EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærerkonferanse Gjøvik 7. – 8. april 2011
Advertisements

Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Introduksjon til Windows 2003 Server og oppgradering fra Windows NT4.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
Del 1: Selvinnsikt.
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Tverrfaglige utfordringer til naturfag, matematikk og kunst og håndverk, når teknologi og design innarbeides i relevante lærerplaner. Pål J. Kirkeby.
estetiske virkemidler
Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang
Kreative prosesser og teknikker
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Dette er SMART.
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.
Presentasjon av operaprosjektet
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Work shop mars 08 ide utvikling
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.
Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Valgfag på Kastellet skole
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Utdanningsvalg 10.klasse
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
skriftlig eksamen i norsk
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
2014 Onsdag 19.februar kl RISLØKKA KOMPETANSESENTER FOR YRKESFAG.
Kunst og håndverk Maleri.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
ARBEIDSLIVSFAG - ALF.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Bruksgjenstand i leire
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2017.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt I denne presentasjonen vil jeg forsøke å visualisere hvordan det digitale mediet kan framstå som en integrert del av en kreative prosessen. Eva Strøm, høgskolelektor Høgskolen i Oslo Avdeling for estetiske fag

Elementene i en kreative prosessen IDÉMYLDRING EKSPERIMENTERING REFLEKSJON VIDEREUTVIKLING AV IDEER PRODUKSJON DOKUMENTASJON OG ANALYSE PRESENTASJON Jeg vil forsøke å beskrive den kreative prosessen ut ifra min erfaring som lærer og kunsthåndverker med veving som min spesialitet. Den kreative prosessen er den samme uavhengig av hva slags medium man bruker Jeg vil beskrive de ulike fasene i en design prosess og vise hvordan konvensjonell kunnskap og praksis kan profitere på å bruke det digitale mediet som et kreativt redskap, integrert i arbeidsprosessen. Det digitale mediet skal altså ikke erstatte noen av de redskapene vi tradisjonelt har brukt i den kreative prosessen, men komme som et supplement til disse

Idémyldring For å kunne generere nye ideer må man kunne holde fokus på flere innfallsvinkler samtidig Nye ideer oppstår ikke i et vakuum, plutselig og mystisk. Hovedaktiviteten i denne prosessen er aktiv søking etter ideer, kunnskap og muligheter. Studentene må møte oppgaven ved å søke etter opplysninger via like kanaler --------------------------------------------------------------------------------------- klikk Med det mener jeg å lete i alle de ”vanlige” kanalene som bøker og tidskrifter, gå på utstillinger etc. eller de kan bruke nettet som kunnskapskilde. Kreativitet betegnes ved at man genererer mange muligheter i stedet for fort å land på en løsning som vanligvis er kjent og ikke nødvendigvis den beste

Refleksjon Ved refleksjon over eget arbeid og veiledning fra lærer foretas valg som bringer arbeidet videre Kreativitet er en prosess hvor det hele tiden foregår forandring. Det er også en prosess hvor studentens bevissthet om hvorfor hun foretar de valg hun gjør, krever at hun kan komunisere og forklare sine valg -----------------------------------------------------------------------------klikk Kunnskap fungerer ikke uten tanke, og tanke fungere ikke uten kunnskap. En bilde database kan fungere som et verktøy for innlegging av bilder og kommentarer til disse og være en arena hvor studentene kan kommunisere seg imellom og dermed trenes opp til å uttrykke seg skiftelig. Læreren får her en mulighet til å gi studentene rask tilbakemelding på aktuelle problemstillinger.

Eksperimentering I verkstedet kombineres teoretisk og praktisk kunnskap Ideer visualiseres ved å eksperimentere med sammensetting av ulike materialer og teknikker Dette arbeidet utføres i et verksted hvor studenten skal eksperimentere direkte i et materiale eller med et medium. -----------------------------------------------------klikk Denne aktiviteten innebærer at studenten tilegner nye ferdigheter og metoder. -----------------------------------------------------klikk

Videreutvikling av ideer. Bruke redskaper som gjør eksperimentering mulig og som vil lette den kreative prosessen Kreativt arbeid foregår i skjæingspunktet mellom eksisterende kunnskap og innovasjon ----------------------------------------------------------------------------------klikk Bruken av redskaper som muliggjør eksperimentering vil lette den kreative prosessen. Datamaskinen har gitt oss utvidede muligheter til å arbeide inntuitivt, foreta forandringer og evaluere løsninger.

Produksjon I produksjonen kombineres kreative løsninger og praktiske ferdigheter slik at oppgaven kan løses på en faglig tilfredsstillende og økonomisk lønnsom måte I produksjonsfasen får studenten trening i å mestre og utvikle tekniske ferdigheter --------------------------------------------------------------------klikk

Dokumentasjon og analyse Gjennom refleksjon og analyse lages en skiftelig rapport som belyser prosessen fra idé til ferdig produkt I dokumentasjonen samles og tilgjengeliggjøres den kunnskapen studenten har tilegnet seg gjennom hele prosessen -------------------------------------------------------------------klikk Klikk igjen for bilde Sammen med det ferdige produktet vil den skriftelige rapporten være utgangspunktet for evalueringen.

Presentasjon Prosess og produkt kan presenteres ved å lage utstilling eller som en form for digital løsning Presentasjonen gir studenten mulighet til å visualisere sin arbeidsprosess for et større bublikum, det kan være medstudenter eller andre ---------------------------------------------------------klikk Klikk for nytt bilde Både en utstilling og en digital presentasjon vil være arenaer for faglige meningsutvekslinger og diskusjoner.

Elementene i en kreativ prosess IDÉMYLDRING EKSPERIMENTERING PRESENTASJON REFLEKSJON DOKUMENTASJON OG ANALYSE Jeg vil forsøke å beskrive den kreative prosessen ut ifra min erfaring som lærer og kunsthåndverker med veving som min spesialitet. Den kreative prosessen er den samme uavhengig av hva slags medium man bruker Jeg vil beskrive de ulike fasene i en design prosess og vise hvordan konvensjonell kunnskap og praksis kan profitere på å bruke det digitale mediet som et kreativt redskap, integrert i arbeidsprosessen. Det digitale mediet skal altså ikke erstatte noen av de redskapene vi tradisjonelt har brukt i den kreative prosessen, men komme som et supplement til disse VIDEREUTVIKLING AV IDEER PRODUKSJON