Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Advertisements

FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan bydel Frogner
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Drammen kommunale barnehager
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Styringsgruppemøte Borgøy
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Møte for nye barnehagestyrere
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Framtidens barnehage.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Praksiseksempel fra Lørenskog
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Norges Beste Barnehage
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Kompetanseplan oppvekst
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014

Innledning Kompetanseheving er en av strategiene for å nå hovedmålet om at barnehagene skal gi et godt kvalitativt tilbud. Å satse på faglig utvikling for alle ansatte sikrer en lærende organisasjon og er viktig for å rekruttere og beholde førskolelærere. Planen tar utgangspunkt i bydelens satsingsområder for språkutvikling og foreldresamarbeid, føringer fra Fylkesmannen i forhold til kompetansemidler, tiltak i Oslobarnehagen og resultater i brukerundersøkelse. Denne kompetanseplanen skal gi en oversikt over hvordan Bydel Gamle Oslo jobber med kompetansehevingstiltak. Planen er utarbeidet av kompetanseutvalget som består av enhetsledere, fagkonsulenter og spesialkonsulent TBU.

Bydelens satsingsområder Samarbeid hjem og barnehage Personalet har ansvar for å utvikle samarbeidet med foreldrene, gi dem nødvendig informasjon og begrunnelse for barnehagens innhold og invitere til reell medvirkning. På bakgrunn av brukerundersøkelsen og ønske om økt foreldreinvolvering satser bydelen i 2014 på innføring av hjemmebesøk i familien før barnet begynner i barnehagen og på å utvikle foreldresamtalen. Det er ønskelig at foreldrene brukes som ressurs i barnehagene. Bydelen har som målsetting å utdanne flere ICDP-veiledere og gjennomføre en innføring i metoden for noen barnehager i 2014. I møte med foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn har barnehagen et spesielt ansvar for at foreldrene har mulighet til å forstå og gjøre seg forstått i barnehagen. Å møte foreldre fra ulike kulturer, både innen det norske samfunnet og fra andre land, krever respekt, lydhørhet og innsikt. Barnehagene deltar i kursrekken; Arbeid med familier med flyktninge- og innvandrerbakgrunn i regi av RVTS (2013 og 2014).

Språkmiljø og språkutvikling Alle bydelens barnehager har fokus på språk og språkutvikling på bakgrunn av høy andel av minoritetsspråklige barn og målsetting sentralt om at barn lærer norsk før skolestart. Standard for kartlegging av språkmiljø ble implementert i 2013. I 2014 gjennomfører Oslobarnehagen etterutdanning i barns språkutvikling, språkarbeid og kartleggingsverktøyet TRAS. Det skal styrke barnehagens språkmiljø gjennom kurs, gruppearbeid og utviklingsarbeid i barnehagen. Etterutdanningen tilbys i Oslo i regi av Høgskolen i Hedmark (HiHm) og Statped. Tilbudet gis til teamledere, ressurspersoner i bydelen og pedagogiske ledere. Bydelen gjennomfører samme type opplæring for assistenter. Det opprettes språknettverk i bydelen og sentralt for Oslo. Oslostandard for systematisk oppfølging av barns språkutvikling implementeres. 8-10 barnehager deltar i forskningsprosjektet «PreComp» i regi av Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO og får opplæring og veiledning i metode for gjennomføring (språklæring og tekstforståelse i barnehagen).

Tidlig innsats - utsatte barn og unge Bydelen har vedtatt felles strategier for å ivareta utsatte barn og unge (barne- og ungdomsplan for bydelen). Strategiene er tidlig identifisering og forebygging, styrking av kompetansen hos ansatte samt videreutvikling av det tverrfaglige samarbeidet. Oslostandard for samarbeidsavtale mellom barnehager og barnevern ble implementert i 2013. I 2014 satses det i denne sammenheng på opplæring i Kvello-modellen (målrettet tidlig innsats i barnehagen) for barnehagenes teamledere og pedagogiske ledere. Det er ønske om et utvidet samarbeid med helsestasjonene

Prosjektarbeid i barnehagene 6 kommunale og private barnehager i bydelen deltar i utviklingsprosjektet ForUndringspakken (2013-2016) i regi av Rikskonsertene. Prosjektet skal fremme gode kunstopplevelser for små barn og sikre utviklingen av musikkformidling av høy kvalitet for barn i barnehagen. Høgskolen i Oslo og Akershus deltar med forskning i prosjektet. Bydelen tilbyr barnehagene kompetansemidler til å kunne utvide arbeidet med prosjektet.

Fylkesmannens prioriterte områder for kompetanseutvikling 2014 Fylkesmannen prioriterer følgende områder på bakgrunn departementets strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020; Kompetanse for fremtidens barnehage. Strategiens mål Rekruttere og beholde flere barnehagelærere og ansatte med relevant kompetanse for arbeid i barnehagen Heve kompetansen for alle ansatte som jobber i barnehagen Øke statusen for arbeid i barnehage Tematiske satsingsområder Pedagogisk ledelse – barnehagen som lærende organisasjon Danning og kulturelt mangfold Et godt språkmiljø for alle barn (herunder også de flerspråklige) Barn med særskilte behov

Fylkesmannens prioriterte områder for kompetanseutvikling 2014 Fylkesmannen prioriterer følgende områder på bakgrunn departementets strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020; Kompetanse for fremtidens barnehage. Strategiens mål Rekruttere og beholde flere barnehagelærere og ansatte med relevant kompetanse for arbeid i barnehagen Heve kompetansen for alle ansatte som jobber i barnehagen Øke statusen for arbeid i barnehage Tematiske satsingsområder Pedagogisk ledelse – barnehagen som lærende organisasjon Danning og kulturelt mangfold Et godt språkmiljø for alle barn (herunder også de flerspråklige) Barn med særskilte behov

Veiledning – fagforum - nettverk Beskrivelse av tiltak Nyutdannede førskolelærere Alle nyutdannede førskolelærere deltar månedlig på gruppeveiledning det første året. Gruppeveiledningen er i regi av fagkonsulentene, og er obligatorisk. I tillegg til å følge gruppeveiledningen får de nyansatte systematisk oppfølging av sin teamleder. Pedagogiske ledere med dispensasjon fra utdanningskravet Pedagogiske ledere uten godkjent førskolelærerutdanning deltar på gruppeveiledning. I løpet av året gjennomføres det fem samlinger med hver gruppe. Veiledningen er obligatorisk, dersom ikke annet er avklart med teamleder. Unntak kan være at man er under utdanning, og dermed får undervisning på Høyskolen. Pedagogisk leder forum Pedagogisk leder forum er et sted der pedagogiske ledere kan møtes og diskutere fag og ledelse.

Språknettverk; i bydelen og sentralt for Oslo Pedagogisk lederforum for de som arbeider med skolestartere 2 møter i året der hensikten er å utvikle og kvalitetssikre det arbeidet som blir gjort. Forum for assistenter og barne- og ungdomsarbeidere I løpet av året gjennomføres samlinger med ulike temaer. Språknettverk; i bydelen og sentralt for Oslo Enhetsledernettverk i bydelen Teamledernettverk i bydelen

Kurs i bydelen Felles fagdag; januar 2014 Kari Killén, Tema: «Tilknytning og omsorg» Hvordan kan forskning om omsorgssvikt, overgrep og tilknytning legge grunnlaget for forebyggende arbeid tidlig i barnets liv? Sara Lund/Claes Smidt, Tema: «Kvinner, menn og alle vi andre» En underholdende og interaktiv inspirasjonsforelesning om de normer og verdier som styrer våre liv og hindrer oss i å tenke logisk. Norskopplæring trinn 4; Voksenopplæringen Skullerud for 20 ansatte og BKA-kurs i regi av Voksenopplæringen Helsfyr for 20 assistenter RVTS; Arbeid med familier med flyktninge- og innvandrerbakgrunn (2 kursdager) Opplæring i intervjuteknikk/ansettelser, rekrutteringsnettverk Oslo Relasjonsledelse, Spurkeland lederutvikling teamledere, september 2014 Etterutdanning språk; Opplæring i regi av Oslobarnehagen 2014

Øvrige tilbud fra fagkonsulentene Arrangere kurs/ temamøter Personalmøter Observasjon/veiledning i barnehagene Veiledning med enkeltpersoner Kan bistå ved ”vanskelige samtaler” i forhold til utsatte barn

Fagkonsulenter i Gamle Oslo Torgun Allgot Tlf: 23 43 13 48 / 91 62 70 99 torgun.allgot@bgo.oslo.kommune.no Kirsti Apeland Tlf: 23 43 13 49 / 91 00 70 53 kirsti.apeland@bgo.oslo.kommune.no