Felles innsats mot mobbing

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
TØYENSTANDARDEN.
Fra prøving og feiling til
Helseoppfølging fra primærhelsetjenesten
Fra bekymring til handling
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Arbeid mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse i Drammen kommune.
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Et økende problem i skolen?
Konsultasjonsteam for skolevegring
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Skolehelsetjenesten Dekning av helsesøstre i skolen 2014
Skoleplass ved Nattland skole høsten 2014
Oppfølging i 1.linjetjenesten
Organisering og arbeidet i kommunene
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Bakgrunn for skolehelserådet
Asker Kommune Svangerskapsomsorgen Barne- og Familieenheten
Tidlig livsstilssamtale
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
EPDS Erfaringsdeling. Edinburgh Postnatal Depression Scale Utviklet i 1987, for å oppdage depressive symptomer hos kvinner som nylig har fått barn. Studier.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
Tverrfaglig helsetilbud til skolebarn Informasjon til foreldre i 1. trinn.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE Vi skal gjennomføre en uformell undersøkelse ved bruk av et digitalt verktøy, Kahoot, her i kveld. Vi ønsker derfor at dere.
Sosialpedagogikk på Manglerud
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Helsesøster Revheim skole
Møte for foresatte 10.trinn
BTI-handlingsveileder barnehage
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
BTI- Stord kommune.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Statens barnehus Bergen Grethe Andersson og Heidi Eriksen Losnedal
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Seksjon barn og familie
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Utskrift av presentasjonen:

Felles innsats mot mobbing Margaret Torbjørnsen spesialrådgiver Etat for barn og familie, Bergen kommune

Oppfølging av mobbeofre og familien samhandling mellom skolen og skolehelsetjenesten felles rutine

Skolehelsetjenestens oppgaver Gir tilbud om oppfølging i «alvorlige saker» (saker der skolen har fattet enkeltvedtak, konkludert med at det foregår mobbing og iverksatt tiltak)

Skolehelsetjenestens oppgaver Tilbud om kontakt med skolehelsetjenesten er en del av enkeltvedtaket Dersom foresatte takker nei til tilbudet, dokumenteres det Skolen informerer skolehelsetjenesten om vedtaket og samtidig opplyser om andre tjenester allerede er involvert, for eksempel PPt

Skolehelsetjenestens oppgaver Tilbud til eleven Tilbud til familien Koordinering av tiltak Behov for langvarig oppfølging Systemarbeid

Tilbud til eleven Eleven får tilbud om konsultasjon med helsesøster innen 2 uker etter at helsesøster er informert om vedtaket Helsesøster gjennomfører «målrettet helseundersøkelse» Evt funn følges opp, henvisning til fastlege, BUP vurderes Helsesøster tilbyr støttesamtaler. Hvis eleven har fortsatt behov for oppfølging etter 3 samtaler skal saken drøftes med annen fagperson

Tilbud til familien Ungdomsskoler: hs tar kontakt med foresatte, innen en uke etter at undersøkelsen er gjennomført og tilbyr konsultasjon eller hjemmebesøk Barneskoler: foresatte innkalles sammen med barnet til «målrettet undersøkelse» Kartlegging av familien: er søsken ivaretatt? Er det problemstillinger som skal tas opp med skolen? Har foresatte behov for veiledning? Hs samarbeider med andre i hjelpeapparatet der dette er naturlig

Behov for langvarig oppfølging? I saker der eleven er henvist fastlegen eller 2. linje, skal helsesøster kontakte eleven og foresatte minst 2 ganger årlig for å sjekke ut om det er behov for videre hjelp

Koordinering av tiltak Dersom skolehelsetjenesten ut fra sitt ansvarsområde/oppgaver vurderer at det er behov for koordinering og evaluering av tiltak meldes dette inn til skoleledelsen som kaller inn til tverrfaglig møte

Systemarbeid Både skolen og skolehelsetjenesten har et ansvar for å bidra til at lokale rutiner for samarbeid mellom skolen og skolehelsetjenesten fungerer. Rutinene for oppfølging av mobbeofre drøftes på første tverrfaglige møte i hvert semester