NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Dagskonferanse om partnerskapet i NAV-kontorene
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
NAV-kontor NAV Rogaland
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Arbeidsevnevurdering i NAV
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
ARBEIDSEVNEVURDERING
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Arbeid er førstevalget
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Vilkår om aktivitet og inngangsvilkår til økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven ved Anne Eilen Temte rådgiver Fylkesmannen i Østfold ≡ Fagdag
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Hva er viktig for Tyin-Filefjell Turløyper(TFT).  Hvis vi ser TFT`s rolle i sammenheng med VK`s ambisjon om å bli en av landets beste hytte- og friluftskommuner,
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Arbeidsrettede virkemidler
Behovs- og arbeidsevnevurdering
Rus - arbeid og aktivitet
Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottagere
Nettverksmøte den
NAV mulighetenes marked
NAV ANDØY.
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Utskrift av presentasjonen:

NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen

Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere BRUKERE Drammen kommune har til en hver tid i 2012 mellom 600 og 700 mottakere av sosialhjelp. Dette er forskjellige mennesker i ulike situasjoner, men her er noen tall; - cirka 370 i gjennomsnitt har mottatt sosialhjelp som hovedinntektskilde i 2012(resterende har mottatt supplerende hjelp) - 175 går på Kvalifiseringsprogrammet (164) eller Introduksjonsprogrammet (11) Kommunen har trolig en gruppe på 160 (+/-) som ikke er i tiltak eller i aktivitet. Av den siste gruppa er det noen brukere som har svært tung rusproblematikk eller ROP diagnoser, og hvor det er lite hensikt og veldig ressurskrevende å sette inn jobbretta tiltak. De resterende bør være mulig å få i tiltak rettet mot aktivitet og arbeid, men det er en sammensatt gruppe fra rus,psykiatri, monoriteter/manglende språk, motivasjon osv. NAV Drammen stiller vilkår til mottakere av økonomisk sosialhjelp om å være aktiv arbeidssøker.

Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere LOVVERKET Lov om sosial tjenester i NAV gir kommunene muligheter (§ 20. Bruk av vilkår ) «Det kan settes vilkår for tildeling av økonomisk stønad, herunder at mottaker skal utføre passende oppgaver for bostedskommunen…» «Bruken av slike vilkår må ha nær sammenheng med vedtaket, og ikke være uforholdsmessig byrdefullt…» Lovverket presiserer noen poeng som må vektlegges i hver enkelt sak; - man må finne passende oppgaver/ aktiviteter til deltakerne - man må utforme gode skriftlige vilkår i vedtakene - man må finne en god balanse mellom vedtak og vilkår - vilkår må ikke være lovstridig eller fremstå som maktmisbruk… Med basis i NAV`s øvrige tiltaksregelverk/ -erfaringer for å unngå friksjon om oppgaver; - slike oppgaver bør (må) diskuteres med kommunens tillitsvalgte - slik oppgaver/ tiltak bør (må) ikke fortrenge oppdrag til lokalt næringsliv…!

Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere EKSISTERNDE TILTAK NAV Drammen NAV (stat) Drammen har til enhver tid cirka 1200 tiltaksplasser i Drammensområdet, i form av AMO-kurs, lønnstilskudd, arbeidspraksis, og/ eller skjermede tiltak som Enter, Vinn Industri og Fretex. For å være deltaker i de statlige tiltakene må man oppfylle en del krav, som å møte opp, være aktiv deltaker og ikke være rusmisbruker. Mange mottakere av sosialhjelp har problemer med å oppfylle disse kravene. Lønn som fortjent - Kirkens Bymisjon Drammen – kr. 220 000,- pr. år Samarbeid mellom Kirkens Bymisjon, NAV Drammen og Senter for rusforebygging. Plukking av brukte sprøyter og søppel. Andre aktuelle oppgaver knyttet til aktivitetsplikt kan være: Enkle vaktmesteroppgaver, måking, strøing, reparering av lekeplasser osv Enkle «naturtjenester), rydding av badeplasser, stier, velområder osv.

§ 14a. Vurdering av behov for bistand § 14a. Vurdering av behov for bistand for å beholde eller skaffe seg arbeid og rett til aktivitetsplan (NAV loven) Alle som henvender seg til kontoret, og som ønsker eller trenger bistand for å komme i arbeid, har rett til å få vurdert sitt bistandsbehov. Brukere som har behov for en mer omfattende vurdering av sitt bistandsbehov, har rett til å få en arbeidsevnevurdering. Brukeren skal få en skriftlig vurdering av a) sine muligheter for å komme i arbeid b) hva slags arbeid som skal være målet c) behovet for bistand for å komme i arbeid d) om, og eventuelt hvor mye, arbeidsevnen er nedsatt e) hvilken type bistand som kan være aktuell for brukeren Vedtak etter første ledd kan påklages til nærmeste overordnede organ eller til det organ som Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer.

§ 14a. Vurdering av behov for bistand Brukere som har fått fastslått at de har et bistandsbehov, har rett til å delta i utarbeidelsen av en konkret plan for hvordan de skal komme i arbeid (aktivitetsplan). Det skal likevel ikke utarbeides aktivitetsplaner for personer som har rett til kvalifiseringsprogram etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. Begreper som obligatorisk aktivitetsplikt og krav om å ta i mot bistand for å bli økonomisk selvhjulpen, må forstås i lys av brukers rettigheter ifht brukermedvirkning. Bruker har etter NAV –lovens § 14 A « til å delta i utarbeidelsens av en konkret plan for hvordan de skal komme i arbeid».

Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere Vilkår om å utføre passende arbeidsoppgaver i bostedskommunen er omtalt som følger i Rundskriv Hovednr. 35 - Lov om sosiale tjenester i NAV, 4.20.2.7 Nærmere om vilkår om å utføre arbeidsoppgaver i bostedskommunen. Her heter det bl.a. : Vilkår om arbeidsplikt skal ses i sammenheng med målet om å gjøre tjenestemottaker selvhjulpen. Vilkår om arbeidsplikt er særlig aktuelt å sette for en tjenestemottaker som ikke har andre rettigheter eller tilbud fra NAV-kontoret, og som kan ha nytte av å få arbeidserfaring. Det er viktig å være klar over at brudd på vilkår, ikke vil kunne resultere i stans av utbetalinger av sosialhjelp. Jfr. Rundskriv Hovednr. 35 - Lov om sosiale tjenester i NAV, 4.20.2.8 Konsekvensen av at et vilkår brytes. «Selv om et vilkår brytes uten rimelig grunn og konsekvensen iverksettes, skal tjenestemottaker være sikret det helt nødvendigste til livsopphold.»

Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere Forslag:  Drammen kommune og NAV Drammen setter ned en gruppe som kan jobbe fram mulige arbeidsoppgaver som tilfredsstiller kravene i Lost i NAV - § 20. Drammen kommune setter mål om at en gitt andel av brukere, som mottar sosialhjelp og som ikke har et varig avklart forhold til at man ikke skal delta i arbeidslivet, (varig ufør eller pensjonist,) innen en gitt periode skal ha et aktivt vedtak i tråd med NAV lovens § 14 A eller Lov om sosial tjenester i NAV §§ 28 eller 29.