell Utforming – pilotkommunesatsingen Velkommen til samling 5, Ullensaker april 2008.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Didaktiske analysekategorier
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Prosjekt tidlig innsats
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Presentasjon av Skien kommune 27
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Side 1Nordisk konferanse om tvangsekteskap og botilbud / AKER FAMILIEKONTOR - BROBYGGERPROSJEKTET Mellom tvang og autonomi Trine Charlotte Eikrem.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Fusdalbråten botiltak - et botiltak med recovery orientering.
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samhandlingsreformen
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Å være i prosess Lier kommune Sandefjord
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Foreldremøte Tidlig Trygg i Fet
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Tønsberg - oppvekstkommunen Felles organisering – felles mål

En kommunal erkjennelse Vi står i veien for hverandre – faglig – organisatorisk – strukturelt HVORDAN FINNE HVERANDRE (Gjørvkommisjonen) Uttørket og utarmede omgivelse – kommunal virkelighet

En antatt kjent problemstilling En grunn til at hjelpeapparatet kommer for sent inn med relevante tiltak, er at barnehager og skoler (og andre) nøler med å henvise barn en henvisning relateres oftest til graden av belastning barnet er for systemene og foreldrene – ikke nødvendigvis til barnet selv (grad av belastning øker ofte med barnas alder) Noen betraktninger om barna og systemene jeg skal si noe om

Statlige føringer – tidlig intervensjon Andelen barn og unge med psykososiale vansker øker Økt press på hjelpeapparatet Flere barn i barnehage og skole trenger tilrettelegging Mer sammensatte vansker Myndighetskrav om helhetlig tenkning, koordinering av tjenester og tverrfaglig samarbeid Myndighetskrav om større ansvar for kurativt arbeid i kommunene Forskning dokumenterer at vansker oppstår tidligere enn antatt, og er en vesentlig begrunnelse for tidlig intervensjon Nødvendig kompetanseheving for å ivareta statlige føringer 18% landsgjennomsnitt Tønsberg 22.1%

Gjennomføring – videregående skole skoleåret 2011/2012 – fra undomsskolene i Tønsberg 76%

Prioriterte områder – kommuneplanen 2008-2020 TIDLIG INNSATS OG FORBYGGING Tidlig innsats og forebygging skal fokuseres gjennom helhetlig planlegging og samarbeid KVALITET I OPPVEKST- OG LÆRINGSMILJØ Trygge og inkluderende oppvekstarenaer Øke barn og unge sin faglige og sosiale kompetanse

KRITISK SUKSESSFAKTOR: Alle nivåer må være enda tettere på !!! Certains chefs se reconnaitront…

Organisering – oppvekst i Tønsberg Fagenhet oppvekst – Stab/støtteenhet Virksomhet barn og unge – Samlet alle støttetjenester Kommunaldirektør Skoler Barnehager

Møteplasser - oppvekst ledermøter hver uke – strategier – kort/lang sikt Oppvekstledersamlinger minst 4 ganger i året Rektormøter Hver mnd Virksomhetsledermøter – barnehager hver mnd Ledermøter BOU hver uke Tverrfaglige møter

Kommuneplanens samfunnsdel –12 år Vi vil sikre likeverdig og høy kvalitet på alt arbeid med barn og unge Vi vil prioritere forebygging og tidlig innsats Vi vil sikre robuste og kostnadseffektive barnehager, skoler og hjelpetjenester, tilpasset befolkningens vekst og sammensetning. Vi vil legge til rette for at barn og unge får delta i planlegging og påvirke beslutninger Vi vil sikre et godt helsetilbud til barn og unge, forankret i folkehelseperspektivet. Vi vil sikre et variert fritidstilbud hvor alle barn og unge - uavhengig av bakgrunn og kjønn – kan delta.

Hva vi har gjort Valgt og implementert kartleggingsverktøy Valgt og implementert tiltaksmetoder Utarbeidet og implementert prosedyreperm ved bekymring for barns og unges psykososiale utvikling (omarbeidet til å omfatte spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning) Gjennomført tverrfaglig kompetanseheving gjennom implementering av Kvellomodell i barnehager og skoler

Prosjektarbeidet har vært vellykket fordi Et rådmannsinitiert prosjekt Et politisk vedtatt prosjekt En faglig sterk styringsgruppe En prosjektleder med legitimitet fra styringsgruppe og rådmann Prosjektmålene er en del av lederavtalen Tid avsatt til prosjektet Forankring ned i nivåene, ser verdien av tverrfaglig samarbeid, utnytter ressursene bedre Balanse mellom prosess og resultat - milepælsplan Ressurser til ”belønning” for innsats og kompetanseheving

Tiltak for funksjonshemmede (TFF) En tjeneste i utvikling Ressursene brukes utradisjonelt Eks. Autime-/atferdsteam Jobber turnus, men gjennom stordriftsfordeler kan dagvaktene brukes til å overføre kompetansen ut i barnehager og skoler Observasjon, veiledning, rådgivning og direkte arbeid med barna

Tiltak for funksjonshemmede (TFF) En tjeneste i utvikling Ressursene brukes utradisjonelt Eks. Autsime-/atferdsteam Jobber turnus, men gjennom stordriftsfordeler kan dagvaktene brukes til å overføre kompetansen ut i barnehager og skoler Observasjon, veiledning, rådgivning og direkte arbeid med barna og tettere oppfølging av pårørende.

Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Avlastning > 14 døgn pr mnd Døgnavlastning Individuell støttekontakt Nivå 0 Aktivitetsgrupper Foreldretreff Ettermiddagsavlastning TrygghetsNett ART FmB Støttesamtaler PMTO Forelderveiledning i hjemmet IP Info til foreldre

Vi er på rett vei KONFERANSE 24. – 25. SEPTEMBER 2013 Hotell Klubben Tønsberg FOREBYGGING OG TIDLIG INNSATS I BARNEHAGEN OG VED SKOLESTART For ledere, ansatte med lederfunksjoner og nøkkelpersonell i barnehage og skole

PROGRAM 24. september 08:45 – 09:00 Åpning av konferansen 09:00 – 09:20 Statsråd Inga Marte Thorkildsen fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet 09:20 – 09:30 Kultur 09:30 – 11:00 Vold og konflikter i hjemmet v/ Tina Gerdts - Andresen 11:15 – 12:15 Nye veier i tverrprofesjonelt samarbeid for å oppdage barn i risiko i barnehagen v/Asbjørg Bekkevold 12:15 – 13:15 Lunsj 13:15 – 14:15 Den viktige og vanskelige meldeplikten v/Kari Evensen 14:15 – 15:00 Erfaringer fra Kvellomodellen v/ Øyvind Kvello 15:00 – 16:00 Parallellsesjoner 16:00 – 17:00 Samling for prosjektledere 25. september 08:45 – 10:15 Hva kjennetegner virkningsfulle tiltak for barn i førskolealder? v/Are Karlsen 10:15 – 10:30 Pause 10:30 – 12:30 Den utfordrende foreldresamtalen v/Therese Varvin Fredriksen og Helene Thrana 12:30 – 12:50 Pause 12:50 – 13:45 Forskningsnytt om barn i målgruppa v/Øyvind Kvello 13:45 – 14:00 Avslutning 14:00 Lunsj og avreise