Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitterær fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
En innføring i spillet: Lag En Setning
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Det gode Det rette Det rettferdige
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
SIN BOK Barnehageåret Bilder av de som bor hjemme hos meg :
Velkommen til gudstjeneste
Fra ord til liv Fra ord til liv Mai 2012 Mai 2012.
Hva er vitsen med å gifte seg?
KRL Av Karina Schjølberg
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Eksamenstips.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
Bokpresentasjon Oslo.
Avdeling for sosionomutdanning
Sett inn synes eller tro.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv Februar 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Problemet og løsningen:
VISJON OG VIRKELIGHET RUNDT ”LEKENDE BARN I GUDS VERDEN”
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Kroppen som Gud har villet
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Om hellige skrifter.
Lesing og lesestrategier
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Fattigdommen ingen ser
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Sokrates.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
JØDISK TRO OG TRADISJON
Roller og forventninger
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Sokrates.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin

Hva bestemmer metodevalget? Elevenes alder Stoff / innhold Skolens mål Fagets mål Utstyr ved skolen Lærerens personlighet

Prosess-skriving Loggbok-skriving Personlig bok: ”Mine tanker om livet”

AKTIVT VERDIVALG 1 Elevene: besvarer oppgaver og gjør øvelser, som regel individuelt Læreren: gir utfordrende oppgaver   Rangere svaralternativ: Hva bør prioriteres i kommunen der du bor: å bygge flere daghjem, sykkelstier eller renseanlegg for drikkevann? Fullføre setninger: De som kjenner meg godt synes at jeg er …

AKTIVT VERDIVALG 2 Svare ja eller nei: Vil du gjerne ha mange barn? Ha flere venner? Bosette deg i Afrika?   Lage og bearbeide lister: Lag liste over 20 aktiviteter du liker å gjøre. Skriv 20 bak alt som koster mer enn 20 kroner hver gang. Skriv A bak alt du gjør alene. Skriv S ved alt du ønsker å gjøre alene. Skriv MT bak alt du gjerne vil bruke mer tid til.

FANTASIREISER Elevene: sitter avslappet med lukkede øyne. Læreren: gir elevene stikkord, og ber dem legge merke til hva de får se for sitt indre øye.   OPPGAVETYPER: En gang ble jeg veldig glad fordi noen ville overraske meg Hva er en mor? Hva ser du for deg når jeg sier ordet modig, eller: det var modig gjort! Hva er et frø? (elevene får holde frø i hånden) Hva er et brev? Hvem vil jeg sende det til i dag?

SANG: Din tanke er fri!

2. Jeg tenker hva jeg vil, mitt ønske bestemmer I stillhet blir det til – i ukjente drømmer. Min tanke og lengsel vil bryte ned stengsel Og slik vil det alltid bli: Min tanke er fri! 3. O tvinges vi inn bak jernslåtte dører, Da flykter den vind som tankene fører. Fordi våre tanker kan rive ned skranker. Vår tanke er fri!

DRAMATISERING - ROLLESPILL Mye brukt: Den barmhjertige samaritan Kort vei fra avisintervju til rollespill: ”Gutten som tente på kirken”

Utfordrende spørsmål: Er religion bra for barn? KLASSEROMSDISKUSJON Utfordrende spørsmål: Er religion bra for barn?

Svarmuligheter på spørsmålet: NEI Skaper skyldfølelse, angst og skuffelser Svekker fornuften Fører til verdensflukt og tro på eventyr JA Gir trygghet og mening med livet Inspirerer til undring Skaper forståelse for andre kulturer

Bruke bilder og symboler

Tre nivåer i bildeanalyse Ikonografisk nivå Opptatt av motiv. Hva bildet forestiller Formalt nivå Opptatt av virkemidler. Hvordan bildet er blitt fremstilt Tematisk nivå Opptatt av bildets budskap Viktigst i RLE-undervisningen:

Tekst og bilde 1: Abraham ofrer Isak

Tekst og bilde 2

tekst og bilde 3

Fortelling Fortelling og kunnskap Fortellingsformen gjør det lettere å huske et innhold og formidle det videre. Fortelling åpner også for forståelse Eksempel: Liknelsen om karavanen gjennom ørkenen

FORTELLING 2 Fortelling og identitet Fortellinger kan forme vår identitet. Viktig å kunne fortelle om eget liv, familiens bakgrunn, folkets forhistorie Noen fortellinger kan tolkes både allmennmenneskelig og religiøst, f. eks. fortellingen om den barmhjertige samaritan Annet eksempel: Fortelling om Gud som skaper, gjør den alle til skapninger?

FORTELLING 3 Kollisjoner og plasseringer Jødedom, kristendom og Islam har fortellinger om samme begivenheter og samme personer, men likevel med forskjellig innhold. F. eks. fortellingen om Abrahams ofring Fortellingen plasseres når vi forteller i hvilken tradisjon den (eller versjonen vi har valgt) hører hjemme Eksempel: Fortelling fra kristen kirke i sørstatene i USA på 1950-tallet

FORTELLING 4 Spesielle utfordringer Fortelling og forkynnelse Fortelling og valg av språk: Høytidelig / uhøytidelig Fjernt / nært Fortellingens kontekst Behov for ”overteksting” til vår samtid?