SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Advertisements

Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Møte om eksamen - mandag 14. mai kl
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
VURDERING.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Individuell vurdering
Sensorenes rolle.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Satsningen skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Vurdering – hva og hvorfor?
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Lokal arbeidstidsavtale
©Byrådsavdeling for oppvekst
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET Yngvild Nilsen, seksjonssjef Avdeling for pedagogisk utvikling og kvalitet

Utdanningsetatens føringer Krav om 48 timers forberedelsesdel og vurderingskriterier på muntlig eksamen – følger innføringen av Kunnskapsløftet Alle eksamensoppgaver til muntlig eksamen gi opplysninger om vurderingskriterier

Om vurderingskriterier Vurderingskriterier kan defineres som det vi legger vekt på når vi skal vurdere elevene. Når vi bestemmer vurderingskriteriene, bestemmer vi samtidig hva som teller/hva vi legger vekt på ved vurdering. For å vurdere læringsprosess eller resultater er det viktig å sette kriterier for hva som må gjøres for å nå et læringsmål. Kriterier former en basis og gir en prioritering for det som skal vurderes. Dette betyr at når man utformer kriterier, bestemmer man hva som er viktig.

Styringsdokumenter Læreplanverket for Kunnskapsløftet Opplæringslova med forskrift gjeldende fra 1.8.2006 http://www.lovdata.no/ - er på høring nå Prinsipper for opplæringen – inkludert Læringsplakaten Omtale av vurdering i grunnopplæringen i læreplaner for kunnskapsløftet Sentralt gitt eksamen med vurderings-/sensorveiledninger

Forskrift til opplæringslov § 3-3 og § 4-4 Elevar skal ha undervegsvurdering og sluttvurdering. Undervegsvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter.      Sluttvurderinga skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutninga av opplæringa i faget.

Vurdering av eksamensprestasjonen Grunnlaget for vurderingen er kompetansemålene i læreplanen. Eksamen skal organiserast slik at eleven kan få vist breidd og djupn i kompetansen sin i faget. Eksamenskarakteren skal gi uttrykk for den individuelle kompetansen til kvar elev slik denne kjem fram på eksamen (§ 3-14, § 4-15).

Eksaminators og sensors rolle Overordnede retningslinjer: Forskrift til oppl.lov, kap. 3 og 4 http://www.lovdata.no Lokale retningslinjer i Oslo Revidert utgave fra 1. februar 2009 http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/

Fra retningslinjene Sensor skal gi begrunnelse for karakteren med utgangspunkt i vurderingskriteriene slik at elevene forstår grunnlaget for karaktervurderingen Ved uenighet: Eksaminator og sensor kan hver for seg kreve protokolltilførsler dersom de har merknader til sensureringen eller eksamensavviklingen (oppbevares 1 år i tilfelle klagesak) Eksaminator og sensor skal etter eksamineringen av hver elev i eksamenspartiet vurdere deres individuelle kompetanse, slik denne framkommer på eksamen. Karakter settes etter hver elev har vært oppe.

Grunnlaget for vurdering - vurderingsteori Kriteriebasert/standardbasert/målrelatert vurdering – vurdering som måler elevens prestasjoner opp mot på forhånd gitte kriterier på måloppnåelse Normbasert/grupperelatert vurdering – at karakterene settes på en på forhånd gitt fordeling Individrelatert vurdering –i forhold til egen utvikling, egne forutsetninger

Grunnlaget for vurdering i Kunnskapsløftet Kriteriebasert/standardbasert/målrelatert vurdering – vurdering som måler elevens prestasjoner opp mot på forhånd gitte kriterier på måloppnåelse En konkret beskrivelse av kompetanse, som elevens prestasjon måles opp mot, som f. eks. eleven leser med flyt, eleven mestrer multiplikasjon av tosifrede tall Kriteriene kan angi en grense for godkjent kompetanse, som f. eks. førerprøven eller de kan angi ulike grader av kompetanse http://www.lovdata.no/

Sensors og eksaminators rolle ved muntlig, praktisk og muntlig – praktisk eksamen Faglærer/eksaminator og sensor får melding om eksamen normalt 1 uke før elevene får opplysning om trekkfag. Faglærer tar kontakt med sensor. Perioden fram til eksamen brukes til å diskutere og ferdigstille oppgavesettet. Den eksterne sensoren avgjer i samarbeid med skolen kva eleven skal eksaminerast i (§ 4-29). Hvis sensor ønsker å foreslå endringer i oppgavesettet, må faglærer/eksaminator ha beskjed om det senest 2 dager før melding om eksamen gis til elevene. Sensor kan bare påvirke utformingen av selve oppgavesettet.

Faglærer utarbeider forslag til oppgavesett bestående av: eksamensoppgaver vurderingskriterier informasjon til elevene. Elevene skal få informasjon om: tillatte hjelpemidler til eksamen tidsramme for eventuell presentasjon/praktisk del og hva som skjer i den faglige samtalen etter presentasjonen.

Faglærer og sensor skal uken før eksamen: bli enige om det endelige oppgavesettet diskutere kriteriene for vurdering av eksamenspresentasjoner i faget. avtale i hvor stor grad sensor skal delta i den faglige samtalen på eksamen. Elevene skal få informasjon om rollefordelingen mellom faglærer/eksaminator og sensor før eksamen. Dersom det oppstår uenighet mellom eksaminator og sensor om gjennomføringen av eksamen, skal rektor på eksamensskolen kontaktes

Særskilt tilrettelegging Tilrettelegging skal sørge for at forholdene blir lagt til rette slik at eleven får vist kompetansen sin ut fra målene i læreplanen Tilrettelegging skal kompensere for problemer eleven har, ikke gi fordeler framfor andre elever Elever med IOP kan velge om de vil ha karakter § 3-6 Elever som er fritatt for vurdering med karakter, skal ikke opp til eksamen § 3-16 Grunnlaget for vurdering med karakter er kompetansemålene i faget

I forberedelsesdelen Faglærer kan gi veiledning i forberedelsesdelen som å svare på spørsmål og eventuelt godkjenne problemstillinger Faglærer skal ikke undervise

Om eksamensoppgaven Selve presentasjonen skal ikke ta mer enn halve eksamenstiden Eksamen skal ha tilknytning til temaet/oppgaven som elevene har jobbet med i forberedelsestiden Utgangspunktet for samtalen er gitt eksamensoppgave og elevens prestasjon, samt eventuelt andre deler i fagrapporten som har relevans for temaet

De to konvoluttene de hadde fått lirket et ark ut og inn av, inneholdt oppgavene i Bokføring I og Kontorarbeide. Følgelig drev de elevene frem til å bli eksperter i postering av gårdkjøp og i å linjere opp en forhandlingsregning - «Dette er pensum, dere bør regne med som nesten sikkert at dere kan få dette til eksamen!» - men i sin opphissede tilstand glemte de å legge vekt på andre, selvsagte ting. Agnar Mykle, Lasso rundt fru Luna