En utbyggers perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Hva er Smart™.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.

Bygge- og eiendomsavdelingen
Eksperter i Team – Landsby nr 50 HJEM I FARE! Hvordan takler vi naturfarer? Fasilitatorteam: Ivar Berthling, HjemmesideHjemmeside.
Styrearbeid i Norwegian
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Investering og finansiering Høstsemesteret 2013
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
10Velstand og velferd.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Utfordringer for unge bønder Utarbeidet av Olav Fremmegård, Økonomirådgiver.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Bellonabygget på Vulkan ”Helt i A-klassen”
OBOS sin rolle i utvikling av drabantbyene
Aktørenes roller i planprosessene
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Økonomisk analyse av lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Kommentarer Odd M Reitevold Norges forskningsråd.
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Styresak 23/14 Strategiske mål Røyken Eiendomsutvikling AS Slemmestad, den 12. september 2014.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Cash management Hvilke investeringsalternativer har styret som vil gi høyere avkastning enn bank? Styreseminar - Styreinfo 26. april 2005.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Forslag Budsjett Budsjett for 2012 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder. Ingen endring.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Boligbygging i Hamarøy
Mikroøkonomi og makroøkonomi
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Kundeforholdet Etablering av oppdrag
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Forbruker- & Finanstrender 2018
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Professor Erik Røsæg Universitetet i Oslo rosaeg.no
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Margrethe Buskerud Christoffersen og Erik Røsæg
Velferdsprofitørene Linn Herning For velferdsstaten
Utskrift av presentasjonen:

En utbyggers perspektiv Bente Haugrønning Pilar Eiendom AS

Bakgrunn Jurist Bakgrunn fra det offentlige (Husbanken, Trondheim kommune, byggesak og plan) Jobbet i stort selskap (Veidekke) Nå i nystartet firma (Pilar Eiendom AS) Styreverv innen bank og finans 29.09.11 NTNU

Pilar Eiendom AS Et eiendomsselskap som har spisskompetanse på eiendomsutvikling Kjente aktører innen eiendom står bak Langsiktig Gjennom utviklingsprosessen optimaliserer vi eiendomsverdien og skaper merverdier Bidra til at Trondheim blir en mer attraktiv by 29.09.11 NTNU

Bygge- og anleggsnæringen Meget konjunkturutsatt - sjelden i ”balanse” Påvirkes av den generelle økonomiske situasjonen hjemme og ute Og av myndighetenes styring og bruk av offentlige midler og rentepolitikk Ustabilitet fører til mangel på langsiktighet? 29.09.11 NTNU

Boligetterspørsel og priser Svært ulike markeder i landet De store byene press på etterspørselen Fraflyttingsområder, helt andre mekanismer Etterspørselen går opp, og prisene med den Lavt rentenivå – presser også etterspørselen? Det bygges for lite boliger?, jfr diskusjon i disse dager 29.09.11 NTNU

Hva er en utbygger? Utvikler eiendommer som han besitter alene eller sammen med andre Optimaliserer verdier Den som får ting til ”å skje” Motivert av ønsket om å tjene penger ved å investere i eiendom Mangfoldig bransje, med mange ulike aktører som agerer noe ulikt…. 29.09.11 NTNU

Hvordan ”blir man” en utbygger Vanskelig å si  Noen har kapital Noen er kreative Noen har ambisjoner Noen har kompetanse Mange har bare blitt det 29.09.11 NTNU

Hva gjør en utbygger? Kjøper tomter / eiendommer Jobbes med nettverk, samarbeid, kreativt Dersom man finner et eiendom som er interessant må man både se på mulighet for å finansiere et kjøp og et byggeprosjekt Man må derfor på ganske kort tid danne seg et bilde av om hva kan vi gjøre med eiendommen og vil det være mulig å tjene penger? 29.09.11 NTNU

Hvordan gjør man det? Kartlegge Utviklingspotensialet (planer, politikk, erfaring) Salgspotensialet (lokalkunnskap, erfaringer, prognoser) Risikoen (markedsrisiko, teknisk risiko, kostnadsrisiko) 29.09.11 NTNU

Hvordan gjør man det? Sette sammen et team som kan jobbe etter utbyggers føringer Viktig valg 29.09.11 NTNU

Roller Viktig å ha ulike roller og å ha respekt for hverandres ulike roller Tillitt – ikke mistenkeliggjøring Det gir den beste prosessen 29.09.11 NTNU

29.09.11 NTNU