Undervisning om ulike trostradisjoner Alf Rolin
Fire forskjellige perspektiver Personlig forhold Utenfra-perspektiv Innenfra-perspektiv Faglig forhold
Personlig - utenfra Står personlig utenfor en trostradisjon Er personlig uenig i en tradisjons innhold Denne personlige posisjonen er ikke egnet som utgangspunkt for undervisning
Personlig - innenfra Står personlig innenfor en trostradisjon eller en livssynsretning Skal undervise i dens innhold som lærer, og ikke som privatperson Ikke blande rollene!
Faglig - utenfra Opptre som fagperson Avdekke historiske hendelser mest mulig korrekt uten hensyn til hva trostradisjonen selv sier om de samme hendelsene Egnet i skolen, men kan være uvant og spenningsfylt for noen elever
Faglig - innenfra Vekt på empati, innlevelse Forsøke å beskrive enn tradisjon sett innenfra, og samtidig beholde distansen som faglig arbeid krever Engasjert, men da faglig og ikke personlig
Modeller for undervisning Systemmodell En trostradisjon om gangen Historie Lære Etikk Fordel: Viser at tradisjonene er enhetlige Ulempe: Sjelden en tradisjon blir presentert
Modeller forts. Temamodell Konsentrasjon om et tema som er aktuelt i flere religioner Fordel: Gir hjelp til å se tradisjonene i forhold til hverandre, likheter/forskjeller Ulempe: Gjør det vanskelig å skille