Fradeling av boligtomt Jacob Sæthres veg 4 – Klage på avslag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi og høringsuttalelse - vårt svar på nye regler om motorferdsel i utmark Motorsportkonferansen 2007.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Ferdige veiledere høring fra –
Landskapstilpasning og krav til teknisk infrastruktur
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
PLANFORUM SØR-ODAL KOMMUNE
KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2013 – 2025 Åsnes kommune
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
PTIL/PSA Arbeidsmiljø og organisatorisk sikkerhet ved levetidsforlengelse Aldring og levetidsforlengelse Stavanger Forum Sigve Knudsen Fagleder.
ORIENTERING FRA FORSVARSBYGG Eiendomssjef Rune M. Røen
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
5. oktober 2010 Kjetil Helland ByBo AS
KMBY sak 365/11 Fjellveien 40 A 8. Desember 2011
Sak 28/12 Advokat Torhild Sæther
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Samspill mellom de nye plantypene
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Reguleringsplaner.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Levanger kommune Orientering til Plan- og utviklingskomiteen – Johannes Bremer, Innherred samkommune BAKKEN REGULERINGSPLAN.
Kurs for søkere 2013.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Planbestemmelser.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETMATRIKKELDATA STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET Føring av både ramme- og igangsettingtillatelse ved søknad?
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Offentlighet og partsinnsyn
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Informasjonsmøte for Planteknisk utvalg
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Byggesaksbehandling Tiltak som krever søknad og tillatelse Tiltak som krever søknad og tillatelse, uten krav om ansvarsrett Tiltak.
PLAN OG BYGNINGSLOVEN LOVEN HAR BESTEMMELSER OM Arealformål
En detaljreguleringsplan blir til.
Saksnr. 57/11, arkivsaksnr Gnr. 93, Bnr. 231, Klungerviksneset Flytebryggen må anses som nødvendig for tilrettelegging av atkomst til lovlig.
Deling eller mer korrekt, tillatelse til opprettelse av ny matrikkelenhet/grunneiendom Saksbehandlingstid 3 uker.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Kleivene 91, 3041 Drammen Gnr. 111, Bnr. 861
Nesoddtangen Vel Årsmøte Pkt. 8 – Oppgaver for styret i neste periode Utbygging.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
NYE TOMTER VALLANDSHAUGANE / VALLANDSÅSEN PRESENTASJON TIL FORMANNSKAPET 26. FEBRUAR 08. Nils Valland – Mikjelsgarden Eigedom AS Solveig Valland – Geoplan.
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
UU og Fylkesmannens rolle
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Fradeling av boligtomt Jacob Sæthres veg 4 – Klage på avslag Saksnummer 604/10 – Fana, gnr 9 bnr 86 Deputasjonsmøte tirsdag 14. desember, 2010

Tomten egner seg for fradeling og fremstår i dag som en egen tomt (1/2) Eksisterende beplantning og hekk som i dag deler tomten i to Tomten har to ulike nivåer som bidrar til tomten per i dag fremstår som adskilt

Godkjenning fra Samferdsels- og vann- og avløpsetaten foreligger og ikke store negative konsekvenser for naboene Sør Kun en nabotomtene som en nye bolig evt. vil være synlig for – noe økt innsyn på tomten men ingen betydelig forringing av lys- og utsiktsforhold Det er rikelig med parkeringsplass og oversiktelig innkjørsel til begge tomter

Det er grunnlag for å gi dispensasjon Dispensasjonsgrunnlaget og krav om reguleringsplan (1/2) Det er ikke realistisk å forvente at det utarbeides en reguleringsplan for området Området består av enkelttomter eid av privatpersoner som dermed ikke kan forsvare finansieringen av en reguleringsplan – tomtene ikke store nok til å skille ut mange nye tomter Rimelig å anta at kommunen vil bruke reguleringsressursene inn mot andre områder hvor behovet er større enn i ferdig utbygde boligområder Mange boligområder i samme situasjon – med denne praktiseringen av dispensasjonsbestemmelsen vil man aldri kunne oppnå fortetting i ikke-regulerte områder hvor dette er ønskelig En dispensasjon vil ikke sette til side hensynene bak lovens formålsbestemmelse – det vil ikke være noen vesentlig endring av områdets karakter Tiltaket er et ”mindre tiltak”. Det følger av dispensasjonsveilederen at ”Det kan vurderes å gi dispensasjon fra plankravet ved mindre tiltak”. Veilederen setter som øvre ramme for hva som kan betraktes som et mindre tiltak, på inntil 6 boenheter og et BRA på inntil 600m2. Avslaget begrunnes med at det er et stort utbyggingspotensial i området og at det derfor ikke kan gis dispensasjon for en enkeltsak før området er regulert fordi en dispensasjon vil kunne før til en ”massefradeling” som kan ha uheldige konsekvenser Avslagsgrunnlaget bestrides ift. Dispensasjons-grunnlaget og krav om reguleringsplan Utbyggings-potensial og massefradeling Infrastruktur Politiske signal

En lignende sak behandlet i komitemøtet 21 oktober ble godkjent Dispensasjonsgrunnlaget og krav om reguleringsplan (2/2) Referansesak: Sak 495/10 – Fradeling av tomt Fana, Gnr 82, Bnr 249 Osvegen – Klagen ble tatt til følge i komitèmøte 21 oktober 2010 med begrunnelse om mindre tiltak, en plan vil ikke bedre beslutningsgrunnlaget og at tomten er velegnet til bolighus Fagetaten brukte i denne saken den samme begrunnelsen for å avslå anken og å fravike dispensasjonsveilederen: ”Omsøkte areal ligger i et område med mye ubebygget areal vist som byggeområde i kommuneplanen. Det vises til vedlagt kartmateriell. En utbygging av området må derfor skje gjennom en reguleringsprosess, og ikke via enkeltvise dispensasjoner” I denne saken ble altså ikke denne begrunnelsen støttet av komitèen – den samme vurdering bør ligge til grunn i vår sak og dette er fagetatens hovedvilkår for avslag Videre tilsier en rekke andre punkt i dispensasjonsveilederen til fagetaten at dispensasjon bør gies: "i særskilte tilfeller gis dispensasjon fra plankravet i kommuneplanens § 1 for boligprosjekter når tiltaket er av en slik karakter at en plan ikke gir et bedre beslutningsgrunnlag".

En dispensasjon vil ikke føre til massefradeling Avslaget begrunnes med at det er et stort utbyggingspotensial i området og at det derfor ikke kan gis dispensasjon for en enkeltsak før området er regulert fordi en dispensasjon vil kunne før til en ”massefradeling” som kan ha uheldige konsekvenser Avslagsgrunnlaget bestrides ift. Dispensasjons-grunnlaget og krav om reguleringsplan Utbyggingspotensial og massefradeling Infrastruktur Politiske signal 2. Utbyggingspotensial og massefradeling Det er ikke grunnlag for å hevde at en dispensasjon vil føre til at mange grunneiere vil søke om fradeling av tomter i området Det er tidligere gitt dispensasjon for fradeling i det samme området – dette resulterte ikke i mange nye søknader – vår søknad er den første på lang tid Selv om mange av tomtene per i dag har lav utnyttelsesgrad har de mange av tomtene i området en geografi som gjør fradeling vanskelig

Infrastrukturen er tilstrekkelig En fradeling vil ikke ha negative konsekvenser for miljø og sikkerhet ift. trafikk Biltrafikken i området er per i dag meget begrenset siden det er en blindvei og forholdsvis få tomter veien fører frem til Biltrafikken er også redusert etter at Bybanen kom da mange som flere som tidligere benyttet bilen til sentrumsjobb nå benytter Bybanen Mange boligområder har tilsvarende infrastruktur som Tveiterås med betydelig høyere trafikkbelastning Samferdselsetaten har gitt tillatelse og støtter dermed vurderingen Vann- og avløpsetaten har gitt sin godkjenning Avslaget begrunnes med at det er et stort utbyggingspotensial i området og at det derfor ikke kan gis dispensasjon for en enkeltsak før området er regulert fordi en dispensasjon vil kunne før til en ”massefradeling” som kan ha uheldige konsekvenser Avslagsgrunnlaget bestrides ift. Dispensasjons-grunnlaget og krav om reguleringsplan Utbyggings-potensial og massefradeling Infrastruktur Politiske signal

Forutsetningene avslaget bygger på bestrides Avslaget begrunnes med at det er et stort utbyggingspotensial i området og at det derfor ikke kan gis dispensasjon for en enkeltsak før området er regulert fordi en dispensasjon vil kunne før til en ”massefradeling” som kan ha uheldige konsekvenser Avslagsgrunnlaget bestrides ift. Dispensasjons-grunnlaget og krav om reguleringsplan Utbyggings-potensial og massefradeling Infrastruktur Politiske signal 4. Politiske signal Det er gitt tydelige politiske signal om ønske om fortetting i boligområder langs Bybanen Dette området og denne tomten er velegnet for å oppfylle denne intensjonen Det er to minutter å gå fra eiendommen til bybanenstoppet på Hop

Søknaden om deling er ikke i strid med denne bestemmelsen Garasjen som var tegnet inn på kartet vedlagt søknaden er ikke omsøkt eller bygget og var ment som en illustrasjon til eventuell fremtidig bebyggelse som vil omsøkes PBL § 70,2 Bygningens plassering, høyde og avstand til nabogrense.

Oppsummering Tomten ligger nær Bybanen hvor det er et uttalt politisk mål om fortetting Tomten egner seg for fradeling og fremstår i dag som en egen ubebygd tomt En nabo har ikke gitt samtykke, resten positive – ingen betydelige negative konsekvenser for nabo som ikke har gitt samtykke (ref. bilder) Infrastrukturen i området akseptabel Avslagsgrunnlaget knyttet til behov for utarbeidelse av reguleringsplan for området – dette er ikke realistisk Dispensasjonsveilederen til fagetaten gir rom for dispensasjon Referansesak 495/10 behandlet 21 oktober har akkurat samme avslagsgrunnlag – at det ikke kan gies dispensasjons selv om det er et ”mindre tiltak” fordi det kan skape presidens for flere fradelinger i et område med lav utbyggingsgrad. Denne klagen ble imøtegått av komitèen – samt at det ikke vil føre til en massefradeling i området siden det for noen år siden er gitt dispensasjon for fradeling i området uten at det har ført til mange nye søknader