Game Theory and Competitive Strategy Chapter 13 Game Theory and Competitive Strategy 1
Emner i kapittel 13 Spillteori Dominerende strategier Nash likevekt Gjentatte spill Auksjoner 2
Hva er spillteori ? “If I believe that my competitors are rational and act to maximize their own profits, how should I take their behavior into account when making my own profit-maximizing decisions?” 4
Spill og strategiske beslutninger Spill med og uten samarbeid Samarbeid - man forhandler fram kontrakter som er bindende for begge (eks. man kjøper en vare eller tjeneste og blir enige om pris Ikke samarbeid - kontrakter kan ikke opprettes. Eks. at to konkurrenter setter pris og kvantum uavhengig av hverandre 6
Eksempel på spill 1) Man auksjonerer bort 100 kr 2) Høyeste bud vinner 3) Nest høyeste bud taper innsatsen Hvor mye byr du ? 8
Dominerende strategier Dominerende strategi er en strategi som er optimal, uansett hvilket mottrekk den andre parten setter inn. Eksempel fra læreboka A & B selger konkurrerende produkter Man vurderer nå om man skal drive annonsering eller ikke 9
Payoff Matrise for reklamespill Firma B Ikke reklame Reklame Reklame 10, 5 15, 0 10, 2 6, 8 Firma A Ikke reklame 14
Ingen dominerende strategi Firma B Ikke reklame Reklame Reklame 10, 5 15, 0 20, 2 6, 8 Firma A Ikke reklame 18
Nash likevekt Dominerende strategier “Jeg velger det beste for meg selv, uansett hva du gjør.” “Du gjør deg som er best for deg, uansett hva jeg gjør.” En spesialvariant av Nash likevekt fra oligopolteorien 20
Nash likevekt og produktmiks Firma 2 frisk søt frisk -5, -5 10, 10 Firma 1 Søt 24
Iskremselgere på stranden Havet B Strand A 200 meter C Y Hvor vil konkurrentene plassere seg (hvor er Nash likevekt ?) 27
Maximin strategi 0, 0 -10, 10 20, 10 -100, 0 Firma 2 Firma 1 Ikke invester Invester Ikke invester 0, 0 -10, 10 20, 10 -100, 0 Firma 1 Invester 29
Fangens dilemma -5, -5 -1, -10 -2, -2 -10, -1 Fange B Fange A Tilstå Ikke tilstå Tilstå -5, -5 -1, -10 -2, -2 -10, -1 Fange A Ikke tilstå 33
Gjentatte spill Oligopolistiske bedrifter vil i regelen spille gjentatte spill (pris/kvantum bestemmes en rekke ganger) Bedrifter kan studere hverandres atferd og evt bygge opp tillit/forståelse 39
Gjentatte spill - prisproblem Firma 2 Lav pris Høy pris Lav pris 10, 10 100, -50 50, 50 -50, 100 Firma 1 Høy pris 41
Sekvensielle spill Spillere handler i rekkefølge Spillere må tenke gjennom reaksjonen fra motspillere Eksempler på sekvensielle spill Hvordan svare på reklamekampanje ? Markedsadgang 49
Modifisert produktvalgproblem Firma 2 Crispy Sweet Crispy -5, -5 10, 20 20, 10 Firma 1 Sweet 53
Beslutningstre - sekvensiell beslutning Crispy Sweet -5, -5 10, 20 20, 10 Firm 1 Crispy Sweet Firm 2 61
Sekvensielle spill Fordel å være først ute Anta: Duopol 63
Sekvensielle spill Fordel å være først ute Duopol 64
Valg av kvantum Firm 2 7.5 10 15 7.5 10 Firm 1 15 112.50, 112.50 56.25, 112.50 0, 0 112.50, 56.25 125, 93.75 50, 75 93.75, 125 75, 50 100, 100 10 Firm 1 15 66
Trusler - “tomme” eller “alvorlig ment” Signaliser at du mener alvor med “handlinger” - commitment Tomme trusler - hvis man uansett mottrekk taper på lav pris, kan ikke trusler om lav pris være reell 70
PC og priser 100, 80 80, 100 10, 20 20, 0 Bedrift 2 Bedrift 1 Høy pris Lav pris Høy pris 100, 80 80, 100 10, 20 20, 0 Bedrift 1 Lav pris 72
PC og priser Spørsmål Kan bedrift 1 tvinge bedrift 2 til å ta høy pris ved å true om å ta lav pris selv ? Bedrift 2 Høy pris Lav pris Høy pris 100, 80 80, 100 10, 20 20, 0 Bedrift 1 Lav pris 72
Trusler er ikke alltid tomme Scenario Race Car Motors, Inc. (RCM) produserer biler Far Out Engines (FOE) produserer spesielle bilmotorer og de fleste selges til RCM Sekvensielt spill med RCM som leder 76
Produktvalgproblem 3, 6 3, 0 8, 3 1, 1 Race Car Motors Små biler Store biler 3, 6 3, 0 8, 3 1, 1 Små motorer Far Out Engines Store motorer 75
Modifisert produktvalgproblem Race Car Motors Små biler Store biler 0, 6 0, 0 8, 3 1, 1 Små motorer Far Out Engines Store motorer 79
Potensiell konkurrent Ny markedsdeltaker Potensiell konkurrent Inne Ute Høy pris 100, 20 200, 0 130, 0 70, -10 Eksisterende Lav pris (krig) 86
Etter tidlig investering på $50 million Potensiell konkurrent Adgangshindring Etter tidlig investering på $50 million Potensiell konkurrent Inne Ute Høy pris 50, 20 150, 0 130, 0 70, -10 Incumbent Lav pris (krig) 91
Strategisk handelspolitikk Airbus Produsere Ikke produsere -10, -10 100, 0 0, 0 0, 100 Produsere Boeing Ikke produsere 95
Strategisk handelspolitikk Boeing vil produsere Airbus vill ikke produsere Boeing Produser Ikke produser Airbus -10, -10 100, 0 0, 0 0, 100 95
Strategisk handelspolitikk - subsidie Airbus Produser Ikke produser -10, 10 100, 0 0, 0 0, 120 Produser Boeing Ikke produser 97