Niende gang MODUL-3: Kommunikasjonsprosessen og medarbeideransvar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

1 Lokale forhandlinger 2010 NITO UiB. 2 Tall UiB beregner ca 12 millioner til lokale forhandlinger Skal fordeles på 3200 UiB-ansatte: 3750 kroner i snitt.
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Line Finstad, research manager Capus Executvie
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.

Ny på arbeidsmarkedet Mål med jobbsøkerkurset.
Utfordringer løses i fellesskap
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Intern- regnskapets tapte relevans Internregnskapets tapte relevans Åge Johnsen, 18. januar 2008 Bygger bl.a. på H. Thomas Johnson og Robert C. Kaplan,
8 Mål og strategier Påstandene:
PPO [PPL, PAP, PPV].
Tidligere læreplaner.
Å skape gode rammer rundt samtalen Oslo kommune. Å lykkes med samtalen Formen er ofte like viktig som innholdet Effekten sikres i gjennomføringen, hjulpet.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Tidligere eksamensspørsmål
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 5 Roller, krav og ansvar 1 Lederstil - situasjonen avgjør.
1 Lederstil - situasjonen avgjør 2 Din rolle som leder Hvordan vil du beskrive din rolle som leder? Hvorfor har du valgt å ta den rollen?
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Vurdere deltidsstillinger omgjort til heltid
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Mål og læring hos elever
Vågsfjord videregående skole Heggen
Studentlivs lederkurs - Modul 5 Roller, krav og ansvar1 Lederstil - situasjonen avgjør.
Diskriminerings lovgivningen
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Hvem er vi? Navn: Roger Erlandsen Stilling: Daglig Leder  Arctic Steel & Machining AS ble stiftet i Januar ASM er forhandler av Polaris snø skuter.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Lederstiler.
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP, FORDYPNING BARN OG UNGE PRAKSISDAGER HØSTEN 2016.
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kvalitetssikring ved ansettelser
Instituttledermøte 5. desember 2017
Om sysselsetting blant innvandrere
Vurdering og undervisning
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Opplæring om offentleglova
Ledelse.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Skoleutvikling B – Samarbeid
Styresamling i Gresvik idrettsforening
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Niende gang MODUL-3: Kommunikasjonsprosessen og medarbeideransvar Hvordan påvirker PPO de personaladministrative prosedyrene [PAP]? Al-Araki: mars, 2008

Kommunikasjonsprosessen og medarbeideransvar: Hvor ligger medarbeideransvaret her?

PAP: ansettelsesprosedyrer Planer og styringssystemer [gjentagelse fra Høst] Personaladministrative prosedyrer (PAP) En stillingsutlysning fører til søknader, vedlegg, intervju, testing, ansettelse og prøvetid. De mer tradisjonelle prosedyrene understreker granskning av attester og gjennomføring av intervju. Når det gjelder nyopprettede stillinger, skal stillingsinnholdet diskuteres internt. Det er også viktig at man tar hensyn til ønsker og forslag fra den nytilsatte. Nye rekrutteringstrender vektlegger testing: Assesement center [Se Fischer og Sortland].

Drucker Drucker & Management by Objectives Hva kjennetegner MbO-management (Management by Objectives)? Hvilke krav stiller målstrategien til ledelsen? Hvordan uttrykkes ledereffektivitet hos Drucker? Hvor anvendes MbO i dag? Hvilke teorier er MbO beslektet med? Hva kritiseres MbO for?

Goal-Path-Theory

Goal-Path-Theory Lederen koordinerer arbeidsmål med personlige mål for å tilrettelegge for måloppnåelse. Viktige forhold som må tas i betraktning: Størrelse og betydning av oppgaven som skal gjennomføres Rolleuklarhet Den ansattes forventing og forståelse for oppgaven Lederens framgangsmåte: Klargjøre forbindelseslinjene mellom middel og mål.