Gjennomgående dokumentasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Læring på arbeidsplassen
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Registrert elektroinstallatør
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Fagarbeider i bibliotek
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Landsorganisasjonen i Norge
Elektrofagene-info fra EOSØR
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Status for Kunnskapsløftet
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Utdanningsvalg 10.klasse
Hvordan lykkes med yrkesfag
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Gunnar Visnes Leder i faglig råd Elektro
v/Avdelingssjef Turid Borud.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Jenter i elektrofag.
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgående dokumentasjon Forsøk på alle trinn fra høsten 2010 101209 GVi

Videregående utdanning Formål En plass å lære Studieforberedende kompetanse Fagbrev En plass å være Utfordring Kvalitet pr. kr. i Norsk utdanning Kunnskapsnasjonen Norge Effektivisere utdanningen Tiltak: Utdanningsreformen ”Kunnskapsløftet” 101209 GVi

Gjennomgående dokumentasjon, hvorfor ? Kunnskapsløftet: Myndighetenes tilbud: Færre kurstilbud Bredere og mer generell opplæring Sammenslåing av fag Forenkling av vurderingskriteriene Forenkling av dokumentasjon på kompetanse Bransjenes erfaring: Faglig svekkelse? Mindre fagprofesjon? Berørte bransjer mister forankring? Dårligere kvalitetssikring? Dokumentasjon av bestått utdanning tilfredsstiller ikke IK krav? 101209 GVi

Gjennomgående dokumentasjon, hvorfor ? ”Kunnskapsløftet” stiller krav om at alle skal gjennom alle kompetansemål Fagopplæringen er bred og generell Fag er slått sammen Skoler som ikke har tilstrekkelig utstyr og kompetanse Lærebedrifter som ikke har tilstrekkelig faglig bredde Forventet krav til kompetanse på fagbrevnivå blir ikke tilstrekkelig ivaretatt innen alle kompetansemål Hvilken kompetanse har den enkelte fagarbeider?” 101209 GVi

Gjennomgående dokumentasjon, hvorfor ? Bedriftenes IK systemer skal kunne dokumentere at den enkelte ansatte har kompetanse innen relativt smale virkeområder Kompetansekrav er forankret i lover og forskrifter Bransjen forventer at ulike offentlige krav til dokumentasjon følges opp av skolen ved at: Elever lærer å forholde seg til formelle kvalifikasjons- og HMS krav fra dag en i skolen Elever lærer å dokumentere eget arbeid og kompetanseutvikling 101209 GVi

Gjennomgående dokumentasjon, hvorfor ? Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr (el-tilsynsloven). 1929-05-24 § 12. Kongen kan gi forskrifter om krav til kvalifikasjoner for den som skal være faglig ansvarlig for eller selvstendig utføre arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr. Forskrifter: Justis-, samferdsel-, arbeids-, kommunal-, finansdepartementet Hvordan ivaretar skolen ulike forskrifters krav om dokumentert kompetanse ? 101209 GVi

Dokumentasjon: Nyutdannet fagarbeider har følgende dokumentasjon på kompetanse Hva nyutdannet fagarbeider utføre av selvstendig elarbeid? Det bør bli bedre samordning mellom DSB og Utdanningsmyndighetene. Vitnemål Vg2 elenergi Bestått meget godt Fagbrev ELEKTRIKER Bestått meget godt 101209 GVi

Antall kurstilbud pr. årstrinn Vg1 Vg2 Vg3 Elektro 1 5 19 Bygg 5+4 22 TIP 6 21 Helse 9 101209 GVi

Kompetanse? Hva kan en nyutdannet fagarbeider ? Er dokumentasjonen på kompetanse tilpasset arbeidstakers og arbeidsgivers behov ? Hvordan lærer elever /lærlinger å forholde seg til kompetanse- og dokumentasjonskrav 101209 GVi

Oppdragsbrev: Som en dokumentasjon av de læringsaktiviteter en elev/lærling har deltatt i (relatert til kompetansemålene i læreplanverket for Kunnskapsløftet), ut over den dokumentasjon av kompetanse som fremkommer gjennom vitnemål og fag- og svennebrev, skal det initieres en utprøving av en gjennomgående dokumentasjonsordning i fag- og yrkesopplæringen på videregående opplærings nivå. 101209 GVi

Oppdragsbrev: Mål for utprøvingen av en gjennomgående dokumentasjonsordning Utprøvingen skal bidra til vurderingen av fagarbeideres og arbeidsgiveres behov for en dokumentasjonsordning og av dokumentasjonens nytteverdi. Utprøvingen skal bidra til erfaringsinnhenting med ulike modeller for en gjennomgående dokumentasjonsordning og om man kan velge ulike modeller for ulike fag. Utprøvingen skal gi grunnlag til å ta stilling til om dokumentasjonsordningen skal innføres permanent og forskriftsfestes. 101209 GVi

Oppdragsbrev: Utdanningsdirektoratet skal lede arbeidet med utprøving av gjennomgående dokumentasjonsordningen etter mandatet som er fastsatt av Kunnskapsdepartementet. SRY, de faglige rådene og fylkeskommunene skal konsulteres i prosessen. 1. Utdanningsdirektoratet skal i samarbeid med de faglige rådene velge ut hvilke lærefag innenfor de deltagende programområdene som skal inngå i utprøvingen. 2. Utdanningsdirektoratet skal bistå de faglige rådene og fylkeskommunene i å utarbeide konkrete modeller for utprøvingen. Disse skal tilpasses innenfor det mandatet som er fastsatt av Kunnskapsdepartementet. 3. Utdanningsdirektoratet skal organisere og lede en arbeidsgruppe med deltakere fra utprøvingsfylkene og de aktuelle faglige råd. Arbeidsgruppen skal bidra til å løse praktiske spørsmål som må avklares forut for og i løpet av utprøvingsperioden og skal gi innspill til evaluering av utprøvingen. Utdanningsdirektoratet utformer et mandat for denne arbeidsgruppen. 4. Utprøvingen skal foregå skoleåret 2010-2011 i Vgl, Vg2 og Vg3 (læretid i bedrift). 101209 GVi

Oppdragsbrev: Utdanningsdirektoratet skal sørge for samordning av utprøvingen slik at en sikrer at flere modeller kan prøves ut. De faglige rådene gis i oppgave å utarbeide en elektronisk mal for dokumentasjonen. Utprøvingen skal evalueres av ekstern evaluator. NB: Bedrifter (instruktør) får besøk av evaluator Kjenner bedriftene godt nok til forsøket og - - 101209 GVi

* * * = alternativt kryssløp fra Vg1 TIP 101209 GVi

Praksis som fagarbeider Utdanningsmuligheter Master Universitet Bachelor (Fagtekniker) Høyskole Y-vei Fagskole 0,5 – 2 år Yrkesrettet ut over Vg Forkurs Tertiær utdanning 2015 Grunnutdanning 13år Praksis som fagarbeider Fagprøve Læretid 2år i bedrift Videregående skole Studiespesialiserende 3år Yrkesfag, 2 år Skolerett 3år 2010 Grunnskole 10 år Skoleplikt 10år 101209 GVi

kompetanse i forhold til bl.a. elsikkerhet og virkeområder ? Rådets anbefaling på fagstruktur Vg3: - fordypninger på fag opprettholdes Hvordan dokumentere kompetanse i forhold til bl.a. elsikkerhet og virkeområder ? * = Faglig råd anbefaler at vg2 automatisering og vg2 kulde også skal kunne ta inn elever fra vg1 TIP dersom krav til kompetanse er ivaretatt Vg3 * Kulde-/ -montør 2+2 Telekom.montør Elektriker -bygg -tekn.el -maritim Energimontør Energioperatør Heismontør Signalmontør Togelektriker Elektroreparatør El.motor- og transf.rep. 2+2 Flyteknikk Avionikk Tavlemontør * Automasjon -prosess -elektromekanisk Fj.styrte.undervannsop Data- elektroniker Romteknologi 101209 GVi

Virkeområder i registreringsforskriften Lavspenningsanlegg (10 virkeområder) Bygningsinstallasjoner Industriinstallasjoner Elektriske anlegg i sykehus – rom for medisinsk bruk Elektriske anlegg i løfteinnretninger (heiser) Automatiseringsanlegg Elektriske anlegg i eksplosjonsfarlige områder Elektriske anlegg knyttet til jernbane- og sporveisdrift Forsyningsanlegg Ledningsanlegg Maritime elektriske anlegg Høyspenningsanlegg (3 virkeområder) Høyspenningsanlegg i bygninger Høyspenning forsyningsanlegg Høyspenning ledningsanlegg 101209 GVi

Automatisering Elenergi Dataelektronikk 101209 GVi

Formelle krav til dokumentert kompetanse Forskrifter: Justis-, samferdsel-, arbeids-, kommunal-, finansdepartementet Hvordan ivaretar utdanningen slik kompetanse, om krav til dokumentert praksis? 101209 GVi

Gjennomgående dokumentasjon Alle elektrobedrifter skal ha et IK system som dokumenterer at den enkelte ansatte har kompetanse til arbeidsoppgaver som de utfører Fagutdanningen må gi opplæring i, og praktisere ulike forskrifters krav til dokumentasjon av kompetanse Skole og arbeidsliv må samarbeide om utvikling av et enkelt nasjonalt system for dokumentasjon av kompetanse, som kan brukes i både skole og bedrift og som kompetansedokumentasjon for den enkelte fagarbeider 101209 GVi

Forsøk gjennomgående dokumentasjon All praksis skal dokumenteres: Felles progamfag, prosjekt til fordypning, Vg3 skole, læretid Dokumentasjonskriterier Arbeidslivets behov ! 101209 GVi

Forslag dokumentasjonskriterier Vg3 elektriker Byggtekniske installasjoner Energi automasjon Industriinstallasjoner Maritime installasjoner Datatekniske installasjoner Ekom Sikkerhet/alarm 101209 GVi

Forslag dokumentasjonskriterier Vg3 elektriker Bygningsinstallasjoner Industriinstallasjoner Elektriske anlegg i sykehus – rom for medisinsk bruk Elektriske anlegg i løfteinnretninger (heiser) Automatiseringsanlegg Elektriske anlegg i eksplosjonsfarlige områder Elektriske anlegg knyttet til jernbane- og sporveisdrift Forsyningsanlegg Ledningsanlegg Maritime elektriske anlegg Ekom Sikkerhet/alarm Høyspenningsanlegg (3 virkeområder) Høyspenningsanlegg i bygninger Høyspenning forsyningsanlegg Høyspenning ledningsanlegg 101209 GVi

Fagbrev Elektriker Bestått meget godt Ekom-,/sikkerhet Industri Automatisering Maritime Bygning 101209 GVi

Forslag dokumentasjonskriterier Vg2 elenergi Styring og Automasjon Data/elektronikk FSE/HMS Eventuelt underpunkt ? 101209 GVi

Forslag dokumentasjonskriterier Vg1 elektro Elenergi Styring og Automasjon Data/elektronikk FSE/HMS Gjennomført opplæring i sikkerhet og førstehjelp i forhold til FSE. Dato for sluttført opplæring og eventuell henvisning til kursbevis. 101209 GVi

Forslag dokumentasjonskriterier Vg3 automatisering Bygningsinstallasjoner Industriinstallasjoner Elektriske anlegg i sykehus – rom for medisinsk bruk Elektriske anlegg i løfteinnretninger (heiser) Automatiseringsanlegg Elektriske anlegg i eksplosjonsfarlige områder Elektriske anlegg knyttet til jernbane- og sporveisdrift Forsyningsanlegg Ledningsanlegg Maritime elektriske anlegg Mekanisk Luft hydraulikk Prosessregulering 101209 GVi

Automatiker, Vg3 Områder Elenergi/industriinstallasjoner Automatiseringsanlegg Mekanisk arbeid System Infrastruktur/utstyr Eksplosjonsfarlige områder Styringssystemer Reguleringssystemer Pneumatikk Hydraulikk 101209 GVi

Vg2 Automasjon Områder Automatisering Elenergi Mekanisk HMS/FSE System Styring Regulering Pneumatikk Hydraulikk 101209 GVi

Elenergi/industriinstallasjoner Automatiseringsanlegg Mekanisk arbeid Fagbrev Automatiker Bestått meget godt 1 3 2 Elenergi/industriinstallasjoner Automatiseringsanlegg Mekanisk arbeid 1. Elenergi 101209 GVi

Forslag til synliggjøring av kompetanseprofil Fagbrev ELEKTRIKER Bestått meget godt Kompetanse bevis Vg2 Vitnemål eksamen Vg3 + + Bygning Industri Maritim Ekom-,/sikkerhet 101209 GVi

Dokumentasjonsverktøy Data valgfritt program Åpent grensesnitt Data skal kunne overføres mellom ulike program Eksempel exel-ark 101209 GVi

Forslag dokumentasjonskriterier Vg3 energimontør Luftanlegg Kabelanlegg Stasjonsanlegg Produksjonsanlegg Fiber Bedre samsvar medvirkeområder ? Fag i VG3 læreplan Overføring Drift vedlikehold 101209 GVi

Forslag dokumentasjonskriterier Vg3 telekommunikasjonsmontør Fag i Vg3 læreplan Elektroniske kommunikasjonsnett Alarm, signal, styring Ekom Alarm sikkerhet Elenergi 101209 GVi

Forslag dokumentasjonskriterier Vg2 dataelektronikk Data- og elektronikksystemer Elektronisk infrastruktur Elenergi FSE/HMS Fag i Vg2 læreplan Data- og elektronikksystemer Elektronisk infrastruktur 101209 GVi

Dokumentasjonsverktøy Data Åpent grensesnitt 101209 GVi

Fremdrift ? 101209 GVi

Takk for oppmerksomheten ! 101209 GVi