Pedagogisk bruk av Powerpoint?!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
HVORDAN LAGE GODE WORD-DOKUMENTER
Presentasjonsteknikk
Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Vurdering for læring.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Publisering på internett
Forside/oversikt Fag / tema Passer i språkfag Trinn Alle alderstrinn
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
med Microsoft PowerPoint
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Innføring i PowerPoint
Læring av grunnleggende ferdigheter!
1 Presentasjonsverktøy In Forelesning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
med Microsoft PowerPoint
Mandag 8. November Powerpoint..
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Noen tips om PowerPoint
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Her er noen skjermbilder fra PowerPoint kurs holdt for leger
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Velkommen til et nytt skoleår!
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lesing og lesestrategier
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Kapittel 14: Tale og lytte
Noen tips om PowerPoint
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk bruk av Powerpoint?! Litt om hvordan digitale presentasjonsverktøy kan brukes for å styrke læringsarbeidet…

Er dette særlig bra,tro? 4 hovedmål mot 2008: Norske utdanningsinstitusjoner skal ha tilgang til infrastruktur og tjenester av høy kvalitet. Læringsarenaene skal ha teknisk utstyr og nettforbindelse med tilstrekkelig båndbredde. Utvikling og bruk av IKT i læringsarbeidet skal støttes av sikre og kostnadseffektive driftsløsninger. Digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer. Alle lærende, i og utenfor skoler og universiteter/høgskoler, skal kunne utnytte IKT på en sikker, fortrolig og kreativ måte for å utvikle de kunnskaper og ferdigheter de trenger for å kunne være fullverdige deltakere i samfunnet. Det norske utdanningssystemet skal være blant de fremste i verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring. IKT skal være et integrert virkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning, basert på organisasjons- og arbeidsformer som fremmer læring og nyskaping. Er dette særlig bra,tro?

Oversikt over dagens tema: Litt om læringssyn og digitale redskaper Generelt om Powerpoint Noen grunnleggende ”regler” - eksempler Ulike bruksmåter: Som støtte for lærerens formidling Som informasjonsverktøy Som redskap for elever – diskusjon Nødvendige ferdigheter i bruk av programmet Par-oppgave: Lag presentasjon for 5. klasse av tema fra Yggdrasil

Uproblematisk teknologi i undervisningssammenheng?

                                        

People who use tools actively rather than just acquire them, by contrast, build increasingly rich implicit understanding of the world in which they use the tool and of the tools themselves (Brown m fl 1989).

Er noen redskaper mer personlige enn andre Er noen redskaper mer personlige enn andre? Og hva slags betydning skal det ha for grensene for digitale aktiviteter? Er utvikling av personlig håndskrift og bruk av blyant og viskelær i regneboka fortsatt viktig? Må vi arbeide mer enn noensinne med estetiske fag?

Hva slags program er Powerpoint? Opprinnelig laget for forretningspresentasjoner….. Kan brukes til å lage lysark, papirbaserte notatark og presentasjoner for videokanon, samt selvgående informasjonsopplegg for TV eller videokanon og webpresentasjoner Arbeidsprosessen med Powerpoint bidrar til å strukturere informasjon som skal presenteres Her finner du informasjon fra Microsoft Microsofts norske hjelpeside Engelskspråklig infoside

Noen grunnleggende regler.. Bruk derfor stikkord i form av nøkkelord, og begrens mengden tekst på hvert bilde til max. 6 punkter   Powerpointbildene skal støtte opp om din muntlige presentasjon, ikke overdøve den. Unngå  "støy" i presentasjonen i form av blinkende tekster, rare lyder eller andre effekter som tar oppmerksomheten bort fra budskapet   Bruk gjerne bilder, tegninger eller animasjoner/filmsnutter som alternativ til tekstpunkter, dersom det passer   Du kan velge å bruke bakgrunnsmaler fra programmet, men det kan være like fint å bruke enkel hvit eller farget bakgrunn og lage ditt eget uttrykk   Sjekk at fargen på tekst i forhold til bakgrunn egner seg for visning med videokanon. En enkel regel er at mørk tekst på lys bakgrunn er lettest å lese   Bruk "Egendefinert animasjon" bevisst: Vurder når du vil klikke fram punkter eller om alle punktene skal være framme uten klikking

Bruksmåtene… Støtte for formidling – forelesning eller f.eks. informasjon på foreldremøter o.l. Selvgående informasjonsopplegg Webpresentasjoner Redskap for elever og studenter i presentasjon av læringsresultater

Hva kan elever bruke dette til? Forslag?

Hvordan opptrer vi sammen med teknologien? Ikke snakk om den! Sjekk alt på forhånd! Dersom noe går galt – ha en ”reveutvei”, eller løs problemet! Du styrer teknologien, ikke omvendt Husk å se på publikum og sørg for at du fikler så lite som mulig underveis

Hva slags ferdigheter er nødvendige? Velge egen bakgrunn eller bruke mal Legge inn rastere i rammer Sette inn tekstboks og autofigurer Bruke peker på bildet Kjenne til hvordan man beveger seg rundt i programmet under en presentasjon Sette inn bilde, lyd og video Vurdere animasjon Sette inn hyperlinker Lage selvgående presentasjoner Publisere på nettet

15.08.04….. Lærere i norske skoler bankes daglig Hver dag blir lærere i norske skoler utsatt for vold og trusler fra elevene sine. Av HEGE PAULSEN VG Hm…60000 lærere og 185 får en smell pr. år…?!

1. klasse, Østensjø skole i Oslo, 1957….

Den norske husmorfamilien…

Læringsledelse, trivsel, trygghet og læring….. Lærerautoritet er både knyttet til kompetanse på fag/undervisning og nødvendige digitale redskaper, kunnskap om læring og kjennskap til elevene og deres verden!

Par-oppgaven: Lag en presentasjon på 4 – 5 bilder basert på utdraget fra Yggdrasil Organiser stoffet i nøkkelord og velg hvordan du vil støtte presentasjonen med bilder osv. Finn bilder og evt. supplerende stoff på Internett Bruk egendefinert animasjon til å skape en god presentasjonsform Presentasjonen skal inneholde bilder, lyd, hyperlinker og gjerne video Lag en ny versjon som er selvgående Vis fram presentasjonen og forklar hvordan dere har tenkt