Undervisning om ulike trostradisjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Navn, Tittel, LEDELSE Workshop. Hva hvis ledelse ikke fantes? Må vi ledes? Hvorfor må vi ledes? Hva er forskjellen med og uten ledelse?
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Norske museers omdømme
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Den Norske Skolen i London
Roman- og novelleanalyse
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Den gode religions- og livssynslæreren
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Undervisning - forkynnelse
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Sensorenes rolle.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Sosiale medier og mobilbruk i arbeidstiden
Lokal arbeidstidsavtale
Engler i Det gamle testamentet
Argumenterende tekster
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
KLASSELEDELSE.
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Hasan Abdullah, Soumeia Akhayad, Maria Arnesen Bergestuen, Celine Farestveit.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
NY VRI Nina og Ingvild.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Etikk Læren om rett og galt.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kjemi på ungdomstrinnet
Vores historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Ditt navn | Din lærer | Din karakter
Sinne Film:
Vår historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Vår historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning om ulike trostradisjoner Alf Rolin

Fire forskjellige perspektiver Personlig forhold Utenfra-perspektiv Innenfra-perspektiv Faglig forhold

Personlig - utenfra Står personlig utenfor en trostradisjon Er personlig uenig i en tradisjons innhold Denne personlige posisjonen er ikke egnet som utgangspunkt for undervisning

Personlig - innenfra Står personlig innenfor en trostradisjon eller en livssynsretning Skal undervise i dens innhold som lærer, og ikke som privatperson Ikke blande rollene!

Faglig - utenfra Opptre som fagperson Avdekke historiske hendelser mest mulig korrekt uten hensyn til hva trostradisjonen selv sier om de samme hendelsene Egnet i skolen, men kan være uvant og spenningsfylt for noen elever

Faglig - innenfra Vekt på empati, innlevelse Forsøke å beskrive enn tradisjon sett innenfra, og samtidig beholde distansen som faglig arbeid krever Engasjert, men da faglig og ikke personlig

Modeller for undervisning Systemmodell En trostradisjon om gangen Historie Lære Etikk Fordel: Viser at tradisjonene er enhetlige Ulempe: Sjelden en tradisjon blir presentert

Modeller forts. Temamodell Konsentrasjon om et tema som er aktuelt i flere religioner Fordel: Gir hjelp til å se tradisjonene i forhold til hverandre, likheter/forskjeller Ulempe: Gjør det vanskelig å skille