Goffman, Garfinkel og Giddens

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
Forum for EVU og digitale medier i læring
- roller og forventinger
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Symbolsk interaksjonisme
Giddens strukturasjonsteori
8 Mål og strategier Påstandene:
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Definere og velge hovedmål og delmål
Kulturteori
Kriminalitetsforståelser
Etikk i pedagogisk arbeid
Lederstil og Motivasjon.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
The Swan Fortellingen om den grimme (k)ælling. Intervensjonsmetode Intervensjon: måter å relatere midler, mål, subjekter og objekter (Nissen, 2003). Metode.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lekens betydning for læring av matematikk
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Læring på ungdomstrinnet
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Goffman, Garfinkel og Giddens Begreper og tenkemåter

Goffman: Selvet Teatermetaforen: Dramaturgisk perspektiv ”Presentation of self” – i sosial interaksjon ønsker enhver å fremstå på en bestemt måte Selvet for Goffman er resultatet av dramaturgisk interaksjon, ikke en iboende egenskap ved aktøren

Inntrykksstyring I sosial interaksjon vil vi søke å presentere oss på måter som gjør at andre definerer oss slik vi ønsker Innebærer å skape eller opprettholde bestemte inntrykk av seg selv, og de metoder de bruker for å oppnå dette

Rolledistanse Graden av separasjon mellom den rolle aktøren er i og deres ”egentlige” jeg Brukes for å signalisere ”nå spiller jeg en rolle” overfor publikum, ved hjelp av kroppsspråk eller ironi Måten rolledistanse uttrykkes på varierer i følge Goffman med sosial status

Front stage og Back stage Front stage er den delen av dramaturgisk handling hvor man presenterer seg på innstuderte måter overfor dem som ser ”forestillingen Back stage – Hvor man kan spille ut egenskaper som undertrykkes front stage. Outside – arenaer som hverken er front stage eller back stage.

Garfinkel: Etnometodologi Etnometodologi er studiet av hverdagslivets praksis Hvordan folk bruker tatt for gitt kunnskap og bestemte prosedyrer for å skape mening i tilværelsen, for å navigere i verden, og for å handle i bestemte situasjoner

”Accounting” Redegjørelse for verden Hvordan aktører beskriver, kritiserer og idealiserer bestemte situasjoner. Innebærer å gi redegjørelser som gir mening til verden

Eksempler ”Breaching experiments” – å bryte eller gjøre vold på den sosiale virkeligheten for å identifisere de måter folk konstruerer sin verden på Eksperimentene viste at folk som fikk sine forventninger brukt, forsøkte å ”rasjonalisere” adferden. Eksperimentene viser at det å få sine forventninger opfylt er en svært viktig del av tilværelsen – å være opptatt av rutinemessige aktiviteter.

Strukturasjon Viderefører Garfinkels innsikter på én bestemt måte – vektleggingen av å studere sosiale praksiser Forholdet mellom handling (”agency”) og struktur er ikke en dualisme, men en dualitet. Handlinger involverer strukturer og strukturer involverer handling – de kan ikke analyseres uavhengig av hverandre

Strukturasjonsteorien Rasjonalisering: Utvikling av rutiner som gir aktører en følelse av stabilitet, og som utgjør grunnlaget for å orientere seg i tilværelsen Praktisk bevissthet – Handlinger som aktører tar for gitt – man kan ikke uten videre gjøre rede for dem Diskursiv bevissthet – Handlinger som kan gjøres rede for språklig ”Strukturasjon” refererer til det dialektiske og gjensidige forholdet mellom handlinger og strukturer

Struktur, handling og system Strukturer for Giddens er regler og ressurser som gir bestemte praksiser systematiserte former og dermed reproduserer et sosialt system Strukturer er på samme tid utgangspunktet (rammene) for handling, og resultatet av de handlinger de på forhånd har organisert Sosiale systemer er reproduserte sosiale praksiser, eller relasjoner mellom aktører og reproduserte kollektiver

Archer: Kultur og handling Archers kritikk av Giddens: A) Dualitet versus dualisme: Selv om strukturer og handlinger gjensidig forutsetter hverandre, må de behandles separat på det analytiske planet. B) Struktuasjonsteorien – og en rekke andre teorier – overser betydningen av kultur, og kulturens ”autonomi”