Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
Samarbeid mellom skole og hjem
Noen utfordringer for skolene
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Vurdering for læring på Linderud skole
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Samarbeid mellom skole og hjem
Nittedal 19. sept
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hvorfor foreldremedvirkning?
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Hvorfor foreldremedvirkning?
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Kan ikke alle bare være venner da?
FUG-konferanse for tillitsvalgte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Det viktige samarbeidet
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Kjære forelder/ foresatt
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Samfunnskunnskap Emne 5: Utdanning og kompetanse Vaksenopplæringa i Vestnes Vinteren 2014.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
OMRÅDELØFT GRORUDDALEN HVORDAN MØTE UTFORDRINGENE UTEN EN SATSNING I RYGGEN?
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Skole- hjem samarbeid.
Velkommen til foreldremøte!
Barnehagepolitisk offensiv
Velkommen til Heggedal skole
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005

2 Utdannings- og forskningsdepartementet Kultur for samarbeid? Foreldre er en stor ressurs for skolen Skolen skal utvikles i samarbeid med hjemmet Foreldrenes rolle i opplæringen skal styrkes Ønsker bred dialog med foreldre Foreldreundersøkelsen Dialog med sektoren

3 Utdannings- og forskningsdepartementet Kultur for samarbeid? Videreføre og forsterke Kunnskapsløftet Videreføre tidsplan og hovedlinjer, men med viktige endringer Barnehagene – en del av utdanningsløpet Økte ressurser i skolen økt lærertetthet økt timetall Gratis lærebøker Basisferdigheter

4 Utdannings- og forskningsdepartementet Kultur for samarbeid? Barnehagene Læring starter før skolestart Barnehagene – en arena for lek, læring og utvikling Alle som ønsker det skal ha barnehageplass Rimelig pris Kompetente ansatte Kunnskapsministeren ansvarlig for barnehagene

5 Utdannings- og forskningsdepartementet Kultur for samarbeid? Økte ressurser til skolene Fellesskolen for alle – viktigste verktøy for sosial utjevning 15 elever per kontaktlærer Økt timetall Etterutdanning Gratis lærebøker

6 Utdannings- og forskningsdepartementet Kultur for samarbeid? Basisferdigheter Bredere kompetansebegrep enn i Kunnskapsløftet: Å lære å lære Motivasjon Sosial kompetanse

7 Utdannings- og forskningsdepartementet Kultur for samarbeid? Samarbeid mellom hjem og skole Foreldre har stor betydning for elevenes prestasjoner Store forskjeller som følge av sosial bakgrunn Foreldremedvirkning er av varierende kvalitet Foreldre er positive til skolen og deltar aktivt Drøfter i liten grad skolens arbeid Liten reell medbestemmelsesrett Usikre på skolens forventninger til dem

8 Utdannings- og forskningsdepartementet Kultur for samarbeid? Samarbeidet mellom hjem og skole Samarbeidet avtar når barna blir eldre Varierende kompetanse blant lærerne Foreldre har positivt syn på samarbeid når skolen ser på dem som en ressurs

9 Utdannings- og forskningsdepartementet Kultur for samarbeid? God informasjon til foreldre om barnas faglige og sosiale utvikling – skolens ansvar Foreldresamtalen en viktig arena for samarbeid Skolen skal utvikles i samarbeid med hjemmet Kulturen for samarbeid skal utvikles og forbedres – blant annet gjennom deltakelse i nyopprettede skolemiljøutvalg