Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle 24.2.2009 Nordland fylkeskommune, Bodø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Ressursskoler i sørsamisk område
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Deltaking, inkludering og velferd
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Tysfjord – Hellemosaken: Filip Mikkelsen
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
ELGÅ SKOLE EN RESSURS I TIDEN LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007.
Samarbeid om mottak og bosetting av flyktninger Kommunekonferansen 10. februar 2009 Statsråd Dag Terje Andersen.
St.meld.nr. 28 ( ) Samepolitikken Karasjok, fredag 30. mai 2008.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Overgang grunnskole – videregående opplæring.
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Internasjonale samarbeidsarenaer med delegert myndighet og midler til prosjektstøtte etc 1967: Nordkalottsamarbeidet Nordkalottrådet Midler fra NMI (Nordisk.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Regjeringens arbeid med samisk språk
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Samisk spesialpedagogisk støtte SEAD-Sáme sierrapedagogalasj doarjja Rådgiver Solvår Knutsen Turi Fylkesmannen i Nordland
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Muligheter, erfaringer og utfordringer
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Regionale forskningsfond
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Hva sier samelovens språkregler Konferanse om bruk av diakritiske tegn i offentlig forvaltning mars 2005 v/ Per Edvard Klemetsen.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Kompetanse for mangfold
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
Utbredelsen av samiske språk i Norge
EU- kompetanseprogrammet Pulje 2
Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø
De samiske suksesshistoriene vi kan lære av, hva virker i samepolitikken Statssekretær Anne Karin Olli.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø

2 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Hvorfor samepolitikk? Samer skal ha like rettigheter og muligheter innenfor velferdssamfunnet Ivareta samisk språk og kultur – en del av Norges kultur og Nordlands kultur Ivareta mindretallets interesser – en del av et utviklet demokrati Tingsrettslige forhold – langvarig bruk opparbeider rettigheter

3 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Milepæler i samepolitikken de siste tiårene Sameloven Opprettelse av Sametinget Grunnlovens § 110 a ILO-konvensjon nr.169 Språkreglene Samiskopplæring i skolen Finnmarksloven Konsultasjonsavtalen Samarbeidsavtaler med fylkeskommunene

4 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Samerettsutvalget sør for Finnmark og andre rettighetsspørsmål NOU 2007: 13 Den nye sameretten NOU 2008: 5 Retten til fiske i havet utenfor Finnmark Utkast til nordisk samekonvensjon

5 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Milepæler i Nordland Etablering av samiske sentra Tysfjord kommune inn i forvaltningsområdet

6 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Nordland fylkeskommunes arbeid med det samiske Samepolitiske arbeid i fylkeskommunen Infonuorra Fylkesplan Nordland

7 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Stortingsmelding om samepolitikk Offentlig sektor – hverdagspolitikken Samisk språk Opplæring – tilbud og læremidler Næringsutvikling og lokalsamfunn Sametingets innflytelse og myndighet Grenseoverskridende samarbeid Nordområdepolitikken

8 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Samepolitiske prinsipper omsettes i praksis Mer kunnskap om det samiske i det offentlige Et tjenestetilbud tilpasset den samiskspråklige bruker Alle samfunnsområder og forvaltningsnivåer

9 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Språk- og kulturkompetanse i offentlig sektor Tilrettelegging av tjenester: Krav i oppdragsdokumenter til helseforetakene Ansvar for samiske hensyn og interesser på alle lokale og regionale nivåer Kompetansebygging i offentlig sektor

10 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Nordland fylkes språkmangfold Nordsamisk (markasamisk dialekt) Lulesamisk Sørsamisk Umesamisk Pitesamisk En viktig del av verdensarven finnes i Nordland!

11 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Små samiske språk – nå gjelder det! Store deler av voksengenerasjonen har mistet språket Lite læremidler Få lærere Få språkarenaer

12 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Barnehage og skole som arenaer for språkopplæring 44 samiske barnehager i Norge med ca barn Tilbud om samisk barnehage til flere barn Arbeide for at flere tar samiskopplæring i grunn- og videregående skole Samisk språk – en ressurs for nye samiske generasjoner!

13 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Handlingsplanen for samisk språk – utfordringer Språkopplæring i barnehage og skole Flere arenaer for bruk av språk Varierte opplæringsformer Samisk 1. og 2. språk må styrkes Bedre læremiddelsituasjonen Tiltak for foreldre Flere menneskelige ressurser – økt rekruttering

14 Arbeids- og inkluderingsdepartementet Handlingsplan for samisk språk – utfordringer (forts.) Se helheten på alle sektorer og forvaltningsområder Særlig innsats for de små samiske språkene Langsiktig strategi for å styrke språket 1,179 mill. kr til forskning på lule- og sørsamisk språk Samisk språk skal læres, brukes og ses Nordland fylkeskommune er en viktig aktør!