Game Theory and Competitive Strategy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Markets for Factor Inputs
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Tallord.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Spillteori som verktøy
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Produktvalg Læringsmål:
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Resultater Kundesenter
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Chapter 15 Investment, Time, and Capital Markets.
Eksterne virkninger og offentlige goder
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
Kapittel 14 Simulering.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Post 4, sykehuset Levanger
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Samdata 2012 Somatikk.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Thon Hotel Backlund, Levanger
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Spillteori Forelesning nr. 6.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Kapittel 8 Litt spillteori
Product differentiation
Game Theory and Competitive Strategy
Utskrift av presentasjonen:

Game Theory and Competitive Strategy Chapter 13 Game Theory and Competitive Strategy 1

Emner i kapittel 13 Spillteori Dominerende strategier Nash likevekt Gjentatte spill Auksjoner 2

Hva er spillteori ? “If I believe that my competitors are rational and act to maximize their own profits, how should I take their behavior into account when making my own profit-maximizing decisions?” 4

Spill og strategiske beslutninger Spill med og uten samarbeid Samarbeid - man forhandler fram kontrakter som er bindende for begge (eks. man kjøper en vare eller tjeneste og blir enige om pris Ikke samarbeid - kontrakter kan ikke opprettes. Eks. at to konkurrenter setter pris og kvantum uavhengig av hverandre 6

Eksempel på spill 1) Man auksjonerer bort 100 kr 2) Høyeste bud vinner 3) Nest høyeste bud taper innsatsen Hvor mye byr du ? 8

Dominerende strategier Dominerende strategi er en strategi som er optimal, uansett hvilket mottrekk den andre parten setter inn. Eksempel fra læreboka A & B selger konkurrerende produkter Man vurderer nå om man skal drive annonsering eller ikke 9

Payoff Matrise for reklamespill Firma B Ikke reklame Reklame Reklame 10, 5 15, 0 10, 2 6, 8 Firma A Ikke reklame 14

Ingen dominerende strategi Firma B Ikke reklame Reklame Reklame 10, 5 15, 0 20, 2 6, 8 Firma A Ikke reklame 18

Nash likevekt Dominerende strategier “Jeg velger det beste for meg selv, uansett hva du gjør.” “Du gjør deg som er best for deg, uansett hva jeg gjør.” En spesialvariant av Nash likevekt fra oligopolteorien 20

Nash likevekt og produktmiks Firma 2 frisk søt frisk -5, -5 10, 10 Firma 1 Søt 24

Iskremselgere på stranden Havet B Strand A 200 meter C Y Hvor vil konkurrentene plassere seg (hvor er Nash likevekt ?) 27

Maximin strategi 0, 0 -10, 10 20, 10 -100, 0 Firma 2 Firma 1 Ikke invester Invester Ikke invester 0, 0 -10, 10 20, 10 -100, 0 Firma 1 Invester 29

Fangens dilemma -5, -5 -1, -10 -2, -2 -10, -1 Fange B Fange A Tilstå Ikke tilstå Tilstå -5, -5 -1, -10 -2, -2 -10, -1 Fange A Ikke tilstå 33

Gjentatte spill Oligopolistiske bedrifter vil i regelen spille gjentatte spill (pris/kvantum bestemmes en rekke ganger) Bedrifter kan studere hverandres atferd og evt bygge opp tillit/forståelse 39

Gjentatte spill - prisproblem Firma 2 Lav pris Høy pris Lav pris 10, 10 100, -50 50, 50 -50, 100 Firma 1 Høy pris 41

Sekvensielle spill Spillere handler i rekkefølge Spillere må tenke gjennom reaksjonen fra motspillere Eksempler på sekvensielle spill Hvordan svare på reklamekampanje ? Markedsadgang 49

Modifisert produktvalgproblem Firma 2 Crispy Sweet Crispy -5, -5 10, 20 20, 10 Firma 1 Sweet 53

Beslutningstre - sekvensiell beslutning Crispy Sweet -5, -5 10, 20 20, 10 Firm 1 Crispy Sweet Firm 2 61

Sekvensielle spill Fordel å være først ute Anta: Duopol 63

Sekvensielle spill Fordel å være først ute Duopol 64

Valg av kvantum Firm 2 7.5 10 15 7.5 10 Firm 1 15 112.50, 112.50 56.25, 112.50 0, 0 112.50, 56.25 125, 93.75 50, 75 93.75, 125 75, 50 100, 100 10 Firm 1 15 66

Trusler - “tomme” eller “alvorlig ment” Signaliser at du mener alvor med “handlinger” - commitment Tomme trusler - hvis man uansett mottrekk taper på lav pris, kan ikke trusler om lav pris være reell 70

PC og priser 100, 80 80, 100 10, 20 20, 0 Bedrift 2 Bedrift 1 Høy pris Lav pris Høy pris 100, 80 80, 100 10, 20 20, 0 Bedrift 1 Lav pris 72

PC og priser Spørsmål Kan bedrift 1 tvinge bedrift 2 til å ta høy pris ved å true om å ta lav pris selv ? Bedrift 2 Høy pris Lav pris Høy pris 100, 80 80, 100 10, 20 20, 0 Bedrift 1 Lav pris 72

Trusler er ikke alltid tomme Scenario Race Car Motors, Inc. (RCM) produserer biler Far Out Engines (FOE) produserer spesielle bilmotorer og de fleste selges til RCM Sekvensielt spill med RCM som leder 76

Produktvalgproblem 3, 6 3, 0 8, 3 1, 1 Race Car Motors Små biler Store biler 3, 6 3, 0 8, 3 1, 1 Små motorer Far Out Engines Store motorer 75

Modifisert produktvalgproblem Race Car Motors Små biler Store biler 0, 6 0, 0 8, 3 1, 1 Små motorer Far Out Engines Store motorer 79

Potensiell konkurrent Ny markedsdeltaker Potensiell konkurrent Inne Ute Høy pris 100, 20 200, 0 130, 0 70, -10 Eksisterende Lav pris (krig) 86

Etter tidlig investering på $50 million Potensiell konkurrent Adgangshindring Etter tidlig investering på $50 million Potensiell konkurrent Inne Ute Høy pris 50, 20 150, 0 130, 0 70, -10 Incumbent Lav pris (krig) 91

Strategisk handelspolitikk Airbus Produsere Ikke produsere -10, -10 100, 0 0, 0 0, 100 Produsere Boeing Ikke produsere 95

Strategisk handelspolitikk Boeing vil produsere Airbus vill ikke produsere Boeing Produser Ikke produser Airbus -10, -10 100, 0 0, 0 0, 100 95

Strategisk handelspolitikk - subsidie Airbus Produser Ikke produser -10, 10 100, 0 0, 0 0, 120 Produser Boeing Ikke produser 97