HVA GJØR VI NÅR NOE GÅR GALT?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Litt mer om PRIMTALL.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Veiledning av elever / lærlinger
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Helse og sykdomsbegrepet
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
- roller og forventinger
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Aggression Replacement Training
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Informasjonsplikt og uttalerett
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Veiledning av studenter
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Hvilke reaksjoner hos pasienter og pårørende kan vi møte når noe går galt, og hvordan skal vi takle dem? Norsk Dagkirurgisk Forum Øivind Ekeberg.
Mestring og forebygging av depresjon
Uthengt og utskjelt - når fylkeskommunen blir førstesidestoff.
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
1 Denne undersøkelsen Har økonomiske innstramninger på din arbeidsplass, påvirket pasientene/brukerne?
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
DE SISTE DAGER OG TIMER.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Kvalitet, risiko og avvik
Likeverdige helsetjenester for eldre
CAMPAIGNING From vision to action.
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Utvidelse av varselordningen fra
Utskrift av presentasjonen:

HVA GJØR VI NÅR NOE GÅR GALT? Åpenhet ? Ærlighet ? Informasjon ? Kommunikasjon?

Terminologien er viktig Problemer Komplikasjoner Feil Avvik Uheldige hendelser En komplikasjon betyr ikke nødvendigvis at noen har begått feil.

HVA ER EN UHELDIG HENDELSE ? Når er hendelsen stor/alvorlig nok? Er en feil begått? Er det noen som føler skyld?

HVA GJØR VI NÅR NOE HAR SKJEDD? Ta godt vare på pasienten Hvem skal behandle videre? Overføre ansvar til andre? Støtte de involverte Informasjon Korrekt rapportering

HVA FORVENTER PASIENTEN HVIS NOE ALVORLIG HAR HENDT? Noe alvorlig – uventet har hendt Hva hendte? Hvorfor? Hva skjer nå? Evt. Beklagelse/unnskyldning Hvordan unngå gjentagelser DE FORVENTER ÅPENHET OG ÆRLIGHET Arch Intern Med 2005;165;1819

HVORFOR BLIR HELSEPERSONELL SAKSØKT? 227 pasienter som anla sak mot leger - 70 % var utsatt for alvorlig skade Begrunnelse: - noen må ta ansvar/ansvarsplassering - Vil ha skikkelig forklaring - økonomisk kompensasjon - fokus på kvaliteten i sykehuset Lancet 1994; 343; 1609

Hvordan føles det å ha gjort feil? Angst (61%) Tap av selvtillit/svekket selvbilde (44%) Søvnvansker (42%) Redusert jobbtilfredshet (42%) Tap av anseelse (15%) Bare 10% følte de fikk støtte i miljøet! Waterman AD et al Jt Comm J Qual Patient Saf 2007;33:467-76

HVORDAN HJELPE DE INNVOLVERTE? Skyld, skam, sorg, selvrespekt, anseelse Samtaler og støtte over tid Åpenhet i miljøet MÅ GJØRES AV DE RETTE PERSONER.

BARRIERER MOT FULL ÅPENHET Ubehag – angst – mangel på trening Tidkrevende prosess Manglende kunnskap om pasientens forventinger Frykt for rettslig forfølgelse Tap av ansikt/prestisje Negative reaksjoner fra avdeling/sykehus - mangel på støtte Acta Anaesthesiol Scand. 2005;49;728

GUNSTIGE EFFEKTER AV ÅPENHET Pasientens behov Egen selvrespekt og profesjonalitet Mindre sannsynlig rettslige skritt Kanskje blir man tilgitt VI FÅR ET BEDRE HELSEVESEN

TRENGER HELSEPERSONELL UTDANNELSE I Å FORMIDLE DÅRLIGE NYHETER? Ubehagelig – vanskelig Hvordan ordlegge seg Takle negative emosjoner – osv. Takle pressen

UTDANNELSE OG TRENING Åpenhet er vanskelig og stressende Lær om hva som forventes Kommunikasjon – rollespill m/debriefing

BØR ALLE AVDELINGER HA EN KOMITÉ – SOM GÅR GJENNOM ALLE SAKER? Hva skjedde – hvorfor – årsaker Hva har man lært Hvordan blir pasient og pårørende ivaretatt Hvordan blir de involverte ivaretatt? Rapport - konklusjon

ER DET RISIKABELT Å VÆRE ÆRLIG? Hvilken risiko løper den enkelte helsearbeider? Innrømmer man automatisk ”skyld”? Skader profesjonelt selvbilde – anseelse? Redd for jobben? Redd for å bli saksøkt?

Hvem skal varsle? Whistleblower

HVORDAN BYGGE EN GOD AVDELINGSKULTUR For ærlighet, åpenhet, kommunikasjon, gjensidig forståelse og omsorg ”We are all in this together” ”Problems happen to good people”

Ambulansesaken i Oslo VI GJORDE EN DÅRLIG JOBB VI BEKLAGER STERKT Det ble gjort en dårlig profesjonell jobb Utrolig dårlig taklet VI GJORDE EN DÅRLIG JOBB VI BEKLAGER STERKT UNNSKYLD!

it can make things worse. talking can be powerfully productive!” ” An apology is a complicated thing. If done poorly – it can make things worse. Just ask Bill Clinton! But when done right – talking can be powerfully productive!” Frenkel DN, Liebmann CB Editorial, Ann Intern med 2004; 141; 482

Disclosing medical errors to patients Disclosing medical errors to patients. A status report in 2007 (USA & Canada) ”Klimaet” endrer seg nå dramatisk Åpenhet/ærlighet lovbestemt (?) Helsepersonell må få støtte i arbeidet for åpenhet. Åpenhet og ærlighet må være rutine. Et sterkt bidrag til et bedre helsevesen. Levinson W, Gallagher TH CMJA 2007;177:265-7

TAKE HOME MESSAGE Åpenhet/ærlighet Høflighet Vennlighet Trygghet FOLKESKIKK