MODUM KOMMUNE HELSE- OG SOSIALETATEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Tanker om brukermedvirkning
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilpassede helsetjenester
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
«Sygepleie forbliver ligesom keiserens nye klæder usynlige
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Barn som pårørende.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Legemiddelhåndtering
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Prosjektleder Inger Svendsrud
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte

Kvalitet, risiko og avvik
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

MODUM KOMMUNE HELSE- OG SOSIALETATEN KVALITETSHÅNDBOK MODUM KOMMUNE HELSE- OG SOSIALETATEN

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok Innholdsfortegnelse Kvalitetsfilosofi Kvalitetskrav i Modum kommune. Kvalitetsarbeid Verktøy i praksis (PDSA) Kommunikasjons- informasjonsflyt Lovverk som regulerer tjenesten Saksbehandling i etaten Medvirkning Internkontroll Kriterier for tjenester i helsetjenesten Samarbeids- og samhandlingsrutiner (internt/eksternt) IT, fagsystemene (PDA). Klage på tjenestekvalitet Kvalitetsindikatorer Internrevisjon Eksterne tilsynsmyndigheter Omdømmebygging Interne brosjyrer hjemmesiden Kvalitetsutvalg Kvalitetsprosedyrer Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok Kvalitetsfilosofi Filosofien i Modum kommune, helse- og sosialetaten baserer seg på kontinuerlige forbedringer, og for å oppnå dette på en god måte ser vi disse faktorene som viktig: Prosessorientering. Brukerorientering. Forankring i ledelsen. Involvering av alle medarbeidere. Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok Kvalitetsfilosofi Målet for helse- og sosialtjenesten uttrykker den kvalitetsfilosofien man skal ha hovedfokus på i det kvalitetsforbedrende arbeidet: ”Helse- og sosialetatens hovedmål er å sikre innbyggere tilgang på helse- og sosialtjenester. Den enkelte skal føle trygghet for at grunnleggende helse- og omsorgstjenester er tilgjengelig når det er behov for det.” Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok Kvalitetsfilosofi Videre utdypes det at et godt helse- og sosialtilbud kjennetegnes ved: Nødvendige helsetjenester for alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen. Tilstrekkelig informasjon – opplysing, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. At den service som gis sikrer brukere et forsvarlig og kvalitativt godt tilbud av tjenester. At tjenestetilbudet endres i takt med endringer av behov i befolkningen og tilpasses de tilbud som andre forvaltningsnivåer har ansvar for. Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok Kvalitetsfilosofi Indikatorer helse- og sosialetaten skal vektlegge for å beskrive kvalitetsegenskapene er: Tilgjengelighet. Hensiktsmessighet. Kontinuitet. Effektivitet. Nytteverdi. Brukermedvirkning (tilfredshet). Likhet og rettferdighet. Dette er indikatorer som må synliggjøres i det kvalitetsforbedrende arbeidet, og kunne måles og evalueres. Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok Kvalitetsfilosofi Kvalitetsforbedrende arbeid i etaten krever aktiv medvirkning av personene som forholdende selv angår, man skal oppleve at forandringene som kommer er nødvendige. Samtidig skal ledelsen på de ulike arbeidsplassen engasjeres og involveres, og at de tar nødvendig initiativ utover i sin personalgruppe. Hvert arbeidssted skal ha utviklet kriterier for hva som utrykker god kvalitet ved den indikatoren som skal vurderes. Dette skal da være relevante, brukbare kriterier på god faglig praksis. Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

AVVIKSBEHANDLING/KLAGEBEHANDLING Prosedyren skal brukes ved behandling av: Avviksrapporter. Mottak av klager fra brukere, som ikke skal behandles i hht. Lov, forskrifter, kommunale retningslinjer ol. Mottak av klager fra samarbeidspartnere og andre. Mottak av forbedringsforslag. Andre tilfeller hvor avvik synes å foreligge. Avviksmeldingen skal sendes når det foreligger avvik fra prosedyre, retningslinjer og fastsatte mål, samt ved avvik fra frister som er fastsatt av overordnet myndighet. Den som mottar en klage eller et forbedringsforslag, eller som selv gjør observasjon som kan tyde på at avvik foreligger, skal registrere dette. Ansvar for prosedyren: Medarbeidere i helse- og sosialetaten er ansvarlig for å rapportere avvik til sin nærmeste leder. Dette gjelder også for avvik som oppstår utenfor eget ansvarsområde. Når det gjelder meldinger om avvik fra kvalitetshåndbok, fellesprosedyrer og tverretatlige prosedyrer, som skal behandles utenfor egen etat, er det etatssjefens ansvar å underskrive på avviksmeldingen, før den sendes rett instans for behandling. Klager fra tjenestemottakere på utførsel av tjenesten skal alltid behandles på stedet. Og skal føres i eget skjema når bruker ønsker dette. En klage kan også registreres anonymt, eller på vegne av andre. Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok KVALITETSUTVALGET Medlemmene i utvalget: Representant fra brukerorganisasjoner. Representant fra hovedutvalget i helse- og sosialetaten. Helse- og sosialsjef. Sekretær. Representant for tillitsvalgte. Utvalget er dermed 3-partssammensatt med forankring i brukerorganisasjonene. Gjennomføring: Det er fastsatt minimum et møte per halvår, hvor man tar opp disse sakene: Forslag til endringer av prosedyrer,, vedta disse, eller komme med forslag til justeringer. Gjennomgang av avviksregistreringen som er foretatt i den enkelte avdelingene. Komme med vedtak til tiltak, for å lukke avvikene. Avgjøre hvilken informasjon utvalget skal komme med til de enkelte avdelingene. Gjennomgå og evaluere systemet. Fortløpende møter når det foreligger alvorlige avvik, som kommer inn under meldeplikt til fylkeslegen jmf. § 38 i helsepersonelloven. Ansvarsområder: Stimulere til forebyggende og kvalitetsfremmende arbeid i helse- og sosialetaten. Være et bindeledd mellom helse- og sosialetatens ledelse, de enkelte avdelinger, de enkelte ansatte, og det kvalitetsutviklingsarbeid som foregår på disse nivåene. Bidra til at det utvikles en kultur blant de ansatte som gjør at avvikshendelser brukes aktivt for å forebygge kvalitetssvikt. Gi råd og veiledning til de enkelte avdelinger og grupper av helsepersonell Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok SKJEMA FOR MELDING TIL KVALITETSUTVALGET Hvem melder (egen observasjon, pårørende, kollegaer eller lignende): Meldingen gjelder (skade, uhell, ulykke, klager, systemfeil eller lignende): Mer utdypende beskrivelse av hendelsen: (Ved uhell, ulykker ol. Oppgi hvor alvorlig det var. Lag alltid forslag til endringer i event. prosedyre.) Ved alvorlig tilfelle/straksmelding til: Modum, den______________________ Signatur:________________________________ Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok Avviksmeldinger Avvik som oppstår på den enkelte arbeidsplass skal registreres i brukerens journal. Den enkelte arbeidsplass benytter et tilpasset Avviksskjema. Selve avviksskjema lages Elektronisk, slik at dataene kan systematiseres , kategoriseres og analyseres på det enkelte arbeidssted. Klager: Den som mottar en klage eller et forbedringsforslag, eller som selv gjør observasjon som kan tyde på at avvik foreligger, skal registrere dette. Klager fra tjenestemottakere på utførsel av tjenesten skal alltid behandles på stedet. Og skal føres i eget skjema når bruker ønsker dette. En klage kan også registreres anonymt, eller på vegne av andre. Det som skal registreres som avvik: Brukeren får ikke tjenester som samsvarer med det vedtak som er fattet. Bruker får ikke tjenester som samsvarer med kvalitetsforskriften. Indikatorer for helse- og sosialtjenestens kvalitet blir ikke oppfylt. Øvrig lovverk som regulerer helse- og sosialtjenesten blir brutt. Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Praktiske prosedyrer (finnes ikke i PPS) JOURNALFØRING OG DOKUMENTASJON AV SYKEPLEIE KONTAKT MED LEGEVAKT Nødvendig informasjon om pasientkontaktforløp Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

JOURNALFØRING OG DOKUMENTASJON AV SYKEPLEIE Alt autorisert helsepersonell har dokumentasjonsplikt, og skal dokumentere egne observasjoner og vurderinger på sitt fagområde. Dokumentasjonen skal inneholde nødvendige og tilstrekkelige data med tanke på å kunne yte god sykepleie. Dokumentasjonen skal være oversiktlig, nøyaktig, presis og objektiv. Den skal være lett å forstå for annet kvalifisert helsepersonell. Man skal dokumentere endringer i brukers fysiske, psykiske og sosiale tilstand. Man skal være kritisk til hvordan man ordlegger seg, og det skal gjøres med respekt. Dokumentasjon kan delegeres til andre (assistenter) man finner skikket. Dette krever en viss opplæring i emnet, av en lederen finner egnet. Er det både hjelpepleier/omsorgsarbeider og sykepleier/vernepleier på vakt, skal man fordele dokumentasjonen hensiktsmessig. Det skal, ved institusjonen være en person som er journalansvarlig. En person er ansvarlig for begge distriktene. Man skal dokumentere avvik fra brukers tiltaksplan og målsetninger. Man skal dokumentere at informasjon er gitt til bruker og denne pårørende, og hovedinnholdet i dette. Samtykkekompetanse skal dokumenteres at er gitt. Ved medisinske fagområder dokumenterer legen i utgangspunktet dette selv, hvis det ikke er delegert All dokumentasjon skal dateres og signeres. Brukes det signatur skal dette komme frem ved egen navneliste. Hensikten med å dokumentere sykepleie i en pasientjournal: Godt kommunikasjonsverktøy for helsepersonell. Rettssikkerhet for pasienter/brukere av tjenesten. Dokumentasjonsverktøy i ettertid. Helsepersonell er definert som personer som yter helsehjelp og som har autorisasjon jmf. §48, helsepersonelloven. Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok KONTAKT MED LEGEVAKT Denne prosedyren er som en retningslinje for å sikre nødvendig helsehjelp og hva som skal dokumenteres i pasientjournalen på Gerica. For hjemmetjenesten og sykehjemmet på kveld, natt, helg og helligdager. Der det er inngått særskilte avtaler med fastlege for kontakt utenom kontortid kontaktes denne først. Vakthavende sykepleier/vernepleier for den enkelte virksomhet har ansvar for å kontakte legevakten ved behov for medisinsk faglig konsultasjon, som går ut over vakthavende sykepleiers/vernepleiers ansvarsområde og kompetanseområde. Bo- og dagsentrene og boliger for psykisk utviklingshemmede skal bistås fra vakthavende sykepleier i hjemmetjenesten Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok

Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok NØDVENDIG INFORMASJON OM PASIENTENKONTAKTFORLØP og DOKUMENTASJON MED LEGEVAKTTILTAK INTERNT ETTER KONTAKT MED LEGEVAKT Virksomhet Personalia Fastlegens vurdering Navn og fødselsnummer Pasientens diagnose Dato for kontakt Type kontakt med pasientens fastlege i etterkant Symptomer Klokkeslett Type kontakt med pårørende Årsak til at legevakt ble kontaktet Antall henvendelser tjenesten gjorde Hvor lang tid tok det før situasjonen var under kontroll Legevaktens svar ved kontakt Medikamenter, og type eventuellmedikamenter Svar tilbake til legevakt fra tjenesten Aktuelle målinger: Temperatur: Blodtrykk: Blodsukke:r Annet: Andre instanser som har blitt kontaktet Kontraindikasjoner Annen type bistand det har blitt bedt om fra tjenesten Hvem som har vært tilkalt og hvilke tiltak er iverksatt fra virksomheten Tiltak man har mottatt fra legevakt Type personell på arbeidsplassen som var tilgjengelig Modum kommune helse- og sosialetaten kvalitetshåndbok