ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Pilotprosjektet, forebyggende veiledning satt i system
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Kvinne på topp September2008.
Selvfølelse vs selvtillit
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
NESO Formannsskole Ledelse
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Personlighetsbegrepet i veiledning
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Dialektisk relasjonsteori
Veiledning av studenter
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
High Five Driven Development! Peder Søholt. Øk motivasjonen din! Vi speiler oss selv ofte i andres følelser Øk motivasjonen til andre, og du vil øke din.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fusdalbråten botiltak - et botiltak med recovery orientering.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
ALLE ABSOLUTT ALLE FORTJENER Å BLI SPURT HVORDAN DE HAR DET STUDENT, MN-FAK UIO 2012 ForVei-prosjektet MN- fakultetet 2012/13.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
HUMSAM etablererkurs Karrieresenteret ved UiO Vidar Grøtta,
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
SiA helse og Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring.
Kan vi forebygge frafall i teknologi – og ingeniørutdanningene? Presentasjon av prosjekt MMM - Motivasjon Mestring Muligheter Frafallsseminar HiST 16.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
1 Kommunikasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Ledelse av læringsprosessen
Samarbeid gjennom studiestart for et godt læringsmiljø
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

ForVei-modellen Workshop 18.09.12 Linda T. Sørensen “Alle, absolutt alle, fortjener å bli spurt om hvordan de har det” MN-student, UiO 2012

Agenda: Samtalemalen Praktisk øvelse Oppsummering

Målet med ForVei-samtalen: Hjelpe studentene å mestre studenttilværelsen Veilede, bevisstgjøre og ansvarliggjøre studentene Øke selvtilliten Kartlegge hva studentene mener skal til for å lykkes med studiene, samt avdekke utfordringer Utvikle tiltak sammen med fakultetet

ForVei-samtalens rammer: «Skreddersydd» metode Individuell samtale førsteårsstudenter andre semester en klokketime muligheter for oppfølging Humanistisk eksistensialistisk tilnærming: - MSHRL® Eklektisk bruk av metoder/teknikker (personavhengig)

Holdninger og menneskesyn Inspirasjon fra Carl Rogers: ”Mennesket har i seg en kraft som streber etter å vokse og utvikle seg, og det er i stand til å løse sine egne problemer” Veileders rolle:

Spørsmål Tilrettelegge for refleksjon, bevisstgjøring og læring Åpne spørsmål Lukkede spørsmål

Aktiv lytting Nivå 1: Indre lytting lytter med utgangspunkt i oss selv og egne erfaringer Nivå 2: Fokusert lytting lytter med fokus på den andre Nivå 3: Global lytting lytter til «hele» budskapet, kobler inn alle våre sanser

Aktiv lytting Virkemidler for aktiv lytting: Speile Bruke nøkkelord Oppfølgende spørsmål Oppsummere

Positiv tilbakemelding Feedback er å oppdage noe hos et annet menneske, og formidle det til personen det gjelder (Øistad, 2004)

Positiv tilbakemelding Hvordan gi god tilbakemelding? Mén det du sier Si det du mener Spesifikk fremfor generell Bruk jeg – budskap Ikke overdriv

Samtalemal Hvordan trives du som student? 1 _____________________________________________________________ 10 Hvordan trives du med studiene? Hvordan opplever du mestringen av studiene? Hvordan har du det sosialt? Hvordan har du det rent personlig?

Samtalemal Hvordan trives du som student? 1 ________________________________________________|_____________ 10 Hvordan trives du med studiene? 1 __________________________________________|___________________ 10 Hvordan opplever du mestringen av studiene? 1 _________________________________________________________|____ 10 Hvordan har du det sosialt? 1 _________________________|____________________________________ 10 Hvordan har du det rent personlig?

Samtalemal Hvordan trives du som student? 1 ________________________________________________|_____________ 10 Hvordan trives du med studiene? 1 __________________________________________|___________________ 10 Hvordan opplever du mestringen av studiene? 1 _________________________________________________________|____ 10 Hvordan har du det sosialt? 1 _________________________|____________________________________ 10 Hvordan har du det rent personlig?

Veiledning handler om:

Veiledning handler også om:

ForVei-samtalen: Viktige elementer: Holdning og menneskesyn Spørsmål Aktiv lytting Positiv tilbakemelding Relasjonen er det bærende elementet – skape tillit og trygghet – albuerom for tanken. Hva er en god relasjon? Hvorfor er dette viktig? Hvordan skape en god relasjon?

Samtalemal: omformulert Hvordan trives du i jobben din? 1 _____________________________________________________________ 10 Hvordan trives du med arbeidsoppgavene dine? Hvordan opplever du mestringen av jobben din? Hvordan har du det sosialt? Hvordan har du det rent personlig?

ForVei med gode resultater: Hva handler dette om? Veiledere som våger å være personlig i møte med studentene Møter studentene der de er – MSHRL Studentene opplever å bli lyttet til – effekten av å bli lyttet til er stor i seg selv

Takk for meg! Kontaktinformasjon: Linda T. Sørensen Telefon: 45262038 E-post: l.t.sorensen@mn.uio.no www.mn.uio.no/forvei Facebook ForVei-UiO