Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

KVALITET I FJERNUNDERVISNING
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Prosesstyring som styringsverktøy
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Page 1 Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet? Bjørn Stensaker.
NOKUT Fagskoleutdanning Ole Bernt Thorvaldsen. | FAGFORBUNDET obt | 2 NOKUT  Uavhengig statlig organ Formål: Kontrollere og utvikle kvaliteten.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Kurs for brukere av KFF-KSS
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUT kommer!.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Kurs for brukere av KFF-KSS
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005 Kvalitetssystemer Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005

Krav om kvalitetssikring er gitt i kapittel 2, om ”Kvalitetssikringssystem”, i: Forskrift om akkreditering, evaluering og godkjenning etter lov om universiteter og høgskoler og lov om private høyskoler Fastsatt av utdannings- og forsknings-departementet med hjemmel i lov av 12. mai 1995 nr. 22 om universiteter og høgskoler

§ 4 Krav til kvalitetssikringssystem Kvalitetssikringssystemet skal omfatte alle prosesser som har betydning for studiekvaliteten, fra informasjon overfor mulige søkere til avslutning av studiet. Rutiner for studentevaluering av undervisningen, selvevaluering og institusjonens oppfølging av evalueringer, dokumentasjon av institusjonens arbeid med læringsmiljøet, samt rutiner for kvalitetssikring av nye studietilbud, skal inngå. Institusjoner under lov om universiteter og høgskoler og private høyskoler som er akkreditert etter lov om private høyskoler § 10a, skal ha et system som tilfredsstillende dokumenterer kvalitetssikringsarbeidet og kan avdekke sviktende kvalitet. Institusjonene skal ha rutiner som sikrer kontinuerlige forbedringer av systemet. Organet fastsetter, i samråd med sektoren, kriterier som kvalitetssikringssystemet skal evalueres i forhold til.

§ 5 Evaluering av institusjonenes system for kvalitetssikring Organet (i.e. NOKUT) skal gjennomføre evaluering av systemet for kvalitetssikring ved institusjoner under lov om universiteter og høgskoler og private høyskoler som er akkreditert etter lov om private høyskoler § 10a. Evalueringen av systemet for kvalitetssikring omfatter både systemets strukturelle oppbygging, den dokumentasjon det frembringer og de vurderinger av utdanningskvaliteten som institusjonen selv gjør. Det skal ikke gå mer enn 6 år mellom hver evaluering av den enkelte institusjon. Organet fastsetter en tidsplan for evalueringen. Organet skal oppnevne sakkyndige til å gjennomføre evalueringen, og fastsette mandat for evalueringen. De sakkyndige skal peke på områder hvor institusjonen bør videreutvikle sine systemer og skal gi en tilråding om hvorvidt systemet sett under ett er tilfredsstillende.

§ 5 (fortsatt) Evaluering av institusjonenes system for kvalitetssikring Dersom organet, etter at institusjonen har uttalt seg, finner at det foreligger vesentlige mangler ved kvalitetssikringssystemet, skal institusjonen gis en frist på 6 måneder til å rette opp forholdene. Organet skal sende de sakkyndiges evalueringsrapport til institusjonen, som skal gis en frist på minst 6 uker til å uttale seg.

§ 6 Tilbaketrekking av myndighet til å etablere studier Hvis organet, på bakgrunn av de sakkyndiges rapport, institusjonenes uttalelse og eventuelle tiltak, samt eventuelle tilhørende ny sakkyndig vurdering, fatter vedtak om at en institusjons system for kvalitetssikring ikke er tilfredsstillende, skal dette oversendes departementet. Vedtaket sendes også institusjonen med opplysning om klagefrist. Dersom vedtaket ikke blir påklaget innen klagefristens utløp, trekker departementet tilbake en institusjons myndighet til å etablere nye studier som er gitt i lov om universiteter og høgskoler § 46 eller lov om private høyskoler § 10b.

§ 6 (fortsatt) Tilbaketrekking av myndighet til å etablere studier Tilbaketrekking av myndighet til å etablere studier gjelder inntil organet har foretatt en ny evaluering av institusjonens system for kvalitetssikring. Institusjonen kan kreve at en ny evaluering iverksettes innen ett år etter at retten til å etablere studier er trukket tilbake av departementet. Når mangler ved kvalitetssikringssystemet er rettet opp, må institusjonen selv kontakte organet for iverksettelse av en ny vurdering. Dersom organet etter ny evaluering finner systemet for kvalitetssikring tilfredsstillende, skal departementet gi institusjonen myndighet til å etablere nye studier som institusjonen er akkreditert for, jf. lov om universiteter og høgskoler § 46 og lov om private høyskoler § 10b.

Viktige føringer som forskriften gir for utforming av kvalitetssystem Forskriften er ikke detaljert: Lærestedene står fritt til å velge utforming og systemverktøy Systemet skal inneholde både kontrollerende og utviklende tiltak Det kreves studentmedvirkning Det kreves forankring hos både ansatte og studenter

NOKUTs kriterier for evaluering av kvalitetssikringssystem NOKUT bruker 10 evalueringskriterier (vedlagt) som kan sammenfattes slik: Kvalitetsarbeidet skal ha klare målsettinger, med hovedfokus på studiekvalitet Kvalitetsarbeidet skal brukes til å styre ressursbruk og prioriteringer Arbeidet må forankres i ledelsen på alle nivåer og sikre bred medvirkning Studentmedvirkning og det helhetlige læringsmiljøet må ivaretas Det skal innhentes og analyseres data, som må aggregeres til aktuelt nivå Det skal utarbeides årlig kvalitetsrapport til styret

Erfaringer fra gjennomførte NOKUT-evalueringer Kvalitetssystemet ved 17 læresteder er p.t. evaluert av ulike komitéer 14 godkjent, alle med liste over ting som komitéen mener må/bør forbedres 3 ikke godkjent: Høgskolen i Bodø Norges Idrettshøgskole Norsk Lærerakademis bachelor- og masterstudier

Årsaker til ”Ikke Godkjent” Svak studentmedvirkning Uklare/sprikende/motstridende målsettinger Utilstrekkelig datainnsamling Mangelfull rapportering Dårlig organisering Og ikke minst…. Manglende forankring