"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Samspill og Samhandling
Motivasjon.
Work interest explorer
Samfunnskunnskap - Makt
KLASSELEDELSE.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
LEDELSE.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Positiv ledelse av barn
NESO Formannsskole Ledelse
Diabeteskofferansen Ledere
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Teambygging og fasilitering
Tema: grupper og gruppeprosesser (Sjøvold 2006)
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Hamar 25. April 2013 Tore Skandsen, IMTEC.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva gjør du med fremtiden ?
Definere og velge hovedmål og delmål
God kommunikasjon – vær trygg
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Teamarbeid / Belbins teamroller
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Effektive lederteam og dialogkompetanse
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Strategi- og aktivitetsplan
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Asperger syndrom og ADHD
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Asker - mulighetenes kommune
Samarbeid og medbestemmelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte tatt utenfor møtet Liten identifikasjon som gruppe Deltakerne tåler, men liker ikke noe særlig forskjellighet, andres væremåter og synspunkter

Gruppe En samling mennesker som er organisert rundt et felles mål, noe som gir et element av felles identitet Er gjerne funksjonelt sammensatt av kompetente personer Utvikler interne normer og roller Blir gjerne oppfattet som gruppe også utenfor møtearenaen Er relativt avhengig av definert leder Tolererer andres væremåter og synspunkter, og kan akseptere nytten ved forskjellighet

En gruppe med komplementære ferdigheter som er forpliktet på, og gjensidig ansvarlig for felles formål, resultatmål og framgangsmåter. Team Et team: er avhengig av hverandre for å skape et resultat som er mer optimalt enn det medlemmene kan skape hver for seg bruker og utvikler hverandres synspunkter, og skaper nye idéer sammen (synergi) kjennetegnes av sterk "vi-følelse" blir stadig mer uavhengig av lederen har et visst sammenfall i menneskesyn og verdier oppsøker, bruker og forstår forskjellighet

Situasjonsbestemt ledelse Hernsey og Blanchard, 1977 I Bjørvik, 1993, s. 345 Situasjonsbestemt ledelse Instruerende Selgende Deltakende Delegerende Oppgave- orientering Relasjons- orientering Lederstilen velges ut fra medarbeidernes modenhet i den aktuelle situasjonen Lav Moderat Høy Medarbeidernes modenhet i forhold til oppgaven

Team-effektivitet Samspill og klima Mål og roller Teamets effektivitet Kompe- tanse Organisering og systemer

Belbin - hoveddimensjonene Framdrift Utvikling Vurdering Samspill

Teamroller Framdrift Vurdering Samspill Primærkompetanse Handling Organisering Nytenking Idéforedling Grundighet Samarbeid Ressursutnyttelse Objektiv analyse Ser viktige detaljer Trekker andre med Får jobben gjort Pådriver - øver innflytelse Vurderer alternativer Skaper god tone Gir kreative innspill Kombinerer andres idéer Framdrift Utvikling Vurdering Samspill Primærkompetanse Sekundærkompetanse

Hovedtyper av teamkompetanse Framdrift Handling Organisering Samspill Ressursutnyttelse Samarbeid Utvikling Idéforedling Nytenking Vurdering Objektiv analyse Grundighet

Handling - får jobben gjort 1. Framdrift Handling - får jobben gjort Gjennomfører planer Praktisk Systematisk Organiserer Rutiner og regler Disiplinert og pålitelig Mangler smidighet Blir selvoppofrende Er kontrollert Er forutsigbar

Organisering - pådriver, øver innflytelse 1. Framdrift Organisering - pådriver, øver innflytelse Målbevisst Får andre til å sette mål Strukturerer diskusjoner Er retningsgivende Pådriver Innflytelse på framdriften Utålmodig Provosert og irritert Frustrert Overtar og blir diktatorisk

Ressursutnyttelse - trekker andre med 2. Samspill Ressursutnyttelse - trekker andre med Ser og utnytter andres sterke sider Ser hva som er bra for teamet (eller organisasjonen) Ser teamets sterke og svake sider Trekker andre med mot teamets mål Blir lite nytenkende For mye administrasjon Begynner å konkurrere om ledelsen

Samarbeid - skaper god tone 2. Samspill Samarbeid - skaper god tone Gir andre støtte Katalysator for tillit og åpenhet Virker positivt på teamets "vi-følelse" Dempende og konfliktløsende: Megler Samarbeidsorientert Mangler besluttsomhet Redd konflikter Blir usynlig og ettergivende Blir for lite resultat-orientert

Idéforedling - kombinerer andres idéer 3. Utvikling Idéforedling - kombinerer andres idéer Undersøker og videreutvikler idéer Kombinerer idéer Nettverk Innhenter informasjon Sosialt kreativ Blir utålmodig Mister interessen Blir inkvisitorisk Mangler besluttsomhet

Nytekning - kreative innspill 3. Utvikling Nytekning - kreative innspill Fremmer nye og originale idéer og forslag Opptatt av strategi Kreative innspill Problemløsende Analyserer komplekse situasjoner For radikal Ignorerer viktige detaljer Svever i skyene Blir arrogant og plagsom "Djevelens advokat"

Objektiv analyse - vurderer alternativer 4. Vurdering Objektiv analyse - vurderer alternativer Analyserer problem og situasjon Har god dømmekraft Er kjølig og objektiv i sine vurderinger Velger det beste av flere alternativer Er logisk kritisk Mangler evne til å inspirere andre Mangler lysten til å kommunisere Trekker seg fra, eller ser ikke, konflikter Blir innelukket

Grundighet - ser viktige detaljer 4. Vurdering Grundighet - ser viktige detaljer Kvalitetssikrer Ser ting som kan gå galt Kritisk blikk for detaljer Gjør oppgaven helt ferdig Bekymrer seg om småting Gir ikke opp tapte slag Har lav stressterskel Blir lett aggressiv

Utviklingsfaser Prestasjons- nivå Kvalitet på samhandling i gruppa Bruker felles formål for å fokusere energien Ansvaret deles av alle medlemmer Helheten større enn summen av delene Mangler felles formål Deler ikke ansvar Anerkjenner felles formål Enveis deling av ansvar Prestasjons- nivå Høy-prestasjons team Høy-prestasjons team Team Gruppe Enkelt- individer Kvalitet på samhandling i gruppa