Velkommen til opplæring- en ny start!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Forelesning i SO Ann Christin Nilsen
Nasjonale føringer og suksesskriterier for gode koordinerende enheter for habilitering og rehabilitering Konferanser høsten 2010 avdelingsdirektør Bente.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –
Individuell plan.
Nett-basert-individuell plan SamPro
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Ettervern og samarbeid
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Bodil Nysveen.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
Etikk og brukermedvirkning
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hverdagslivets utfordringer Ungdom – voksen - pårørende
Flink med Folk, 25.november 2008 Ingolf S.Markussen Dialog som Tilnærmings- og arbeidsform.
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Velkomen til kurskveldar for støtte- og fritidskontaktar !
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Individuell plan DPS behandlingsplan NAV ARBEID attføringsplan KOMMUNAL RUS/PSYKIATRI behandlingsplan LEGE OVERORDNET INDIVIDUELL PLAN.
Individuell plan og koordinerende enhet Innspill til KOSTRA arbeidsgruppen Seniorrådgiver May Cecilie Lossius.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Fokus på koordinerende enhet
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Individuell plan og koordinator Hamar kommune
Grunnleggende om veiledning
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune
Velkommen til grunnopplæring for koordinatorer
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Danning og voksenrollen i barnehagen
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

OPPLÆRING FOR BRUKERE/PÅRØRENDE OG TJENESTEYTERE AV INDIVIDUELL PLAN Hamar Kommune november 2010

Velkommen til opplæring- en ny start! Hovedmål for opplæringen: Lære om samarbeid/koordinering som god og effektiv ressursbruk. Lære om IP som verktøy for samarbeid. Opplæringen har ulike former: Grunnleggende innføring i IP arbeid og pers.koordinator-rolle Rådgivning/ Veiledningsgrupper/informasjon ved behov Læremidler: Forskrifter, Lokal veileder, nettsider, Verdigrunnlag, Plan for helhetlige og koordinerte tjenester,info-materiell, bøker                       

Delmål for opplæringen Kunnskapsmål: Få kunnskap om IP som prosess og verktøy, få kunnskap om roller i IP-arbeidet,lære om IP`s IKT-verktøy,regelverk Ferdighetsmål :Økt ferdighet i IP-samarbeid som verktøy Holdningsmål:Økt bevissthet om brukermedvirkning som metode , Økt bevissthet om folkehelseperspektivet med fokus på muligheter/mestring

HVEM ER VI? Personlig koordinatorer og tjenesteytere fra ulike enheter og nivåer i Hamar kommune Samarbeidspartnere Opplæringsansvarlige og Koordinerende enhet

Hva er IP? IP - HVA ER DET? Brukers egen plan- med brukers ønsker og mål som grunnlag. Bruker er enkeltperson/familie. IP er en overordnet koordineringsprosess og et koordineringsverktøy – en hjelp til å skape et likeverdig samarbeide mellom tjenesteyter og bruker. IP-plan er en overordnet plan. vs. fag/tiltak/pleie/behandlingsplaner Brukers rett: Sosialtjenesteloven,Pasientrettighetsloven. Tjenestyters plikt: Spesialisthelsetj.lov,Kommunehelsetj.lov, Psyk.helsevernlov,Arbeid og velferdslovgivningen,Barnevernslov, IP er en rettighet for mennesker med behov for langvarig og koordinerte tjenester. Gir ikke automatisk rett til tjenester, bruker må søke vanlig.

Forventninger? Hva er IP? Hva er personlig koordinators rolle? Hvem er bruker

Historie og forankring                                                Historie og forankring Historie med bakgrunn for Plan for helhetlige og koordinerte tjenester. Felles ansvar i Hamar Kommune Forskrift (Helsedirektoratet) Verdigrunnlag og forankring (VERDIGRUNNLAG) Rehabilitering, folkehelse- perspektiv, familieperspektiv

Koordinerende enhet Målgruppen (brukere/pårørende, tjenesteytere i Hamar kommune, tjenesteytere og samarbeidspartnere utenfor Hamar kommune) Oppgaver OPPGAVER KOORDINERENDE ENHET Lokal veileder LOKAL VEILEDER Plan for helhetlige og koordinerte tjenester LES MER

Brukermedvirkning en forutsetning i IP v/ Gro Beston Brukerperspektivet Relasjon bruker /koordinator Verktøykassa for brukermedvirkning (brukers kompetanse, ansvar,kommunikasjon,empowerment) Hindre og muligheter? (fag vs.brukererfaring)

PAUSE OM JEG VIL LYKKES MED Å FØRE ET MENNESKE MOT ET BESTEMT MÅL, MÅ JEG FØRST FINNE DET DER DET ER, OG BEGYNNE AKKURAT DER. EN SOM IKKE KAN DET, LURER SEG SELV NÅR HAN TROR HAN KAN HJELPE ANDRE. ---000--- FOR Å HJELPE NOEN, MÅ JEG IMIDLERTID FORSTÅ MER ENN HVA HAN GJØR. MEN FØRST OG FREMST FORSTÅ DET HAN FORSTÅR. OM JEG IKKE KAN DET SÅ HJELPER DET IKKE AT JEG KAN OG VET MER. VIL JEG ALLIKEVEL VISE HVOR MYE JEG KAN, SÅ ER DET FORDI JEG ER FORFENGELIG OG HOVMODIG. OG EGENTLIG VIL BLI BEUNDRET AV DEN ANDRE I STEDET FOR Å HJELPE HAN. ALL EKTE HJELPSOMHET BEGYNNER MED YDMYKHET FOR DEN JEG VIL HJELPE. OG DERMED MÅ JEG FORSTÅ AT DET Å HJELPE IKKE ER Å VILLE HERSKE, MEN Å VILLE TJENE. KAN JEG IKKE DETTE, KAN JEG HELLER IKKE HJELPE NOEN. (SØREN KIRKERGAARD)

Begreper vi bruker. Tidligere begreper: Ansvarsgruppe,ansvarsgruppeleder Nye begreper: Brukermedvirkning Personlig koordinator Tverrfaglig koordineringsgruppe Helhetlige og koordinerte tjenester Sentrale begreper - Hamar kommune                                                             

Planprosess for IP Planprosess(HENV.SKJEMA) IP er prosess ikke bare et dokument. 1:kontaktetablering bruker-tjenesteyter (ulike samarbeidspartnere) 2:kartlegging/avklaring av hoved og delmål, 3:tiltak/vegen til målet 4:evaluering av IP Plandokument: Oppbevaring:Gerica,HS-pro,BV- pro,papirversjon,minnepenn i låsbart arkiv. ULIKE MALER FOR IP

TAUSHETSPLIKT og SAMTYKKE Hva er taushetsplikt? (jfr. Forvaltningsloven § 13 a,b,c) og Helsepersonellovgivningen og Barnevernsloven Taushetserklæring Samtykke (skriftlig/muntlig) Samtykke henvendelse Samtykkeskjema prosess Dialog mellom bruker og tjenesteyter. Hva skal deles, hvem skal vite hva, og når?                    

Tillit bruker/tjenesteyter 3 KJØREREGLER: 1.Anonymisering 2. Samtykke 3. Navngitt diskusjon m/begrunnelse Brudd på taushetsplikt (etikk og moral, er du i tvil – bruk strengeste vei,gjennomsiktighet i små samfunn, Skal alle vite alt også i tjenesteapparatet?                

Personlig koordinators rolle Personlig koordinator og bruker. Pers.koor. Lokal veileder Utfordringer for personlig koordinator Lokal veileder Møteledelse                                        

Veiledning og informasjon Veiledning hos koordinerende enhet -veiledningsgruppe, og deltakelse på info-møter ute i den enkelte virksomhet. Info-tavle individuell plan Servicekontoret - generell info. Informasjon for brukere

Evaluering av opplæring Tilbakemelding Evaluering av opplæring                         

Spørsmål? – en kilde til utvikling.                          

Selv om ingen kan gå tilbake og få en helt ny start, Kloke ord på tampen….. Selv om ingen kan gå tilbake og få en helt ny start, kan enhver starte nå og få en helt ny slutt. (Carl Bard)