Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Eksamen, sluttvurdering og klagerett
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Forslag til ny vurderingsforskrift
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN VGS.
©Byrådsavdeling for oppvekst
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Møte om eksamen - mandag 14. mai kl
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Informasjonsmøte for 10. trinn
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Sist gang snakket vi om……
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
©Byrådsavdeling for oppvekst
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ole Henry Halleraker Rektor
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Abildsø skole - Eksamen 2015.
Informasjonsmøte for 10. trinn 28. april – 19.00
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Nettverksledersamling
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Eksamensinformasjon Vg3 4. april 2017
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31 Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31. mars Retningslinjer for eksamen Trude Saltvedt, fagkonsulent Avdeling for pedagogisk utvikling og kvalitet

Styringsdokumenter Læreplanverket for Kunnskapsløftet Opplæringslova med forskrift gjeldende fra 1.8.2006 http://www.lovdata.no/ Prinsipper for opplæringen – inkludert Læringsplakaten Omtale av vurdering i grunnopplæringen i læreplaner for Kunnskapsløftet Sentralt gitt eksamen med vurderings-/sensorveiledninger Utdanningsdirektoratets skriv publisert 13.09.2007 http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2910

Lokale retningslinjer i Oslo (revidert utgave gjeldende fra 1 Lokale retningslinjer i Oslo (revidert utgave gjeldende fra 1. februar 2008) Fylkeskommunen har ansvar for gjennomføringen av alle lokale eksamener (§ 4-19)

Praktisk eksamen Praktisk eksamen kan være inntil 5 timer (§4-19) Rammeeksamen Eksamen kan omfatte ulike metoder som er nødvendige og formålstjenelige for å prøve i hvilken grad kandidaten har nådd kompetansemålene Hvor mye som skal være muntlig, hvor mye som skal være i dialog/vurderingssamtaler med sensor i begynnelsen, underveis og til slutt, og hvor mye som skal være skriftlig, kan variere fra fag til fag.

Eksamensoppgaven - føringer Faglærer har plikt til å utarbeide forslag til eksamensoppgaver (§ 4-19) ”Eksamen skal organiserast slik at eleven kan få vist breidd og djupn i kompetansen sin i faget” (§ 4-15) Skal være tverrfaglig eksamen- dvs skal prøve kompetansemål fra alle de felles programfagene i læreplanen på Vg2 Praktisk eksamen skal ta utgangspunkt i eller være knyttet til en kompleks arbeidsoppgave (Utdanningsdirektoratets skriv)

Eksamensoppgaven – føringer (forts.) Eksamen skal bestå av en planleggingsdel, en gjennomføringsdel og en dokumentasjonsdel. Planleggingsdel kan være en del av forberedelsesdelen Dokumentasjonsdelen skal sikre individuell prøving. Det er kravene i læreplanen som vil avgjøre hvorvidt dette skal skje muntlig eller skriftlig. Grunnleggende ferdigheter skal være en integrert del av eksamen Vurderingskriterier skal oppgis i eksamensoppgaven. Kriteriene skal være tydelige og være relatert til det som blir prøvd til eksamen.

Forberedelsesdel 2 dager forberedelse som ikke skal vurderes Det er elevens prestasjon på eksamen som er grunnlag for vurdering. Det som er gjort i forberedelsesdel kan brukes som utgangspunkt for eller integreres i det som skjer på eksamensdagen Oppgaven bør legges opp slik at det som gjøres i forberedelsesdelen videreføres på eksamensdagen Ved lang forberedelsesdel skal elevene innhente hensiktsmessig informasjon og de har anledning til å samarbeide med andre elever. Lærer kan gi veiledning i forberedelsesdelen, men ikke undervise

§ 4-23 Bruk av hjelpemidler til eksamen Ved lokalt gitt eksamen bestemmer skoleeigaren kva for hjelpemiddel som skal tillatast. Tillatne hjelpemiddel må vere formålstenlege og relevante for eksamen og ikkje svekkje grunnlaget for å vurdere elevens eller privatistens eigen kompetanse. Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsdelen.

Sensors og eksaminators rolle ved praktisk eksamen Sensor oppnevnes av UDA og kommer normalt fra en annen skole Sensor (og faglærer) får normalt melding om eksamen 1 uke før forberedelsesdelen starter. Faglærer tar kontakt med sensor. Perioden fram til eksamen brukes til å diskutere og ferdigstille oppgavesettet. Den eksterne sensoren avgjer i samarbeid med skolen kva eleven skal eksaminerast i (§ 4-29). Hvis sensor ønsker å foreslå endringer i oppgavesettet, må faglærer/eksaminator ha beskjed om det senest 2 dager før forberedelsesdelen starter. Sensor kan bare påvirke utformingen av selve oppgavesettet

Faglærer utarbeider forslag til oppgavesett bestående av: Oppgaver til forberedelsesdel/eksamensdel vurderingskriterier informasjon til elevene. Elevene skal få informasjon om: tillatte hjelpemidler til eksamen tidsramme for praktisk del og evnt påfølgende muntlig eller skriftlig del hva skjer på eksamensdagen (sensor og eksaminators rolle)

Faglærer og sensor skal uken før eksamen: bli enige om det endelige oppgavesettet diskutere kriteriene for vurdering av eksamenspresentasjoner i faget. avtale i hvor stor grad og hvilken måte sensor skal delta i den faglige samtalen på eksamen. Elevene skal få informasjon om rollefordelingen mellom faglærer og sensor før eksamen. Dersom det oppstår uenighet mellom eksaminator og sensor om gjennomføringen av eksamen, skal rektor på eksamensskolen kontaktes

Vurdering av eksamensprestasjonen Grunnlaget for vurderingen er kompetansemålene i læreplanen. Karakterar til eksamen skal gi uttrykk for i kva grad den det gjeld, har nådd dei kompetansemåla i læreplanen i faget eller faga ein blir prøvd i (§ 4-7). Eksamenskarakteren skal gi uttrykk for den individuelle kompetansen til kvar elev slik denne kjem fram på eksamen (§ 4-15).

Vurdering (forts.) Fra ”Retningslinjer for eksamensavviklingen i Osloskolene”: Sensor bør gi begrunnelse for karakteren med utgangspunkt i vurderingskriteriene slik at elevene forstår grunnlaget for karaktervurderingen Eksaminator og sensor skal etter eksamineringen av hver elev i eksamenspartiet vurdere deres individuelle kompetanse, slik denne framkommer på eksamen. Karakter settes etter hver elev har vært oppe.

Klage på eksamen § 5-11. Klage på eksamensresultat ved andre, ikkje-skriftlege eksamenar i vidaregåande opplæring Ved andre ikkje-skriftlege eksamenar enn munnleg eksamen, der det ikkje ligg føre dokumentasjon som kan vurderast av ei klagenemnd, kan det berre klagast på formelle feil som kan ha noko å seie for resultatet. I slike tilfelle skal ein følgje same prosedyren som for munnleg eksamen, jf. § 5-10.

Klage på eksamen – forts. 5-10. Klage på karakter ved munnleg eksamen. Klageinstans og klagebehandling      ..(..). Ved klage på munnleg eksamen hentar rektor inn fråsegn frå sensor og eksaminator og sender desse fråsegnene og klagen saman med si eiga fråsegn (..) til fylkestinget eller den fylkestinget gir mynde som klageinstans, når det gjeld klagar i vidaregåande opplæring. Kopi av fråsegnene skal sendast til klagaren.        Dersom klagaren får medhald i klagen ved munnleg eksamen, skal karakteren annullerast, og klagaren har rett til å gå opp til ny eksamen.