Barns semantiske utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
En innføring i spillet: Lag En Setning
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Litterære virkemidler
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
DIKT virkemidler.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Synger du sammen med meg
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Morfologi.
Morfologi.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Praksislærermøte GLSM-praksis
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Hvordan skrive en god utredning?
Til Noas ark.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
Kjennetegn og følgevansker
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Foreldre som gode leseveiledere
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Lek og Læring i barnehagen
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Foreldremøte 2. trinn
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Talespråkets kjennetegn
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Mer om barns utvikling av tallbegreper
Lesing og lesestrategier
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Matematikk i samisk kultur
Sosialkonstruktivisme
Kapittel 13 I begravelse.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Andrespråkslæring i barnehagen
Periodeplan for februar 2019
Lesskriv 4.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Barns semantiske utvikling

Oppvarming 1 Skriv ned alle ord som faller deg inn når du hører disse begrepene: 17. mai 11. september 3. november

Oppvarming 2 Skriv ned det første ordet som faller deg inn når du hører disse begrepene: Seng Eple Stol Banan Hund Løpe Kald Snill

Oppvarming 3 Hvilke av disse ordene: Sykehus, ekorn, hytte, ulv, krokodille, slott, rotte, villa, skur, sommerfugl hører sammen med: pusekatt fengsel

Sentrale begrep semantikk begrepsutvikling uttrykk/betydning/referent, indre leksikon semantisk og fonologisk identitet trekkteorier og prototypteorier førstehåndserfaring og andrehåndserfaring begrepsdybde semantisk over og underordning denotasjoner og konnotasjoner, semantisk-assosiativt nettverk

Hva menes med semantikk? Læren om betydning. Legg merke til at vi ikke kan høre betydningen

Syttende mai og ellevte september Siden ord er innvevd i et nett av assosiasjoner og følelsesreaksjoner, er det vanskelig å forklare nøyaktig hva vi mener med et bestemt ord.

Denotasjoner og konnotasjoner Ord har både en grunnbetydning (denotasjon) og medbetydninger (konnotasjoner)

Semantisk-assosiativt nettverk Grunnbetydningen sammen med de mange assosiasjonene og følelsesreaksjonene som omgir ordet, kalles ofte ordets semantisk-assosiative nettverk Den følelsesmessige komponenten dominerer lenger hos små barn enn vi som voksne ofte er klar over( jfr sorteringseksperimentene side 155

forholdet mellom begrepene uttrykk, betydning og referent. Uttrykket er det vi hører eller ser. Utrykket tilhører språkets formside. Betydning er en abstrakt størrelse: det vi forstår når vi hører lydene eller ser bokstavene i ordet. Referent er den gjenstanden det forholdet eller den egenskapen som vi viser til med ordet vi bruker.

semantisk og fonologisk identitet   Den delen av langtidsminnet om inneholder kunnskap om de enkelte ordene, kaller vi vårt indre leksikon.  Vi sier at ordene er lagret med forskjellige identiteter i det indre leksikonet: Kunnskapen om et ords lydstruktur utgjør ordets fonologiske identitet. Kunnskapen om hva et ord betyr, utgjør ordets semantiske identitet Mellom disse to identitetene er det assosiasjonsbaner

Hva menes med begrepsutvikling? I læreboka brukes uttrykket om den prosessen der barna gradvis utvikler forståelsen for hva ordene betyr og hva de refererer til. Begrepsutvikling blir brukt synonymt med uttrykket semantisk utvikling.

begrepsutviklingen hos barn? Hvordan foregår begrepsutviklingen hos barn? 4-5-månedersalderen: barns interesse for gjenstander? Rundt ettårsalderen: barnet begynner å bruke de første ordene som symbol 1-2-årsalderen: å navngi er en av de mest brukte språkhandlingene - ordsamlerårene

Trekkteorier Alle begreper er kjennetegnet ved et sett av begrepskjennetegn eller trekk. Utviklingen går fra vide og generelle begrep (få trekk) til mer og mer spesifikke begreper (mange trekk)

Prototypteorier Først utvikler barnet en prototyp for ordet basert på den første konkrete gjenstanden som barnet forbinder med ordet.   Deretter vil de oppfatte nye, ukjente gjenstander som tilhørende begrepet avhengig av i den grad de likner (utseende, bruk og lignende)

En referent – et ord Fram til omkring 21/2-årsalderen oppfatter barn alle begrep som sideordnede. Dyr – hund – bikkje – Passop

Førstehåndserfaringer og andrehåndserfaringer  Førstehåndserfaringer: direkte, sansemessig erfaring Andrehåndserfaring: forklaring, beskriving, definisjon Hva viser rota i ordformen ”begrep”?

Lesing og leking Boklesing og lek utvider erfaringen (Høyt)lesing tvinger oss til å skape indre bilder Rolleleken er også avhengig av indre bilder

Spørrere og lyttere Ulike strategier Aktiv taushet Lett å overvurdere/undervurdere Men svært viktig med god begrepsforståelse

Begrepsdybde Begrepsdybde kjennetegnes av: Flere trekk karakteriserer begrepet Klare avgrensninger til nærliggende begreper

Semantisk over- og underordning Ordene er knyttet til hverandre i et system av overordning og underordning. Abstraksjonsstigen Klassifiseringen i overordnede og underordnede begrep er en langvarig prosess som starter i 3-4- årsalderen og er gjennomført i ungdomsskolealderen

Motsetninger 5-6-åringer har ofte ikke fått på plass systematiske forskjeller mellom stor, lang, tjukk, tung, sterk og eldst og liten, kort, tynn, lett, svak og yngst. Lærebokkritikk: Er høyest også eldst og tjukkest?

Oppvarming 2 – ”løsningsforslag” Høigård s 152 Seng møbel sove Eple frukt spise Stol bord sitte Banan appelsin nam-nam Hund bikkje snill Løpe springe fort Kald varm fryse Snill slem du