Formålet med produktkalkyler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Advertisements

Beslutningsrelevante kostnader
Økonomistyring - Kalkulasjon Del1
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Forelesninger: Harald Romstad ØSIR 10.Oktober 2004
Kapittel 8 Produktkalkulasjon Prinsipper og metoder
Forskjellen mellom normalkost og standardkost
Bedriftsøkonomi for tannteknikere
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Produktvalg Læringsmål:
Yield Management.
Driftsregnskap – en oversikt
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Kostnadsfordeling Begreper Trinn i kostnadsfordelingen
Formålet med produktkalkyler
Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
KOSTNAD-RESULTAT-VOLUMANALYSER
Tjenesteytende bedrifter
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 8
Harald Romstad På oppfordring fra studenter
Forelesninger: Harald Romstad ØSIR 18. oktober 2004
Sjekk om din bedrift betaler for mye per kopi
Kapittel 12 – Noen begreper
Kapittel 2: Investeringsanalyse
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Forelesning Valg av tillitsvalgt Forventningskontrakt
Mer om studentbedrift forretningsplan
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 3 Budsjettering av kontantoverskuddene for investeringer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Kalkulasjon © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Kostnadsforløpet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Litt om bedriftens kostnader
Produktutvikling med kalkyle Av Monica og Linn Helen
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Grunnleggende økonomi II Økonomistyring
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Figur 1.1 Styringssløyfen
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 6: Prosjektanalyse og evaluering
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 14 Driftsregnskapet basert på normalkalkulasjon
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
3 Kostnader og kostnadsteori
Når bør inntektene registreres?
Kapittel 14 Prissetting.
Formålet med produktkalkyler
Økonomistyring KRV-analyser
Torunn Drage Roti F4 - INEC Økonomi, finans og regnskap Foreleser: Torunn Drage Roti Universitetslektor.
Utskrift av presentasjonen:

Formålet med produktkalkyler Hva koster produktet, tjenesten, ordren? (Kostnadsbæreren) Utgangspunkt for: Fastsettelse av pris Gir salgsprisen full kostnadsdekning og ønsket fortjeneste? (Kostnadsbasert prisfastsettelse) Lønnsomhetsvurderinger Lagervurderinger og resultatberegninger Egne notater: __________________________________________________

For- og etterkalkyler Forkalkyler Etterkalkyler Formålet er å beregne hva et produkt eller en ordre forventes å koste før tilbud gis eller produksjon settes i gang Etterkalkyler Formålet er å vise hva som virkelig skjedde Egne notater: __________________________________________________

Divisjonskalkulasjon Alle kostnader betraktes som direkte i forhold til produksjonsmengden, dvs. i forhold til antall produkter produsert eller antall timer fakturert i en gitt periode Enhetskostnader = Egne notater: __________________________________________________ Totale kostnader Total produksjonsmengde

Tilleggskalkyle- selvkost Direkte materialer VK Direkte lønn VK Indirekte tilvirkningskostnader VK + FK = Tilvirkningskost Salgskostnader (indirekte/direkte) VK + FK Administrasjonskostnader (indirekte) VK + FK = Selvkost + Fortjeneste = Salgspris Egne notater: __________________________________________________

Fordeling av kostnader De fleste industribedrifter tilvirker mange ulike produkter (=kostnadsbærer) av ulik foredlingsgrad De direkte kostnader kan relativt enkelt knyttes til kostnadsbæreren De indirekte kostnadene er felleskostnader og må fordeles på de enkelte kostnadsbærere med hjelp av tilleggssatser Egne notater: __________________________________________________

Tilleggskalkulasjon- bidrag Direkte materialer (VK) Direkte lønn (VK) Indirekte var. tilvirkningskostn. (VK) = Tilvirkningsmerkost (VK) Variable salgs- og adm.kostnader (VK) = Salgsmerkost (Totale var kostn.) (VK) + Dekningsbidrag = Salgspris Egne notater: __________________________________________________

Oppgave En entrepenørbedrift får en forespørsel fra en kunde om å lage en tunnel et sted på Vestlandet. Tunnelen er relativ liten og enkel, og bedriften har ledig kapasitet. Kunden har avsatt kr 50 millioner for denne tunnelen. Bedriften beregner en selvkost for jobben på kr 60 millioner, og en salgsmerkost på 45 millioner. Bør bedriften si ja til forespørselen med en ”prislapp” på kr 50 millioner? Egne notater: __________________________________________________

Resultatregnskapet etter bidragsmetoden Egne notater: __________________________________________________