Bærum kommune 30.januar 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
NYHET FRA UTDANNINGSDIREKTORATET
Norges beste barnehage
Tema for presentasjonen.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Melding til Stortinget…
Private høyskolers rapportering til departementet
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Norges beste barnehage
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
1.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Nasjonale prøver.
Styrermøte 21.mars 2013.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Framtidens barnehage.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Styrermøte 05.Juni 2014.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Norges Beste Barnehage
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Ungdomstrinn i utvikling
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nasjonale føringer for barnehagesektoren
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Bærum kommune 30.januar 2014

FULLSORTIMENTSDIREKTORAT Vi bidrar til å utvikle, støtte, veilede og påvirke utdanningssektoren gjennom verktøy, tjenester, informasjon og andre tiltak Vi utøver statlig myndighet ved tilsyn og andre juridiske og økonomiske styringsvirkemidler Vi analyserer og vurderer tilstanden og utviklingen i utdanningssystemet, og foreslår tiltak på grunnlag av dokumentasjon

KD Analyse og videreformidling av informasjon om tilstand i sektor Tildelingsbrev og andre styringssignaler UDIR UDIR Samle og registrere informasjon om tilstanden i sektor Implementering av nasjonal politikk. Bruk av virkemidler. SEKTOR

Udir opererer langs to akser Sektoraksen; ut mot barnehager og skoler ”Den konstitusjonelle aksen”; mot KD, regjeringen og Stortinget Stortinget Assymetri vi må være oppmerksom på, og kanskje gjøre noe med. Når følger vi linjen? Der hvor utdanningspolitikken møter forvaltningspolitikken. Del av Regjeringens og statsrådens apparat for utforming og iverksetting av utdanningspolitikken Vår legitimitet springer ut fra Stortinget som folkevalgt organ. Vi er gitt en rolle og et sett med funksjoner Under statsrådens konstitusjonelle og parlamentariske ansvar KD UDIR FM Skole / Bhg Kommuner

Våre omgivelser

FK UDF K K KD/Udir UH Veilederkorps GNIST NY GIV Ny Vurdering Reg Reg FM FK UDF KS Verden sett fra FM-BU Reg K Reg Ny Giv K Stjernebilde….

For å møte forventningene til oss er direktoratet organisert slik Lov og regelverksarbeid – herunder også tilsyn --- jur 2 og TAV Kunnskapsinnhenting – FIA, STA, Kvalitetsutvikling - bhgstaben og mange andre fordi det samrabeides så mye på tvers Tilskuddsforvaltning – FOT i Molde Kommunikasjon med sektoren -KOMM Styring av FM på bhgområdet (og skole) Husk å nevne avd for læringsmiljø på Hamar inkl rådgivingstjenesten for barnehage- og skolebygg Komm Etatsstyringsmøte 30.10.2012

Tildelingsbrev til Udir for 2014 - Virksomhetsmål Sektorens kompetanse til å løse de prioriterte utfordringene er økt Økt kvalitet i yrkesopplæringen Et godt kunnskapsgrunnlag og systemer for å vurdere og styrke kvaliteten i barnehage og i grunnopplæringen Regelverket forstås og etterleves Barn, unge og voksne med særskilte behov får et tilrettelagt tilbud til rett tid

Kunnskapsgrunnlaget og kvalitet i barnehagene

System for kvalitet i barnehagene Formålet med systemet er å følge med på kvaliteten i barnehagesektoren og identifisere områder hvor kvaliteten kan forbedres. For nasjonalt nivå skal systemet bidra til kunnskapsbasert politikkutforming. For lokalt og regionalt nivå, det vi si for fylkesmennene, private og kommunale eiere og for barnehagene, skal systemet bidra med informasjon som kan gi grunnlag for lokalt kvalitetsutviklingsarbeid, samt som grunnlag for lokal styring og kontroll Systemet skal legge til rette for dialog og samtaler om kvalitet og kvalitetsforbedring på ulike nivå i sektoren.

Målgrupper for publisering av statistikk Skoleledere/-eiere Grunnskoler og videregående opplæring Barnehagestyrere/-eiere Internt i direktoratet og fylkesmenn Fag og yrkesopplæring Mer tilgjengelig og brukervennlig statsistikk Innhente- kryptere og kontrollere – utarbeide oversikter og publisere Kunnskaps-departementet Interesse-organisasjoner Forskningsmiljøer Allmennheten

Publiseringsløsning- en tretrinnsprosess Trinn 1: BASIL åpen rapportportal Trinn 2: Statistikkportalen Trinn 3: Nytt innhold og skreddersydd design i Statistikkportalen Dette er både for bruk lokalt- Men informasjonen vil også bli tilgjengelig på barnehagenivå om kort tid. Derfor er det spesielt viktig at man fyller ut BASIL-skjemaene med så stor nøyaktighet som mulig- for slik å kunne gi et riktigst mulig bilde av barnehagen.

Forskning og forskningsformidling

VETUVA - NYTT MAGASIN OM FORSKNING OG KUNNSKAP OM BARNEHAGE Vetuva er et magasin til alle som jobber i barnehagen. Magasinet utgis av Utdanningsdirektoratet og baserer seg på resultatene fra skandinavisk forskning på barnehager. Vetuva skal fremstå som et inspirerende, lærerikt og interessevekkende magasin. Vetuva inneholder 40 innholdsrike sider, dialogkort, omtale av relevante ressurser og oversikt over forskning hentet fra forskningsdatabasen www.nb-ecec.dk. Vetuva oser av overskudd, kvalitet og kunnskap. Navnet spiller på at innholdet skal være informativt og overraskende for å gi næring til refleksjoner over egen praksis. Vetuva 2014 inneholder artikler om hvordan veggene brukes i en dansk og en norsk barnehage, om kroppslige erfaringer i uterommet, om samlivsbrudd og om forskning på barns medvirkning og innflytelse. Du kan også lese om hvorfor det er viktig å være seg bevisst kjønnsroller i barnehagen, hvordan barn lærer av hverandre og hvorfor voksne i barnehagen bør bli enda mer nysgjerrig på de flerspråklige barnas kultur og språk. Vetuva sendes ut til alle barnehager i slutten av februar 2014. Magasinet blir også tilgjengelig på www.udir.no.

Tildelingsbrev til Udir for 2014 - Særskilte aktiviteter i 2014 Iverksette og følge opp Kompetanse for framtidens barnehage Revidere Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver Forberede implementering av revidert rammeplan Helhetlig gjennomgang av forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av off.tilskudd til ikke-kommunale bhg

Systemet for kompetanseutvikling 2014-2020 Eiers ansvar Statlige tilbud Finansiering

Kompetansetiltak som videreføres /iverksettes 2014 Lederutdanning for styrere –nytt kull til høsten ABLU Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk PUB-studier Kompetansehevingsstudier for assistenter og fagarbeidere Veiledning av nyutdannede barnehagelærere Kompetanseheving for kommunen som barnehagemyndighet Tiltak i regi av fylkesmennene og kommunene Fagbrev- praksiskandidatordningen Barnehagefaglig grunnkompetanse

Tematiske satsingsområder i kompetansestrategien Pedagogisk ledelse – barnehagen som lærende organisasjon Danning og kulturelt mangfold Et godt språkmiljø for alle barn Barn med særskilte behov

Revidering rammeplanen rammeplangruppe referansegruppe åpen prosess – publiserer utkast underveis (nov.13 – jan.14) rammeplangruppen leverer til Udir 14.2.14 høring vår 2014 – Udir leverer sitt forslag til KD 1.10.14 fastsettes av KD 1.1.15 Referansegruppe – ti personer.   Høringsperiode april – mai.. 22 januar 2014: Rammeplangruppas andre utkast til revidert rammeplan publiseres 21 februar 2014: Rammeplangruppas endelige forslag til revidert rammeplan publiseres 1.januar 2015 Revidert rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fastsettes og iverksettes av Kunnskapsdepartementet

Utdanningsdirektoratet skal gi barnehagesektoren støtte og veiledning

Hvordan hjelpe sektoren med å realisere r.pl? Utvikling av støtteressurser til sektoren Formidling på udir.no Etter- og videreutdanning (kompetansestrategi) God sammenheng mellom forventninger til sektoren og temaområdene i kompetansesatsingsstrategien. Et langtidsperspektiv på hva som vil være fokusområder

Språk i barnehagen – mye mer enn……. Verktøy og støttemateriell: Veiledninger Ståstedsanalyser Refleksjonsverktøy Dialogkort jfr Vetuva Filmsnutter mm Hva mer trengs?

Utdanningsdirektoratet skal arbeide med tiltak for å støtte barnehagene i deres arbeid med språkmiljø og språkutvikling (tb-13)

Våre tiltak:

Refleksjonsverktøy Vi skal i 2013/2014: Utvikle et refleksjonsverktøy for dokumentasjon og vurdering av den enkelte barnehages arbeid med barns språk og barnehagers språkmiljø Igangsette utprøving av refleksjonsverktøyet i utvalgte kommuner/barnehager, 1. januar 2014. Gjennomføre en følgeevaluering om bruk av refleksjonsverktøy som utgangspunkt for pedagogisk utviklingsarbeid med språk og språkmiljø (utlyst, oppdrag fra des-13 til juni-14). Rapportere til KD, 1. juli 2014.

Vår aller ferskeste veiledning Sendes ut til alle barnehager Se filmen på udir.no