Demensomsorgens ABC Eldreomsorgens ABC

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Demensplan 2015 Den gode dagen.
Hurum PPTs erfaringer med LP
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Demens hos personer med utviklingshemming
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Møteplass for etisk refleksjon
Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Hverdagsrehabilitering
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Bjørg Landmark og Sissel Eriksen. 9. november 2010
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Demens omsorg Bærum kommune
Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Veiledning av studenter
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Demensteam Lier Kommune
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Pårørendesatsingen Kari-Ann Baarlid
Nasjonalforeningen for folkehelsens demensforeninger
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Etikk i Haugesund Kommune
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Psykologer i kommunene
Demensomsorgens ABC.
Eldreomsorgens og Demensomsorgens ABC
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Eldreomsorgens ABC Demensomsorgens ABC En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Ringsaker kommune.
Eldreomsorgens ABC Introduksjon
Hva skjer? Utviklingssenter for sykehjem i Østfold
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
informasjon fra Haugesund kommune1 Bjørgene omsorg- og utviklingssenter.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Søndre Borgen Solgården sykehjem Solgården boligsenter Dagsenteret Aastad gård.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
Å få barn Skal – skal ikke ????
ABC opplæringen som metode

Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Demensomsorgens ABC Eldreomsorgens ABC Introduksjon Oppstartsseminar Betty Sandvik Døble Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse

Eldreomsorgens ABC

Demensomsorgens ABC

                                                                                                                                                                                                                

Demensomsorgen- fakta og utfordringer Ca 66 000 personer med demens i Norge i dag 250 000 personer er berørt 1 500 under 65 år, 100 nye tilfeller pr år Flere eldre med minoritetsetnisk bakgrunn 80 % beboere i sykehjem har en demens sykdom Ca 33 000 bor i eget hjem |

Fakta og utfordringer forts. Antallet personer med demens vil fordobles i 2040 40,7 % over 90 år utvikler demens Kostnader demensomsorg ca 14 mrd i 1995 – 18 mrd i 2020 (Anders Wimo) Mye tyder på at dette er for lavt

Sentralt i dette dokumentet er kompetanseheving

Demensplan 2015 Sentralt i alle dokumentene er kompetanseheving Stortingsmelding 25 (2005-2006): Kvalitetsutvikling, forskning og planlegging Kapasitetsutvikling og kompetanseheving Bedre samhandling og medisinsk oppfølging Aktiv omsorg Partnerskap med familie og lokalsamfunn Demensplan 2015 ”Den gode dagen” Langsiktig strategi og resultatmål 2015 ”De viktigste grepene i en langsiktig kvalitetsforbedring av tjenester til personer med demens og deres pårørende vil være: Investering i kompetanse Tilrettelegging av boliger og bygningsmasse Utbygging av dagtilbud Forskning og utvikling Glemsk men ikke glemt: Konkretiserer! Annbefaler Demensomsorgens ABC og Eldreomsorgens ABC Sentralt i alle dokumentene er kompetanseheving

ABC historikk Arbeidet med ABC’en startet som et prosjekt under Utviklingsprogram om alderspsykiatri (1992-1995) Alderspsykiatriens ABC Utviklet i ”Grünerløkka prosjektet ” Psykiatrisk sykepleier Kirsti Veidahl Solheim

Historikk forts. Geriatri Nasjonalt Geriatriprogram (1994-1999) Så de gode erfaringene med Alderspsykiatriens ABC, og ønsket fordypning i Geriatri. Spesialsykepleier Vigdis Drivdal Berentsen engasjert som forfatter

Historikk forts. Revisjon av Grunnmur og Reisverk permene startet 2001 revidert, oppdatert utvidet Navnet endret til Eldreomsorgens ABC. Vigdis Drivdal Berentsen (spesialsykepleier, MSc) har hatt hovedansvaret for arbeidet

Historikk forts. Demensomsorgens ABC: Demensplan 2015 - kompetanseheving Helsedirektoratet ønsket studiematerialet Demensomsorgens ABC utviklet ved Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse De første gruppene startet i april 2008.

Nytt materiale miljøterapi Eldreomsorgens ABC Studiepermer Basishefter Fordypning Demensomsorgens ABC Nytt materiale miljøterapi

Studiematerialet Eldreomsorgens ABC ”Husbygging” Loft

Innhold i Eldreomsorgens ABC To basispermer Reisverket Grunnmuren Tre likestilte ”Loft” Geriatri Demens Funksjonshemning og aldring

Grunnmur Personlighet og utvikling Brukerveiledning Mestring, forsvar Følelseslivet Anatomi og fysiologi Holdninger og etikk Brukerveiledning Studieteknikker og studie-grupper Kommunikasjon Aldringsprosessen Ernæring Hygiene

Reisverk Aktuelle lover Personalet og miljøet Samarbeid og omsorg for pårørende Validering Reminisens Realitetsorientering Transaksjonsanalyse Arbeidsmetoder del 1, 2 og 3 Legemiddelbruk del 1 og 2 Overgrep. Stress og kriser Godt liv i eldre år

Geriatri Sykd. i syns- og hørselsorganene Infeksjonssykdommer Kreft, årsaker og behandling De vanligste kreftsykdommene Ved livets slutt Infeksjonssykdommer Hjerte-karsykdommer Hjerneslag Opptrening etter hjerneslag Sykd. i luftveiene Sykd. i ledd, muskler og skjelett Fordøyelsessykdommer Sykd. i urinveiene Hormonsykdommer Nevrologiske sykd.

Demens Pårørende Aktiviteter Demens og Alzheimers sykdom Måltidene som aktivitet Musikk bevegelse og avspenning Godt bomiljø Organisering av tilbud Demens og Alzheimers sykdom Ulike demenssykd. Utredning Yngre personer med demens Demens hos personer med utviklingshemning Demens og sansetap Atferdsendringer ved demens Behandlingstiltak ved demens Etiske utfordringer

Funksjonshemning og aldring Lese- skrive og matematikkvansker Cerebral parese Seinskader etter polio Revmatiske lidelser Multippel Sklerose Aldring ved funksjonshemning Utfordringer ved å eldes Livsløpsperspektivet Barrierer i miljøet, tilpasning og tilrettelegging Redusert syn og hørsel

Studiematerialet Demensomsorgens ABC Består av to permer: Perm 1 handler mest om demenssykdommene Perm 2 handler mest om miljøtiltak og behandling

II

Lydbøker Studiematerialet er tilrettelagt for personer som er leseuvante, eller som har lese- og skrivevansker

Demensomsorgens- og Eldreomsorgens ABC Bedriftsintern opplæringsmodell for kommunehelsetjenesten/ pleie- og omsorgstjenesten

Målgruppe Alle yrkesgrupper med direkte pasient/bruker kontakt; Hjemmehjelpere og pleiemedhjelpere Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere Aktivitører Sykepleiere, ergo- og fysioterapeuter Vernepleiere Andre

Målsetting Å sette i gang prosesser som resulterer i kompetanseheving i demensomsorgen. Hovedhensikten er å: motiverer for økt læring øke evnen til egenaktivitet øke evnen til selvrefleksjon gi øvelse i å drøfte faglige spørsmål i gruppe øke tverrfaglig samarbeid. gi øvelse i skriftlig framstilling faktakunnskap.

De tre hovedelementene i studieprogrammet er: Studiegruppene Studiematerialet Seminarene

Studiegruppene Gruppeprosessen; drivkraften i opplæringsmodellen Grunntanken ved gruppearbeid er at medlemmene både kan hjelpe seg selv og hverandre ved å Dele følelser med hverandre ved Sammenlikne holdninger og erfaringer Utveksle ideer, forslag og løsninger Utvikle personlige forhold seg imellom. ”Det blir således ikke bare logisk, men også en viktig prinsipperklæring , at man fremhever den overordnede betydningen av gruppeprosessen som hovedressurs i gruppearbeidet.” (Ken Heap 1999)

Studiegruppene Selvdrevne studiegrupper Deltakerne skal styre gruppa selv uten hjelp utenfra Alle medlemmene i gruppen er likeverdige alle har noe viktig å bidra med alle må bli sett hørt og akseptert Ingen grupper er like, og det er ikke et mål at de skal arbeide likt. Hver gruppe må finne sin plattform: Søren Kierkegaard prinsippet: ”at man , når det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted -først og fremst må passe på at finne ham der; hvor han er, og begynne der.” Noen tanker utfra Kirsti Solheim sin hovedide når hun lansert opplegget Alderspsykiatriens ABC

Studiegruppene Kontrakt for samhandling Bruke god tid innledningsvis på gruppeprosessen, og å finne ut hvordan vi vil arbeide sammen Nedfelle de viktigste områdene for samhandling i gruppa skriftlig Forpliktelse overfor hverandre Lederskap-fraværsgrunner-normer for diskusjonene- møtetidspunkt – i arbeidstid /fritid – i overgang mellom dag-kveldsvakt, lengde på gruppesamvær, sosial forhold-nye medlemmer- hvis noe skjærer seg m.v.

Studiegruppene ”Coctailmetoden” Ideell gruppestørrelse 6 – 8 deltakere Sette sammen gruppene på tvers av arbeidsgrupper og profesjoner Blanding av ansatte med ulik yrkesbakgrunn gir mangfold av erfaring og spennende læringsmuligheter

Studiegruppene Sette sammen gruppene på tvers av arbeidsplasser øker forståelsen for hverandres arbeidssituasjon og gir muligheter for bedre samarbeid Får bedre belyst problemstillinger og en bredere diskusjon når perspektiver fra for eksempel hjemmesituasjon og institusjon trekkes inn gjør det enklere å organisere studiegruppene

DIALOGEN i gruppa viktigst! Studiegruppene DIALOGEN i gruppa viktigst! Samspillet i gruppa gir rom for undring, ved at man tar seg tid til å stoppe , stille spørsmål og reflektere sammen. Det er dialogen, deling av erfaringer og refleksjoner ut fra temaene i heftene, som gruppemedlemmene opplever som det viktigste. Får et fora for faglig vekst!

Studiegruppene Viktige faktorer for å lykkes med gruppene: god kontrakt ”følgemed person” / kontakt person i kommunen fagledere som følger med og etterspør kunnskaper rettferdig fordeling arbeidstid/fritid – likhet for alle gruppene

Studiematerialet Fagstoffet er skrevet av leger, psykologer, sykepleiere, ergoterapeuter og vernepleier; alle med videreutdanning innen fagfeltet og med lang klinisk praksis Fagstoffet inneholder tallrike kasuistikker, problemstillinger og arbeidsoppgaver som deltakerne vil kjenne igjen fra egen hverdag. Dette sikrer at studiematerialet er faglig oppdatert og virkelighetsnært Tidsbruk: ca. et år pr. perm

Seminarene Et oppstartsseminar Deretter fagseminarer hvert ½ år Erfaringsutveksling Motivering for videre arbeid Faglig påfyll

Studiebevis 80% frammøte Husk å føre fremmøteskjemaet riktig Kommunenes kontaktperson skal sende inn skjemaene til Nasjonalt kompetansesenter som utsteder studiebevis til deltakere

Hva kan Eldreomsorgens- og Demensomsorgens ABC brukes til? Realkompetansevurdering Klinisk fagstige/ klinisk spesialist

Nøkkelfaktorer for å lykkes: At en bruker god tid på gruppeprosessen At gruppene er satt sammen på tvers av faggrupper. Ulike arbeidsplasser representert i gruppene Ledelsen sentralt stiller seg bak opplegget. Deltakerne opplever anerkjennelse fra nærmeste leder, - kunnskap etterspørres. Kontaktperson.

Ansvar for kommunene Oppnevner kontaktperson/koordinator Skaffer og dekker utgifter til egnet lokale, mat osv Avklare tidspunkt og detaljer rundt seminarene med USH Buskerud eller Nasjonalt kompetansesenter Sørge for nødvendig utstyr som projektor, flippover osv