Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Integrering vs. assimilering vs. marginalisering
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Kapittel 9: Utdanning i Norge
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Hvordan kan vi bruke det?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving – er det mulig ?
Tidlig innsats i matematikk
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Horten vidergående skole
Elevene imellom. Samspill og spenninger i en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring HiOA 7. sept 2011 – 2. dag.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Matematikkundervisning i Sandefjord
Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Sosialkonstruktivisme
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Autoritet i klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk kompetanse HiOA 05.09.11

Hensikt: Bidra til at dere utvikler egen forståelse av: hva elevkulturen kan bety for inkludering, faglig og sosialt lærerens handlingsrom i den anledning

Innhold i kurset Inkluderende Elevkultur 1. dag HVORFOR HVA Inkludering (TPO) Elevkultur HVA a) Kunnskapsfelter b) Inkludering og TPO c) Inkludering som verdi d) Tilgrensende begreper 2. dag HVORDAN inkludering Fig. 1: Nivåer Oppg. Inkluderende samhandling Fig. 2: Samhandling og prosesser Elevkultur 3. Dag HVA & HVORDAN – elevkultur Kultur Inkluderende elevkultur HVORDAN - elevkultur Oppg. Hvordan bidra til å utvikle en inkluderende elevkultur i din klasse/avdeling?

HVORFOR – inkludering Verdimessig rett Teoretisk riktig Likeverd som verdi – fra politisk filosofi Teoretisk riktig Bidrag til samfunnsmessig integrasjon Praktisk nyttig Det fungerer? Politisk mandat: fellesskap - individ

HVORFOR - elevkultur Elevfellesskapet - viktig for læring ”… når fellesskapen fungerer godt, er den ei utviklingskraft som overgår det meste av det en elles kan stille opp med, og som alle elevar har utbyte av både sosialt og fagleg” (Haug 2007:32) Fagbegrep - beskrive elevfellesskap begreper på området er ofte ut fra hverdagsforståelse: miljø/ atmosfære / klima

a. HVA – inkludering: Kunnskapsfelter Politisk filosofi Spesial- pedagogikk Fler-kulturalisme Inkludering Klasseroms-forskning

b. HVA Inkludering & tilpasset opplæring Smal Vid Vid Smal Spesialpedagogisk Demokratisk Liberal ”... inkluderingsbegrepet kan fra noen perspektiver erstatte begrepet tilpasset opplæring” (Haug 2006:87)

c. HVA Inkludering som verdi Fra politisk filosofi Likhet og likeverd Medbestemmelse Mangfold

Bokprosjekt – 6-åringer Leste ”Fisken” høyt Kopihefte av alle illustrasjonene til hver. Velgeoppgave: Snakk sammen om hvor i boka de kommer fra Fargelegg, skriv snakkebobler eller bruk kopiheftet ditt på annen måte

Fra heftet til Rune

d. HVA - inkludering Tilgrensende begreper Fra integrering til inkludering - vid vs. smal Segregering Assimilering Marginalisering - stigmatisering Ekskludering/inkludering - tilstand vs. prosess Dialogisk forståelse

Undringsoppgave – mellomtrinn: Undertrykk Du trenger: En skål med farget vann En brukket fyrstikk holdt oppe med en mynt Et stort glass

Hva skjer: Fyrstikken har slukket Det bobler langs kanten på glasset Det er mye vann inni glasset, lite utenfor

Forklar hvorfor dette skjedde Hva skjer: Alt det fargede vannet er inne i glasset. Det er kommet dogg på innsiden av glasset Forklar hvorfor dette skjedde

Litteratur Bachmann, K. og Haug, P. (2006) Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport 62, Høgskulen i Volda Bachmann, K. og Haug, P. (2007): Grunnleggjande element for forståing av tilpassa opplæring. I: G. D. Berg og K. Nes: Kompetanse for TPO. http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2989 Engen, T. O. (2004) Inkludering og tilpasset opplæring: To perspektiver. I G. Høie og A. E. Kristoffersen: Inkluderende eller ekskluderende klasserom? Oslo: Skådalen Ressurssenter Frønes, I. (1994) De likeverdige. Oslo: Universitetsforlag Frønes, I. (1997) Et sted å lære. Oslo: Cappelen Goffman, E. (1963/1975) Stigma. København: Gyldendalsk Bogh. Habermas, J. (1999) Kraften i de bedre argumenter Oslo: Ad Notam Haug, P. (red, 2006) Begynneropplæring og tilpassa opplæring. Oslo, Caspar Forlag Hyllan Eriksen, T. (1998) Små steder – stor spørsmål. Oslo: Uni.forlaget Michelet, S. (red): Mangfold i klasserommet – individ og fellesskap. HiO rapport 13/08. http://www.lu.hio.no/mangfold/kap4/4fset.htm Rawls, J. , Sen, A. og Walzer, M. (1993) Idéer om rättvisa. Stockholm: ePan Strømsstad, M. , Nes, K og Skogen, K. (2004) Hva er inkludering? Vallset: Opplandske bokforlag Walzer, M. (1992) Pluralism och jämlikhet. Göteborg: Daidalos