Små forskere i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
HVORFOR BLIR HÅRET ELEKTRISK?
22 tips for den faglitterære forfatteren
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Bokanmeldelser..
Evaluering av oktober på blå
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Hvordan intervjue en forsker?
Naturen som lekeplass for barnehagen
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Eksperimentelt arbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Historiefaget i skolen
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Språk, Tekst og Kommunikasjon
44 Hector om skikk og bruk I Norge
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Eksamenstips.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
12 Reflekterende lesing.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Fest og følelser Om seksualitet.
Avdeling: Gul Tema: Luft og påske.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Natur, miljø og teknikk i ny rammeplan for barnehagen
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Problemløsning.
Triade teater - Dans, rytme & bevegelse
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen – presentasjon av deg selv
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Helsesøsterkongressen 2017
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Mennesker er nysgjerrige
Velkommen til Newtonrommet
Ny Rammeplan – ny praksis?
Mennesker er nysgjerrige
Vannrakett med fallskjerm
Velkommen til Newton-rommet
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Velkommen til Newtonrommet
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Eine og Andri på viktig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

Små forskere i barnehagen Eksperimenter og aktiviteter som stimulerer til undring over naturfaglige fenomener Kropp og Natur 2, Førskolelærer 2.trinn, Vår 2009 Camilla Blikstad Halstvedt og Espen Braaten

Rammeplanen for barnehagen …”barnehagen skal bidra til at barna lærer å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden” Målet er ikke å forklare barna vanskelige naturfaglige fenomener, men å legge tilrette for at barna kan eksperimentere, undre seg og kanskje lære seg noen begreper de senere i skolealder skal knytte forklaringer til, f.eks tyngde, friksjon, oppdrift, svingninger, hjerteslag og pust.

Små forskere i barnehagen Små barn lærer bedre ved å erfare selv, prøve selv - enn å bli fortalt ting Målet er å få barna interessert og opptatt av problemstillinger slik at de vil forske videre på egen hånd Lek er viktig! La barna leke seg til kunnskap! Legg til rette for lek som skaper undring og pirrer nysgjerrigheten Se verden gjennom barnas øyne og undre deg sammen med dem Vi er alle utstyrt med et fysisk sanseapparat, men evnen til å bruke det er forskjellig Foto: Roy Nordbakke, HiØ

Forsøk med barn i barnehagen Små grupper på toppen 6-7 barn Sett av tid til samtale før og etter gjennomføringen av forsøket Aktiviser barna ved å stille spørsmål som: ”Hva tror dere kommer til å skje?” Skriv gjerne ned forventede resultater sammen (hypoteser) og se om det stemte etterpå Barna bør stå for den praktiske gjennomføringen med minst mulig hjelp av en voksen

Små forskere i barnehagen Det er verdifullt a) å ha evnen til å undre seg, og b) denne evnen kan både sløves og utvikles Sansene er til for å brukes – barn kan læres opp til å bruke dem bedre Naturfag er i stor grad eksperimentering og ikke ulikt lek Naturfag er tenkning og tenkning kan stimuleres og utvikles Barnets selvaktelse og syn på seg selv er påvirket av det barnet forstår, det det klarer å ”få til”, oppdage og skape Begreper er tankens verktøy. Å utvikle nye begreper og styrke begrepsforståelsen er et nøkkelområde i alle fag. FLOTTE ORD !! Men hvordan skal jeg realisere dem i mitt arbeid med barn? Fra boken ”Fysikkaktiviteter i barnehage og småskole” av Leif Wedøe

Eksperimentering og lek Vi skal legge forholdene til rette og sette i gang aktiviteter slik at barnet har mulighet til å drive utforskning med materialer og redskaper. - ”Learning by doing”, men: En viktig betydning av aktivitet er å skape muligheter for muntlig tankeutveksling Det beste er at barnet formulerer erfaringene i ord. Kanskje det er det barnet gjør når det snakker til seg selv?

Tenkning og begreper Viktig at vi lytter til hva barnet har å si og tar det som en innfallsport til barnets tenkning Et godt og tidlig grunnlag er den viktigste forutsetningen for videre læring! Dette fundamentet bør legges i barnehagen! Forberedelse til senere læring. La oss ta vare på nysgjerrigheten, gleden ved å forstå og få noe til! Motvilje mot naturfag er nok tillærte holdninger fra hjemmet, skole og omgivelsene. Naturfag er et ”tenkefag” – så allerede i førskolen må barna få en gryende forståelse for at omgivelsene går an å begripe. Barnets trygghetsfølelse og selvoppfattelse er sterkt avhengig av i hvilken grad barnet er i stand til å fatte hva som skjer rundt det.

LUFTEN som gjør motstand Vindmølle, hvor mye blåser det? Vindretning – lang tråd med sløyfe i enden Japansk vindfisk Drage Fallskjerm Seilbåter Ulike papirflymodeller som etterligner ulike fugleslag Isoporplater som slippes i ulike vinkler Sykkelpumpe og plastelina

LUFT Vind er luft i bevegelse Luft tar plass – trakt med plastelina på flaske Luft yter motstand – stå på en stol og slipp ting i bakken: papir på høykant og på tvers, sammenkrølla papir, fjær, stein, ulike typer frø, ”propell” Duplo-mann med og uten fallskjerm, stor og liten ball Luft som drivstoff – ballong som lufta slippes ut av, festet til bil Dorull og skoeskelokk som luftputebåt

Lag en vindmølle i barnehagen

FYSIKK Friksjon: sklibrett Hva skjer hvis vi gnir en ballong mot gensern? Papirlapper Bevegelse: å undersøke fart: hva kommer raskest ned? Tyngde: balanse Overflatehinne: Pepper i vannskål med zalo Tråd på overflate med zalo Binderser som slippes i nesten fullt vannglass Såpebåt Magnetisme, hva virker magneter på? Kan drive bil fremover med magneter. Hvor sterk er en magnet? Å lage lyd med flasker med vann i Lys i vann som brytes, sugerør i vannglass som ser knukket ut Archimedes lov, volumet av en gjenstand i vann

VANN Flyte og synke Bobler Temperatur Smelte/fryse Lysbøyning Hva løser seg i vann? Blande sammen væsker Måle nedbør ute – barnehagens regnmåler Kaldt vann er tungt, varmt vann er lett Det rennende vannet som drar vannhjulet rundt

KILDER - Litteraturliste Evans, David 2000, Spennende eksperimenter for de aller yngste, N. W. Damm & Sønn A.S Gran, Kari & Nordbakke, Roy 2006, Forskerspiren – arbeidsbok til Yggdrasil 5, Aschehoug Kilander, Wenche Storaker 1989, Naturstudier i barnehagen, Universitetsforlaget Mickaelsen, Vera 2003, 1000 ting å gjøre sammen med barna, Kagge Forlag AS Wedøe, Leif 2005, Fysikkaktiviteter i barnehage og småskole, Cappelen akademisk forlag