Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Fylkesvise samlinger høsten 2013
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Melding til Stortinget…
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
”Norges beste skole” høst 2013 – høst 2016
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Ungdomstrinn i utvikling
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst
 Å ta imot og inkludere nye elever og medarbeidere  Å se hele mennesket  Spesialpedagogisk kompetanse  Aldersblandede prosjekter  Plan sosial kompetanse.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Realfagskommunen Asker
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skoleeiers styringsdialog
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Skolebasert kompetanseutvikling

DeKomp Midtfylke/Ringeriksregionen
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker

Arbeidsområder Utredning av fagvansker (lesing, skriving, regning) og språkvansker. Systemarbeid: Nettverk for leseveiledere Kurs og konsultasjoner.

Nettverk for leseveiledere Politisk vedtak: Alle skoler skal ha ressursperson i lesing og regning. Nettverk både for barnetrinnet og ungdomstrinnet. Alle skolene er representert med en eller flere leseveiledere. Vår 2013: 3 felles nettverkssamlinger for barne-/ungdomstrinn. Tema: Veilederrollen (Knut Roald) Lesing – Vurdering for læring (å undervise som en vurderer) Lise Helgevold Tiltaksrekker (Bjørg og Åse Kathrine)

Erfaringsutvekslinger: 5 grupper på barnetrinnet (bydeler) og 2 på ungdomstrinnet, samlinger ute på skolene Fokus: ståstedsanalyse leseveilederrollen samarbeid med ledelsen Høst 2013: 2 felles nettverk for barne- og ungdomstrinn Fagtekst Forskerføtter og leserøtter Delt nettverk: Oppfølging av nasjonale prøver (leseveileder og ledelsen på skolen)

Erfaringsutvekslinger Felles samlinger Endret gruppesammensetning På sikt vektlegge «god praksis» - dele erfaringer Endringer: Silje har overtatt etter Åse Kathrine som koordinator. Åse Kathrine fortsatt 20 % stilling i PPT – knyttet til nettverket. Silje har stor del av stillingen knyttet til SKU (skolebasert kompetanseutvikling – statlig utviklingsprosjekt for ungdomstrinnet). Skal følge opp Tastaveden. Kannik og Smiodden i forhold til lesing. Knytte de andre ungdomsskolene opp mot denne satsingen gjennom erfaringsutvekslingene.

Kurs og konsultasjoner Kurs for lærere på 1.trinn – den viktige skolestarten Lesing og skriving Regning IKT Kurs i den andre leseopplæringen Kurs IKT Logoskonsultasjoner

Matematikk Deltar på kursrekke for ressurspersoner i regning Ingrid, Silje, Grethe, Kari Ansvarlig Mona Røsseland Foredrag Ny giv – Kari Kurs for lærergrupper/lærerkollegier - Venke