Gresk teater og filosofi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Ulike syn på tvang - fra teori og praksis
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kjærligheten landet i julen
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Aten og Sparta.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Marius Vøllestad Bø vgs.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
12.mai Karmøy Frikirke ETT KALL – ET LIV 2.KOR 5,14-21.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
Kapittel 23. Okkupasjonstid
Liv til vekst Del 1 Fra forbrukere til disipler Eddie Gibbs: Ministry Categories 2 Paid Staff 2% Ministry of the “laity” in the church 18% Laity who.
Johannes 16, Om sorg og glede
KRL Av Karina Schjølberg
Sør-Afrika KFUM Tensing
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Antikkens Hellas f. Kr.
Greske tragedier LoB1 – – HR.
Teksthistoriske linjer: Homer (2) ABI – 15. februar 2013 – HR.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv Februar 2010.
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
En historie om folkediktning og eventyr
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Undring Tro Viten.
Lek og Læring i barnehagen
“Disippel-høring”.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
… Gud ikke er stor For opptak:
Misjon – å krysse grenser
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Stortingets arkiv torsdag 23. september kl. 10 Oppmøte senest 9.45, inngang Løvebakken Påmelding til innen 20.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Teatret i antikken Liv Dyrdal
Viktige hendelser i humanismens historie
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Euripides, Medea og Hippolytus Sofie, Iselin og Isabelle.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Relevant questions for the Reference Group
Antikkens filosofer 8. trinn
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Misjon – å krysse grenser
Buddhismen Vokste fram i et hinduistisk miljø.
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Utskrift av presentasjonen:

Gresk teater og filosofi HR/JBI 17. februar 2011

Syngende innhøstingsarbeidere Fra krukke funnet på Kreta (ca. 1550 f.Kr.)

”Orkestra”: opprinnelig en treskeplass på landsbygda? Dans på treskeplassen Rituelle handlinger

Det dionysiske ritualet thíasos innebar blant annet å rive et offer i stykker Thespis: 535 f.Kr., den første tragedie-protagonisten

Gresk teater: et kult-sted Demokrati og teokrati Gresk teater: et kult-sted Teatret viet til Dionysos – matriarkatets, jordbruks-fellesskapets og rusens gud En viktig sosial og religiøs begivenhet Prester satt fremst i teatrene

Teorien om “the Korn King” ”It is impossible not to recognise in this [handlingen i Kong Oidipus] some of the main features of the Corn King tradition – the offering of a victim prominent enough to satisfy the gods and upon whose head all the disease or sin of the community can be heaped.” (Brereton 1968 s. 81)

“Throwing a goat from the church belfry, as part of a festival in Manganeses de la Polvorosa, Zamora, on the 23 of January was a premeditated violation of the law that protects animals”

”Bring ich dem Stromgott ein Opfer dar, schirmt er die Mühle das ganze Jahr” En tysk møller ved Rhinen ofrer ei and

Framføring av tragediene innebar for grekerne å oppleve offentlige/kollektive kunstverk i en religiøs-politisk sammenheng Embetsstoler for prester

Epidauros-teatret på Peloponnes: 12000-14000 tilskuere Viet til Dionysos og Asklepios

Dionysos-teatret i Athen

Teatret i Delfi

Kor Sang

Aktualiseringer av myter og sagn Dramakonkurranse

Aiskylos: ca. 80 titler kjent, 7 overlevert Orestien (3) Perserne Sofokles: ca.120 titler, 7 overlevert

Tragedien: Et drama der personers indre og ytre kamp, lidelse og død er det sentrale Lidelsens unngåelighet og trøstesløshet – ingen tragedie uten lidelse Storfamilien/slekten som sikkerhetsnett

Vi lever i en uhellssvanger, dunkel, ubestemmelig, ukjent verden Ikke-beskyttet eksistens i ikke-forståelse Livet setter krav til deg som du ikke kan oppfylle: kravet om innsikt. Du kan ikke vite!

até: blindhet hybris: overmot, rammet av gudenes sjalusi hamartia: en handling i forblindelse, en slags innskytelse, et feiltrinn (ikke en karakterbrist – mer irrasjonelt) Handlingen og undergangen i tragediene var for grekerne ikke uttrykk for en rettferdighetstanke

katharsis: ”renselse” (”purgation”, ”purification”, ”clarification”) Vår egen frihet opplevd i kontrast til tragediepersonenes ufrihet

Kong Oidipus Trolig urpremière år 431 f.Kr. Analytisk drama

Retrospektiv metode (avdekking av fortiden gjennom oppklarende samtaler) Dramatisk ironi

hamartia -vs- ananke Overindividuelle og overmenneskelige krefter Gudene slår menneskene med blindhet (até) Mennesker er prisgitt krefter som begrenser vår individuelle styring

Motsigelse og paradoks: en er både bundet og fri Jaqueline de Romilly: to parallelle forklaringsmodeller “The notion of tragedy attaches neither to a foreseen result due to a deliberate act, nor to the effects of pure chance; neither to the clearly expected nor to the totally unexpected.” (Brereton 1968 s. 9).

Hamartia ligger nært opp til det beste i mennesket daimon: en guddomsmakt Hovedpersonen hjelper i sin blindhet skjebnen Noe ufravikelig og uforklarlig En intellektuell ”skandale” (Sartre: ”halvt medskyldig, halvt offer, som alle”)

Helten i tragedien kjemper til døden mot sin skjebne, og gjennom en stor kamp for sin frihet, med skjebnen som motstander, hevder han denne friheten helt inn i det stadiet der all frihet er forsvunnet (F. W. J. v. Schelling)

Evripides: ca. 90 titler, 18 bevart Bakkantinnene: et dionysisk kultdrama De trojanske kvinnene Deus ex machina

Evripides: De trojanske kvinnene

Posttraumatisk stress Teatergruppa Theater of War reiste i 2010 til 50 militære institusjoner med opplesninger fra Sofokles’ Ajax og Filoktetes Posttraumatisk stress http://wlunews.wordpress.com/2011/02/03/theater-of-war-2/

Sokrates og Platon Sjelevandringsteori Idélære – det gode, sanne og skjønne Sanseerfaring er bare en indirekte vei

Samtalen som filosofisk strategi Sokratisk ironi

Symposion: litterær dialog

Litterære dialoger Samtalebøker Galileo Galilei: Dialog over de to største verdenssystemer (1632) – dialog mellom tre personer kalt Simplicio (som forsvarer det ptolemeiske verdensbildet), Salvatio (som begrunner det kopernikanske synet) og Sagredo (som er usikker og søkende)   Marki de Sade: Dialog mellom en prest og en døende (skrevet 1782) Henry Jador: Dialog mellom en mekanisk presse og en håndpresse (1830) Mathilde Schjøtt: Venindernes Samtale om Kvindernes Underkuelse (1871) – en diskusjon mellom fire venninner; utgitt anonymt i førsteutgaven Samtalebøker John Cleese og Robin Skynner: Families and How to Survive Them (1975) Heinrich Böll og Lew Kopelew: Hvorfor skjøt vi på hverandre? (1984) Tahar ben Jelloun: Hva er rasisme? (1998)

Diogenes og Aleksander