Presentasjon av prosjektets anbefalinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når sykehus blir butikk – 1
Advertisements

1 Prosjekt ”Sammen for rehabilitering på Helgeland, Del 2” Helgeland Rehabilitering, et billigere alternativ.
Videreutvikling og ny organisering
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
HVA KAN ET HELSEHUS I DRAMMEN VÆRE OG HVORDAN REALISERE DET?
Bakgrunn for stillingen
Reduserer kommunale akutte døgnenheter (KAD) antall innleggelsen av eldre pasienter ved somatiske sykehus? Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
Den ideelle kommunesammenslåing
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
KØH Døgnopphold Østre Agder
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Kommuneoverlege Madli Indseth
Orientering om utfordringer i legevaktsamarbeidet Situasjonen rundt legevaktsituasjonen har endret seg siden evalueringen fra 6K og Agenda K ble gjort.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Erfaringer med etablering av kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Samarbeidsutvalgets møte 9. juni 2011 Helse og omsorgsleder Håkon Kolstrøm 9. juni 2011.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Kommunale sykehusplasser?
Samhandlingsreformen og prosjekt ”Interkommunal legevaktsentral Kongsvinger” Interkommunal legevakt, DPS Akuttmottak, Prehospitale tjenester)
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Fredrik Rønning Iversen Prosjektleder
Kommunalt akutt døgnopphold Prosjekt – fase 3
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Lege Reidun Brunvatne Tlf E-post:
Prehospitalt Har anestesisykepleieren sin plass her?
Informasjonsmøte «Ny Horten vgs» 5.Juni Rammene for dagen – Velkommen v/rektor – Direktør utdanning Øyvind Sørensen
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Sykehuset Innlandet HF Arbeidet med fremtidig sykehusstruktur i Innlandet  Regionrådet for Hamarregionen Prosjektdirektør Roger Jenssen 21. oktober 2014.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Allmennlegeforeningen ØH-DØGNOPPHOLD i Karmøy kommune.
Presentasjon til møte med arbeidsgruppa for pasientar med langvarige, kroniske lidingar 17. april 2012.
Follo – et spennende utgangspunkt Befolkning Enebakk Frogn Nesodden Oppegård Ski Vestby Ås
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Legevakt, KAD. Oppdatert mai -16 Henning Fosse, helsesjef.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Status nye tjenester Psykisk helse og rus
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Medlemsmøtet 12. september 2014
Eldrerådet Vidar Roseth
Finanskomite revisjonstjenester
Kommunale døgnplasser – øyeblikkelig hjelp
Styremøte 20. juni 2018.
Tjenesteyting i en brytningstid
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av prosjektets anbefalinger Prosjekt «Helsehus for ØRU-kommunene - Øyeblikkelig hjelp døgnopphold samlokalisert med felles legevakt» Presentasjon av prosjektets anbefalinger

Politisk forankring og vedtak (1/2) ØRU-styret oversendte saken til behandling i kommunene og alle kommunene har før sommeren 2013 sluttet seg til følgende: 1... kommune slutter seg til at arbeidet med å etablere en felles legevakt med øyeblikkelighjelp- og observasjonssenger (LMS) videreføres på de premisser som er beskrevet i saken. 2. ..kommune slutter seg til at tiltaket søkes realisert innenfor rammen av et Helsehus, hvor det også kan bli etablert andre helsetjenester. 3. En samlokalisering med ny brannstasjon må vurderes ut fra de fordeler en slik samlokalisering vil kunne gi. 4. Sak om vedtekter for det interkommunale samarbeidet og konkurransegrunnlag for et Helsehus legges fram for behandling i kommunestyrene før sommeren 2013. 5. Helsehuset skal være operativt til 1/1 2016 og må ha kontinuerlig fremdrift. Lokalisering må finne sin løsning i løpet av 2013.

Politisk forankring og vedtak (2/2) Tilleggspunkt Eidsvoll: Legevakt/helse-omsorgssenter ved Vilberg helsetun utredes som et alternativ Tilleggspunkt Nannestad: Kommunestyret forutsetter at pkt. 2 (helsehus), pkt. 3 (samlokalisering med ny brannstasjon) og pkt. 5 (lokalisering), kommer tilbake til politisk behandling når tematikken er ferdig utredet

Prosjektets formål Utarbeide en rapport som skal sikre at kommunene etablerer lovpålagte tjenester i tråd med Samhandlingsreformen Tjenestene skal søkes realisert i et lokalmedisinsk senter, i et felles Helsehus for Øvre Romerike innen 1. januar 2016 Helsehuset skal lokaliseres sentralt i regionen med legevakt, øyeblikkelig-hjelp døgnplasser (KAD), observasjonssenger, ambulanse, røntgen- og laboratorietilbud

Delmål for prosjektet, fase 1 Anbefale innhold og organisering for øyeblikkelig hjelp-tilbud etter ny lov og veileder Kvalitetssikre tall i forhold til bemanning, kvm og antall senger ut fra tidligere utredninger Vurdere samarbeidsform og samlokalisering av tilleggsfunksjoner som røntgen og lab Avklare samlokalisering med prehospitale tjenester (ambulanse) Avklare mulig samlokalisering med lokalt privat sykehus (LHL) Avklare mulig samlokalisering med ny brannstasjon

Organisering Overordnet styringsgruppe: rådmennene i alle seks ØRU-kommunene Styringsgruppe (AHUS, brukerrep., HS-nettverket, tillitsvalgt - kvalitetssikret mandatet) Prosjektgruppe med egne arbeidsgrupper for legene (ambulanse, fastleger, AHUS), for de tre eksisterende legevaktene og for Eidsvoll kommune Prosjektansvarlig: Mette Gro Iversen, kommunaldirektør for helse og sosial, Ullensaker Prosjektledelse: Rune Holbæk, Agenda Kaupang Oppstart medio august 2013

Det kommunale ø-hjelpstilbudet (KAD) 1) Organiseringen av tilbudet 2) Effekter av KAD på innleggelser i sykehus Knapt 50% kommunene har KAD ved utgangen av 2013 206 kommuner har fått tilskudd per 2013 (242 kommuner har søkt) Fram til 31.08.2013 er det rapportert at 4214 pasienter har brukt tilbudet, tilsvarende ca. 11 000 liggedøgn Stor andel interkommunale samarbeid Pasientstrømmer og pasientsammensetning KAD behandler særlig pasienter over 80 år, 2 av 3 pasienter er over 67 år De fleste henvist av legevaktslege og fastlege (ca 90%) Korte opphold dominerer som forutsatt (75% med inntil 3 liggedager) Luftveier og allmenn uspesifiserte diagnoser har størst omfang Om lag 13% utskrives til spesialisthelsetjenesten Vi observerer en viss reduksjon (3-10%) i sykehusinnleggelser for denne aldersgruppen i kommuner med KAD Kilde: Terje P. Hagen og Helsedirektoratet 2013, Nasjonal helsekonferanse om samhandlingsreformen 9. januar 2014

Det kommunale ø-hjelpstilbudet (KAD) Interkommunalt samarbeid (%) Kilde: Terje P. Hagen, UiO, Nasjonal helsekonferanse om samhandlingsreformen 9. januar 2014

Det kommunale ø-hjelpstilbudet (KAD) Henvisende instans Kilde: Helsedirektoratet 2013, Terje P. Hagen, UiO, Nasjonal helsekonferanse om samhandlingsreformen 9. januar 2014

Det kommunale ø-hjelpstilbudet (KAD) Hvor kommer pasientene fra (%)? Kilde: Helsedirektoratet 2013, Terje P. Hagen, UiO, Nasjonal helsekonferanse om samhandlingsreformen 9. januar 2014

Avklaring av pasientgruppen for KAD Pasienten er ikke frisk nok til å behandles hjemme Pasienten kan behandles med allmennmedisinske metoder og hjelpemidler Pasienten forventes å kunne utskrives i løpet av tre dager Pasientens tilstand tilsier liten risiko for akutt livstruende forverring

Økonomiske rammer for KAD, kommunale akutt døgnplasser Kilde: Kommunenes plikt til øyeblikkelig hjelp døgnopphold, Veiledningsmateriell, revidert 01/2013

Kostnader per innbygger for dagens legevakt Estimerte kostnader for dagens legevaktsordning, viser at Jessheim interkommunale legevakt drives mest driftsøkonomisk per innbygger i regionen Stordriftsfordelen av legevakt samlokalisert med KAD-tilbudet, kan realiseres inn i et felles helsehus Fra 2016 – blir kommunene pålagt nye oppgaver- det innebærer at de som får større kostander med ny legevakt, uansett ville fått høyere kostnader.

Alternative samarbeidsnivåer i Helsehuset Alternativene viser nivåer for samarbeid som både favner et lovpålagt minimumstilbud og andre pasientvennlige og driftsøkonomiske muligheter. En samlokalisering med et godt billeddiagnostikk- og laboratorietilbud vil være førende for hvilke pasienter man kan behandle på Helsehuset og avgjørende for hvor mange sykehusinnleggelser man kan klare å redusere (se kap. 8.1)

Samarbeid om forsterkede korttidsplasser (nivå 2b) Kommunene vil få en ytterligere gevinst ved å etablere 9 + 6 forsterkede korttidsplasser sammen med 8 KAD plasser. 4 KAD plasser brukes som observasjonsplasser i tilknytning til legevakt Dette gir et kvalitetsmessig godt tilbud for befolkningen på Øvre Romerike Størrelsen på avdelingen vil medføre en gunstig pris pr. plass Ullensaker vurderer å flytte 6 korttidsplasser til Helsehuset. Dette gir 9 forsterkede korttidsplasser tilgjengelig for de andre kommunene

Prosjektets anbefalinger (1/2) Det etableres et Helsehus for alle 6 ØRU kommunene med legevakt og 12 øyeblikkelig hjelp plasser (KAD)* og et utvidet samarbeid om daglegevakt og forsterkede korttidsplasser for alle seks kommunene. Driften av Helsehuset organiseres som et administrativt vertskommunesamarbeid etter kommuneloven § 28-1 b, med Ullensaker som vertskommune. Det skal utarbeides egen vertskommuneavtale som behandles i det enkelte kommunestyre. Helsehuset lokaliseres i Ullensaker med lett tilgjengelighet til E6. Helsehuset samlokaliseres med Ullensaker ambulansestasjon. Helsehuset lar seg samlokalisere med LHL-sykehuset og vil kunne hente ut verdifulle synergier i forhold til lett tilgjengelighet for privat røntgen og laboratorietjenester med mer. Det må imidlertid avklares om det er andre aktuelle aktører som kan levere tilsvarende tjenester jf. lov om offentlig anskaffelser. Anbefalingene gir et brukervennlig, faglig robust, fleksibelt og fremtidsrettet tilbud til befolkningen på Øvre Romerike. Løsningene er kostnadseffektive og møter kravene i samhandlingsreformen. Forutsetningen for anbefalingene er at alle 6 ØRU kommunene samarbeider om et felles Helsehus, ellers vil de økonomiske beregningene og konsekvensene som framkommer i rapporten måtte vurderes på nytt.

Prosjektets anbefalinger (2/2) Helsehuset etableres med en kapasitet for framtidige vekstbehov med mulighet for samlokalisering av flere kommunale tjenester. Ut i fra dagens behov beregnes arealet til ca. 4000 kvm inkludert ambulansestasjon. Det etableres en felles praksis for god pasientflyt i samarbeid med Ahus. Vertskommunen inngår en langsiktig leiekontrakt (10 – 20 år) for lokaler til formålet. Kostnadene for drift og leie av lokaler, slik det fremkommer i denne rapporten, fordeles på den enkelte kommune pr. innbygger. Dersom det ikke er mulig å etablere tilbud om øyeblikkelig hjelp innen lovens krav, 1.januar 2016, skal det etableres et midlertidig tilbud, slik det fremkommer i prosjektrapporten. Avtale om dette skal behandles i de enkelte kommunestyrene.

Egen legevakt med KAD-senger for Eidsvoll I vedlagt rapport blir det gjort en egen vurdering av Eidsvoll kommunes tilleggsvedtak, hvor legevakt/helse-omsorgssenter ved Vilberg helsetun utredes som et alternativ Det som er hovedkonklusjon i rapporten er at valg av felles løsning for ØRU vil gi tilgang til flere tjenester

Mulig samlokalisering med ny brannstasjon I prosjektarbeidet har de helsefaglige vurderingene vært førende for de anbefalinger som blir gitt i rapporten. Det innebærer at det har vært vanskelig å se noen klare synergier ved en samlokalisering mellom Helsehus og brannstasjon for Øvre Romerike Det foregår imidlertid en egen utredning i regi av ØRB som utreder ny lokalisering. Kommunene har fortsatt mulighet til å ta stilling til en mulig samlokalisering når denne utredningen er klar, forutsatt at også ambulansetjenesten ønsker en slik samlokalisering

Plan B for etablering av et midlertidig, men faglig forsvarlig KAD-tilbud Samhandlingsreformen stiller krav til kommunene om opprettelse av øyeblikkelighjelp døgntilbud i kommunene fra 01.01.2016 Prosjektet anbefaler at plan B for de ulike kommunene er følgende: Nes kommune forlenger KAD-tilbudet med Kongsvinger sykehus Ullensaker, Nannestad, Hurdal, Gjerdrum og Eidsvoll etablerer 7 KAD-plasser i ledige rom på avdeling Toppen på Gjesstad Bo- og aktivitetssenter i Ullensaker kommune, samlokalisert med dagens seks forsterkede korttidsplasser som Ullensaker allerede drifter pr. i dag med god legetilgjengelighet på dagtid Alternativt kan Eidsvoll kommune ivareta tilbud om KAD senger i tilknytning til egen legevakt. Prosjektet anbefaler at konsekvensen av å etablere et midlertidig tilbud på Gjestad Bo- og aktivitetssenter, i påvente av etableringen av en felles legevakt med KAD senger, utredes i løpet av 2014. En slik midlertidig plan for KAD-tilbudet forutsetter at AHUS godkjenner dette og at man kan konkretisere ansvarsforholdet i en midlertidig delavtale 4 som regulerer ansvarsforholdet mellom kommunene og sykehuset.

Kostnadsfordeling per kommune ved valg av ulike nivå Oversikt over kostnadene ved de ulike alternativene for hver enkelt kommune, eksklusiv investering i medisinsk teknisk utstyr, inkludert en estimert husleie på kr. 3000/m2 Fordelingen innenfor hvert enkelt nivå, forutsetter at alle kommunene deltar og at kostnadene fordeles per innbygger

Oppsummering Prosjektet anbefaler at det etableres et Helsehus med døgnkontinuerlig legevakt og KAD for alle 6 kommuner, med samlokalisert billeddiagnostikk- og laboratorietilbud, ambulansestasjon og kommunale forsterkede korttidsplasser, totalt arealbehov på ca. 4000 m2 Anbefalingene gir et brukervennlig, faglig robust, fleksibelt og fremtidsrettet tilbud til befolkningen på Øvre Romerike Løsningene er kostnadseffektive og møter kravene i Samhandlingsreformen, hvor kommunene skal tilby KAD- senger fra 1. januar 2016 Forutsetningen for anbefalingene er at alle 6 ØRU kommunene samarbeider om et felles Helsehus, ellers vil de økonomiske beregningene og konsekvensene som framkommer i rapporten måtte vurderes på nytt.

Egen legevakt for Eidsvoll 1: En egen legevakt for Eidsvoll på Vilberg Helsetun vil kunne videreføres etter 1.1.16 og være et fullverdig tilbud med legevakttjenester og KAD-senger i h.h.t lovkravet. Tilbudet ved Vilberg Helsetun kan etableres innen 1.1.16, forutsatt en utvidelse av lokalene.

Egen legevakt for Eidsvoll 2: Både fordeler og ulemper Synergier for eksisterende helsetilbud versus flere tjenester i felles Helsehus. Beregningene viser at egen legevakt versus felles Helsehus ikke utgjør noen stor økonomisk forskjell Faglige råd fra helsepersonell – felles Helsehus

Bruk av Stensby: Stensbyalternativet er ikke utredet, vil kreve en omfattende utredning med ekstern konsulent. Frist tilbakemelding AHUS er 1.april Kommunen er underlagt betinget kontroll, noe som betyr at lån skal godkjennes av fylkesmannen. Videre skal renter/avdrag knyttet til låneopptak og driftskonsekvensene innarbeides i en realistisk økonomiplan.