1 Religionspsykologi – et amerikansk perspektiv Se: D.M.Wulf.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Konstruksjon av barn og barndom
Fra ide til problemstilling
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Religioner og livssyn i dag
Mestring og forebygging av depresjon
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
KRL Av Karina Schjølberg
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Sosiologi i barnehagen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
5. Organisasjoner, individer og grupper
Goffman, Garfinkel og Giddens
Læringsteorier En første oversikt.
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Undervisning - forkynnelse
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Religioner og livssyn i dag
Samhandling og kommunikasjon
Definere og velge hovedmål og delmål
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Språk og adferd Kultur og religion Jeg vil ikke være her! Jeg vil hjem! Hjelp meg…
Kulturteori
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
"God bagasje på livets reise."
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Undring Tro Viten.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Alternativ religiøsitet i den norske befolkning
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Personlighet og konflikt kap
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Emosjon, spenning, stress
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Trygghet Anne Lise Holm.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
HISTORIA TIL HUMANISMEN Livssynshumanismen i eit historisk perspektiv.
Stoisismen og kristendommen
Verdensdagen for Psykisk Helse
Holdninger.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Religion i samfunnet.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Velkommen til foreldremøte
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

1 Religionspsykologi – et amerikansk perspektiv Se: D.M.Wulf

2 Gordon Allport ( ) Allport har fokus på det kognitive Det religiøse sentimentet: - en relativt stabil personlighetskomponent. Ulike tilnærminger i undersøkelse av personers religiøsitet: –Ideografisk: individorientert. Det unike. –Nomotetisk: generalisert kunnskap, standardiserte spørsmål

3 Modent religiøst sentiment Veldifferensiert: flere komponenter Dynamisk: endring fra barndom til voksen Konsistent styrende: moralske konsekv. Allsidighet: inkl. eksistensen. Tolerant. Integrerende: deler utgjør en harm. helhet Heuristisk: ikke dokumentert. Helhetssyn på verden. Tro som en ”arbeidshypotese”.

4 Erik Fromm ( ) Neo-Freudianer: kombinerer psykoanalysen med sosialpsykologi. Mennesket har behov for en orienterings- ramme – og et formål for hengivelse. Religion: ”tanke- og handlingssystem som deles av en gruppe” To typer religion: –Den autoritære –Den humanistiske

5 From: den autoritære religion –Underkaste seg andre autoriteter –Selvfornektende overfor annen makt –Primitive bindinger. Kontroll. –> Dyder –Livsform: eige-livsform: Behovet for å ha > gjerrighet, konflikt –Tro: tilslutning til det ”sanne”

6 Fromm: Den humanistiske religion –Finne sin egen vei –Fokus på menneskets egne krefter –Livsform: Være-livsform. Behov for å oppleve. –Tro: indre orientering og holdning.

7 Fromm: Sann og falsk fromhet To typer religion: –Autoritære og Humanistiske To ryper religiøsitet: –Extrinsikal religiøsitet Falsk fromhet (utenpå) –Intrinsikal religiøsitet Genuin fromhet (innenfra) To typer livsformer: –Eige: behov for å ha. > Tro: tilslutning til noe gitt. –Være: behov for å oppleve. > Tro: indre orientering.

8 Maslow Behovshiarki: Selvrealisering Selvberkreftelse Tilhørighet og kjærlighet Trygghetsbehov Fysiologiske Høydepunktopplevel ser: Mystiske opplevelser Gir innsikt og dype erfaringer Gir et visst vemod Ser livsdybder

9 To typer kognisjon D-kognisjon (Deficiency needs) Avgrenset Nyttig Ettersøkt Noen personer lever i bare D-verden. Noen er ikke disponert for B-kognisjon B-kognisjon (Cognition of Being) Høygdepunktopplevelse Holistisk – omfatter hele eksistensen Noen personer lever i B- verden Ulike disposisjoner for B- kognisjon

10 Am. Humanistisk tilnærming Fokus på individets erfaringer. Religionen en vesentlig betydning for selvutvikling Analyserer frem ulike religiøse typer

11 Ekte og uekte religiøsitet Ekte Intrinsikal (Allport>F) Humanistisk (Fromm) ”Peakers” (Maslow) Uekte: Extrinsikal Autoritær Ikke ”peakers”

12 Spørsmål til samtale: Hvordan passer den amerikanske humanistiske tilnærming/teori med din erfaring? Hva ser du som svakhet ved en slik humanistisk tilnærming til religiøsitet som fenomen?

13 Kritikk av humanistisk tilnærming Lite fokus på de negative sider ved religion, religiøs tradisjon Høydepunkt-opplevelser kan være både positive og kreative og negative, destruktive Forutsettes det et vesterlands (amerikansk) middelklasse miljø? Selvrealiseringsprossen er mer variert og uforutsigbar enn humanistene (spes. Maslow) hevder. Forutsettes det (spes. Maslow) en ”ren religiøsitet” – uten historiske betingelser? (Finnes det nøytrale mystiske opplevelser – med universell kjerne?)