Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar 07.12.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Språk, tanke og kommunikasjon
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Historiefaget i skolen
Framtida nå - les og forstå!
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
En praktisk og teoretisk tilnærming
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Dannelse og kunstens vesen -
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Ulikheter og variasjoner
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Elevene imellom. Samspill og spenninger i en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring HiOA 7. sept 2011 – 2. dag.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
2002 Blir læringen borte i nettet? Sten Ludvigsen og Ingvill Rasmussen, InterMedia Hans Christian Arnseth, Pedagogisk Forskningsinstitutt.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Sosialkonstruktivisme
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
NY VRI Nina og Ingvild.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Skolebasert kompetanseutvikling
Vurdering i Kunnskapsløftet
OBSERVASJON av tolærertimer
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Autoritet i klasserommet
Engebråtenmodellen.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar

1. Sammenhenger Grunnlagstenkning Erkjennelse bearbeiding ny Kontekst som ”kon” og som indre struktur Mediering og artefakt Jevnaldrende Indre/ytre - internalisering -> mestring & tilegnelse Læring i klasserommet Læringsform – forståelse kunnskapsbygging Skole og lærer rundt og i elevenes læring Embedded interaction - i kultur, tid og rom Jevnaldrende Den enkelte som del av fellesskapet

2. Bruk av rammeverk i analyse Kontekst for analyse Småskole & ungdomsskole Variert vs homogen sosiokulturell bakgrunn 3 års feltarbeid 2 klasser + deres parallell Variasjon fag, ukedag, årstid, format: helklasse og par/gruppe - forhandlinger med noe på spill Observasjon – dels med video, 50t, transkribert ut fra Silverman (2006)

Analytisk tilnærming – 2 størrelser Observasjon – lukt & smak Se video – detaljer i inter-aksjon i ulike lag, spole, flere Transkripsjon – detaljer i ytringer – sammenhenger i tid Analyse (Nvivo8) Helklasse – aktivitet Interaksjon – ytring Empiridrevne kategorier ut fra interaksjon 1) Teoretisk informert, hierarkisk ordning av kategoriene. Ikke forhåndsbest. Interaksjonsformen konstrueres som en størrelse i seg selv, ikke lenger skoletimen Mønstre av kvaliteter / mening innen forekomst av én interaksjonsform Quiry – søke ut fra kjønn, skoletrinn, år Relasjon – selv en størrelse Nye mønstre 2) Teoretiske begreper belyser tolking av disse mønstrene. SkoletimeInteraksjonsform