Innspill fra rådmann i Tydal kommune. Gunnbjørn Berggård

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.

Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Christian Grorud
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Lokal arbeidstidsavtale
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Utkast til forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap og verdensarvområder – hvordan vil denne fungere hos oss? Arne Farup, rådgiver hos.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Skranker i arbeidslivet
Samhandling for effektive planprosesser
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Bærekraftig samfunnsutvikling
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Presentasjon på KS-nettverk
Utskrift av presentasjonen:

Innspill fra rådmann i Tydal kommune. Gunnbjørn Berggård Kommuneloven 20 år. Innspill fra rådmann i Tydal kommune. Gunnbjørn Berggård

Mitt oppdrag «Praktiker» 30 min. Tegne et bilde sett fra en (liten) kommune. Kommuneloven og tilknyttede problemstillinger. Fokus på status på utvalgte områder etter 20 år. Fritt emnevalg etter egne vurderinger! Direkte tale! Fokus på hva som bør utvikles og endres.

Formål og virkeområde Forventningene var store i 1992! Loven har lagt til rette for et mer helhetlig og samordnet lokalt folkestyre. (Organisering, økonomistyring, ledelse mm) Virkeområde er «kommuners virksomhet», men hvordan har innholdet i dette utviklet seg over disse 20 årene? Hva er lovens posisjon i norsk offentlig forvaltning i dag? Svekkes eller styrkes den?

Kommuneplanleggingen «Den andre kommuneloven», plan- og bygningsloven. Viktig å se kommunelov og pbl samlet for å vurdere det lokale folkestyrets rammer og innhold. Det kommunale plansystemet er forbedret og legger til rette for helhetlig planlegging. Men hva med virkeområde og rammebetingelser? Hvilken veg går vi? Ser vi noen retning?

Særlovene 1992: «Men hva med særlovene?» Særlovene gir hovedrammene for kommunelovens og plan- og bygningslovens virkeområde. Diskusjonen er minst like aktuell i dag som i 1992. Her har det ikke skjedd så mye….Til tross for mange utredninger. Et uklart bilde og uklar retning: Ansvarsområder, rettigheter, klageordninger, holdninger, fragmentering osv. Mange aktører. Mange lovskapere og initiativtakere. Et helt annet bilde enn forventningene fra 1992.

Samordning Folkestyrets rammer preges av sterke brytninger, ett skritt fram, ett tilbake, store forskjeller i holdninger, kunnskap og tillit på alle nivå. Kommuneloven skal legge til rette for en helhetlig kommunal forvaltning, men: - Sentrale områder ligger utenfor. - Sterke begrensninger på kommunale ansvarsområder. - Statlig fragmentering er et stort problem.

Samordning forts. - Kommunene må samordne sin virksomhet innenfor kommunelovens rammer. - Kommunene er det eneste reelt samordnende nivå i norsk offentlig forvaltning. - Statlig samordning er et oppgitt prosjekt….Dette vil vedvare. Dette er et viktig strategisk utgangspunkt for kommunene. Vanskelig å eksistere uten det…. Bevisste tilpasninger til dette faktum helt nødvendig for å overleve.

Tillit En godt fungerende kommunelov er avhengig av tillit og partnerskap mellom kommunal og statlig forvaltning. Her er det store variasjoner. - Departement, direktorat, fylkesmannen mm: Hvilke tillitskarakterer kan de få? - Variasjonene er store og betenkelige. Hva gjør staten med det? Et «opplæringsprogram» om kommunalt folkestyre for statlige organer?»

Tillit, forts. Likeverdighet eller «overoppsyn»? Tillit og metoder: Systemrevisjon basert på mistillit: Enkeltintervjuer, avviksfokus osv. Tillit og kompetanse: Likeverdighet mellom kontrollør og kontrollobjekt. Ingen skal «tas». Tillit og kommunikasjon, dialogform. Grunnholdninger til lokaldemokrati og lokal forvaltning er avgjørende. Basiskunnskap?

«Tillitskarakterer» Revisjon: Bra. God lokal forankring. Veiledning. Helsetilsyn: Langt fra lokaldemokratiet. Tunge metoder. Ressurskrevende. «Ovenfra og ned». DN: «Norgesmester i mistillit». Bygger konsekvent sin kontroll på mistillit til lokal forvaltning og lokale aktører. Beredskap: Bra, tilpasser seg på metoder og dialog. Landbruk: Bra, tilpasser seg på metoder og dialog. Utdanning: ??? Spørsmål: Hvem oppnår mest? Hva gir best resultat over tid? Grunnene til sterk variasjon i tillit? Endringstiltak?

Kontroll Revisjon Kontrollutvalg Fylkesmann Direktorat Departement Riksrevisjon Media Innbyggere Internkontroll Klageordninger Rettslig prøving.

Tilsyn Tilsyn og kontroll: Det største vekstområde i norsk forvaltning? Hvorfor? Hvilken utvikling forventer vi? Påstand: Det kan ikke fortsette slik. Vi må inn i et annet spor, med mindre ressursbruk og bedre resultat. (Det siste blir sagt også fra sentralt departementshold….)

Fragmentering og tilsyn Kap 10 A har liten verdi for reell samordning. Systemrevisjon svært ressurskrevende og lite fleksibel. Dels respektløs metodikk. (Gransking). Eksempel: - Helsetilsynet: - Utdanningsdirektøren:

Fragmentering og tilsyn forts. Kommunene må samordne det de gjør. Statlig fragmentering blir enda mer fragmentert gjennom organisering av tilsyn. Et svært ressurskrevende og lite resultatrettet opplegg. Gir liten informasjon. Ikke grunnlag for samordning av tiltak. Eks.: Helsetilsynet kjører tilsyn med en avgrenset del av sosialtjenesten i NAV. Eks: Utdanningsdirektøren kjører tilsyn med en avgrenset del av spesialundervisningen, eller politiattester for barnehageansatte? (Hvor ble det av samordningsparagrafen i kap 10A i kommuneloven?) Her ligger mye av tilsynsvekstens dilemma. Her må det gjøres mye!

«Selskaps(p)syken» De lukkede rom. Manglende offentlighet. Grunnlag for subkulturer. Avdemokratisering. Politikken defineres ut. (Velge bestillere hvert 4. år…) (Hvor er mislighetene avslørt?) Medfører økte, generelle krav til kontroll. Reduserer tillit. Diskusjon: Hvilke kontrollbehov framkommer av selskapenes verdigrunnlag, organisering og praksis?

Kommunale foretak En litt uren «kvasiorganisering»? Fullt ut kommunalt ansvar, men «skilt ut litt»? Ikke rettssubjekt. Ikke selvstendig. Ca 200 foretak i et sprikende og tilfeldig mønster? (Kommunalt næringsutviklingsarbeid som foretak??) Blir ikke flere? Administrativ uklarhet mellom rådmann og daglig leder. Hva oppnås i tillegg med KF som ikke kan oppnås med delegering etter kommuneloven?

Interkommunalt samarbeid Større omfang nå. Mer forpliktende. Samhandlingsreformen. «Pålagte» samarbeidsområder. Politiske utfordringer. Formelle og organisatoriske utfordringer.