Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Advertisements

Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Månedsevaluering november 2011
Fysisk aktivitet og helse
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Olympiatoppens ansvarsområder
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Lillehammer 25. September 2012
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Kroppsøvingsdidaktikk
Barn og unges helse Levanger kommune
Oslo Kommune Karen Lassen
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Fysisk aktivitet i institusjonen
| S Blair et al. JAMA 276: , 1996 Risikofaktorer: Alle dødsårsaker N= menn; 601 dødsfall; risiko justert for andre faktorer; Aerobics Center.
Fysisk aktivitet legger ikke bare liv til årene,
Fysisk aktivitet Bra for helsa!.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Fysisk aktivitet og pust yoga Et nytt prosjekt i DI Gruppen.
"God bagasje på livets reise."
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Fysisk aktivitet på Mørkved Sykehjem.
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Fysisk aktivitet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Helsedimensjonene ved å gå Gå for livet, Tønsberg 25. juni 2014 Rune Kippersund, folkehelsesjef i Vestfold fylkeskommune.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Arbeid med Kost & Fysisk aktivitet Mylingen barnehage
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Avd. for helseopplysning - SiA
Velkommen – presentasjon av deg selv
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
Fysisk aktivitet, livsstil og helse
Årshjul grønnbasen
1 Egenomsorg og helse.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Velkommen – presentasjon av deg selv
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute Fysisk aktiv i barnehagen Aktive barn inne og ute Liv Klekken, Høgskolelektor, HiO. Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute

Barnehageloven Forskrift om rammeplan for barnehagen, kap. 5.2.5. sier: Gjennom arbeid med området fysisk aktivitet og helse skal bh bidra til at barna: Utvikler kroppsbeherskelse, grunnleggende motoriske ferdigheter og en positiv selvoppfatning Utvikler positive holdninger til aktiv bruk av egen kropp gjennom varierte og allsidige opplevelser og utfordringer Utvikler positive holdninger til turer og friluftsliv Tilegner seg gode vaner og får grunnleggende kunnskap om hvordan ivareta egen kropp, helse og velvære.

Fysisk aktivitet ..”all kroppslig bevegelse produsert av skjelettmuskulatur som resulterer i en vesentlig økning av energiforbruket utover hvilenivå..” Kan være leik, trim, tur, mosjon, idrett, kroppsøving, fysisk fostring med mer Kilde: SHdir rapport nr 2/2000: Fysisk aktivitet og helse. Anbefalinger.

SHdir anbefaler: …at barn og ungdom er fysisk aktive minst 60 minutter hver dag og aktiviteten bør ha både moderat og høy intensitet. Aktiviteten kan deles inn i kortere perioder hver dag og den bør være så allsidig og engasjerende som mulig… (SHdir, 2000)

Verdien av fysisk aktivitet: fysisk helse Motvirker vekt-økning som følger av et stillesittende liv: alle monner drar. Gir bedret lunge- og hjerte- funksjon. Styrker immunforsvaret. Fysisk inaktivitet er en selvstendig risikofaktor for tidlig død, hjerte- og karsykdom, type -2 diabetes, høyt blodtrykk, visse krefttyper (15-20% av alle dødsfall iflg. WHO, 2002) Utvikler muskulatur og beinmasse, ledd og leddbånd. Gir overskudd og øker trivsel Gir god koordineringsevne: fysiske ferdigheter gir mindre sjanse for skader og gir grunnlag for å lykkes i idrett og kroppsøving på skolen.

Psykisk helse Gir gode mestringsopplevelser Øker selvtillit og bedrer selvoppfatning ”Toughening” i barneårene gir bedre stress- mestring senere: ”Vi bygger stadig svakere individer som skal ut i et stadig tøffere liv” (Breivik, NIH) Gir god søvn Gir glede Gir bedre konsentrasjon (und fra barnehager som legger vekt på friluftsliv) Gir færre konflikter Gir bedre fantasi Stimulerer den intellektuelle utviklingen Stimulerer den personlighetsmessige utviklingen? Høystimuli- og lavstimulisøkeren trenger forskjellige utfordringer… (Breivik, NIH). Kilde: Handlingsplan for fysisk aktivitet 2005-2009 og St.meld nr 16 (2002-2003).

Sosial helse Evne til samhandling og samarbeid stimuleres Sosial status blant andre barn forankret i motorisk kompetanse Utvikler positive holdninger til å være fysisk aktiv, til egen kropp og til å ferdes i naturen. Fysiske ferdigheter er en forutsetning for å delta i leik Lærer om sosiale sammenhenger og mellommennesklige forhold

Barnehagens ute- og innemiljø Hvordan lage et utfordrende og stimulerende utemiljø? Hente inn ressurspersoner/ ekspertise for å bygge spennende utearealer? Alliere seg med den frivillige idretten? Skoler, høyskoler i nærheten? Trær? Kan de brukes? Tauverk kan gi mange muligheter. Hinderløyper? Lage (fri)idrettsstevne? Ungene kan ha noe av initiativet? Lage regler, utforme øvelser? Bekledning: er bobledressen hensiktsmessig? Skal vi lære barna at de alltid må være forsiktige? Er det farlig å falle, slå seg litt, brekke en arm eller et bein? Hvordan tilrettelegge for høy- og lavstimulisøkere? Oftere på tur? Vant til ulike værforhold? Forhold til snø/is? Aktive voksne gir aktive barn. Noe å hente på administrasjon og tilrettelegging? Noen av punktene baserer seg på Grindberg /Jagtøien: ”Barn i bevegelse.”

Ute- og innemiljø forts. Møblering som innbyr til aktivitet? Overmøblert? Kan møblene gi spennende muligheter? Gi mulighet til enkelt å lage en hinderløype; kan vi henge, slenge, åle, krype, smyge, løpe, hoppe, krabbe, rulle, osv. Hvor mye skal til? Sirkus? Barnas initiativ? Regelleiker som setter krav til balanse, konsentrasjon, kroppsbevissthet: ”Kongen befaler”, ”Rødt lys”, ”Tampen brenner”, gjemsel, ”Bjørnen sover”, ”Stiv heks” osv. Konstruksjonsleik med møbler, klosser; eventyr som utgangspunkt?

Eksempler på to forskjellige barnehager En typisk by-barnehage: Hvordan organisere for å øke aktivitet? Skal været bestemme? Gode nok lekeapparater? Ut av barnehagen litt oftere?

To barnehager, forts. Idrettsbarnehagen på Ekeberg