Mangfold og fellesskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Advertisements

Pedagogisk analyse.
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk og sosialisering
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Kompetente barn og unge
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Barnehagen som språkarena
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kjell Erik Øie Statssekretær
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Kompetanse for mangfold
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mangfold og fellesskap

Likeverd Mangfold Fellesskap

Rammeplanen 1.9. Inkluderende fellesskap med plass til det enkelte barn. Skal ta hensyn til ---etnisk og kulturell bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur. (B.h.loven §2)

Sosial kompetanse 2.4 Barnehagen skal formidle verdier og kultur, ---- oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.(s.27) ---barn skal få utvikle selvstendighet og trygghet på seg selv som individ og egen personlige og kulturelle identitet. (s.28)

Overordna mål Likeverdig muligheter til Mestring Utvikling Læring

Å møte det som er ukjent Ulike svar Ulike forståelse Ulike livsverdener

Prosessorientert kultur Er i kontinuerlig endring Kan ikke repetere seg selv

Ha flere teoretiske og praktiske perspektiver Være etisk bevisst til sine valg Gripe fatt i det som er utfordrende og vanskelig Vektlegge lokale løsninger Utfordre allerede eksisterende praksis.

Makt Foucault Makt produseres av alle mennesker gjennom episoder/ hendelser og plasser/lokale steder. Er relasjonelt og dynamisk. (1999)

Diskurs Samtale om noe Drøfte noe En sosial ramme for hva som kan sies i forhold til bestemte ting. Bundet til sosiale, kulturelle og historiske sammenhenger.

I flerkulturell b.hage Personalet skal se på dette som en normaltilstand Ivaretar barnas rett til å være forskjellig og samtidig inkludert i et fellesskap Tar hensyn til minoriteter sine behov i den ordinære virksomhet Rom for alle, ikke de, men vi

Flerkulturell mangfold er en NORMALTILSTAND

Problemorientert tilnærming Bygger på monokulturell pedagogikk Majoritetens kultur og språk er et mål Ignorerer språklige og kulturelle ressurser Ser mangler, hindringer Norsk som det normale Marginaliserer minoriteter, undervurderes

Forskjell sees på som mangel Forskjell og annerledeshet Kan få konsekvenser for barnets selvbilde og identitetsutvikling.

Forventer at foreldrene og barna skal tilpasse seg barnehagen og ikke omvendt, Se på likhet som en forutsetning for samhandling og fellesskap

Assimilering Foreldrene tilpasser seg og blir lik majoriteten

Segregering Fjerner seg fra majoritetens krav om tilpassing.

Ressursorientert tilnærming Barn og foreldre får lov til å ha ulike forutsetninger Ønsker Behov

Mangfold sees på som en normaltilstand Ulike perspektiver gir verdi i fellesskapet

Barnehagen skal Ta utgangspunkt i barnas språklige, kulturelle og religiøse mangfold.

Hva vil det si at en barnehage har et ressursorientert personale?